Recenze: novinky Solstice Records

Česká taneční scéna se nedávno rozrostla o další perspektivní label s názvem Solstice Records. Radost by měli mít především ti z vás, kteří máte rádi progressive house a styly s ním úzce spojené, protože za novým stánkem progressive music nestojí nikdo jiný, než čeští DJs Bo.Dan a Rai.

Prozatím na tomto labelu vyšly pouze Raiovy skladby, ale do budoucna label počítá i s vydáváním tracků jiných kvalitních producentů a na své si přijdou nejen milovníci progressive, ale také třeba breakbeatu nebo jiných stylů. Co je pozitivní, všechno, co na Solstice Records dosud vyšlo si můžete bez problému v pohodlí domova poslechnout a zakoupit na internetu prostřednictvím serveru Beatport.com Mnohem více o labelu Solstice Records se dočtete v tiskové zprávě.

Na mě je teď představit vám čerstvý Raiův release a 4 starší z celkových deseti, které na Solstice Records vyšly a které jsou tak i vám k dispozici.

Track This Is Original vyšel 29. března tohoto roku. Stejně tak jako všechny tracky, co jsem měl dosud od Raie možnost slyšet, tak i This Is Original stylově přesně zapadá do rovnice progressive hudby. Tahle skladba, pokud nejste fanoušci tohoto stylu, vás přinejmenším potěší, jak světově může znít hudba stvořená v českém prostředí. A pokud máte progressive rádi, smlsnete si dvojnásob. Nespěchající beat protkaný skrz na skrz tribalovými bubínky a melodickými zvuky tepe téměř po celou dobu skladby a jen na pár momentů se nechá vyrušit melodií, která prostoupí až k povrchu. Na téhle skladbě je krásné, že si nesnaží hrát na nic co není a nekombinuje všemožné motivy, které pak pospolu nefungují. Nevrství se tu přes sebe kvanta zvuků a ploch, najdete tu jen to, co je nezbytně nutné, aby z toho vznikl takhle kvalitní track.

Skladba Comet je o něco novější a vyšla 4. května. Když jsem tuhle skladbu slyšel prvně, prvních pár sekund jsem si myslel, že půjde o kombinaci rovného a breakového rytmu, ale chyba lávky. To jen kratičká úvodní sekvence se takhle zdá. O to víc pak zdůrazní nastupující rovný beat a později i tribalové bubínky. Opět jde o všestranný track, který potěší jak v klubu, tak při relaxu doma. Do poloviny skladby se rozvíjí melodie poskládaná z jednotlivých zvuků až do chvíle, kdy beat ustoupí a nechá vyniknout krásné melodické ploše. Při poslechu této, ale i ostatních Raiových skladeb, mi v hlavě vždycky naskočí jména jako Nick Warren nebo Paul van Dyk. Když si jen vzpomenu na Paulova léta strávená na labelu MFS a jeho stoprocentně propracované aranže skladeb do posledního detailu… až z toho šel mráz po zádech. Přesně takový mám teď pocit. Že by byl Rai něco jako Paul van Dyk českého progressievu? Snad to nevezme jako urážku :-)

Předposlední track, který Rai uvolnil pod Solstice Records se jmenuje Groove a vyšel 29. dubna. Tomuto tracku vévodí mnohem více než předchozím skladbám výrazná basová linka. Ani zde nechybí tribalový motiv k hlavnímu beatu a lehoučké, vzdušné melodické motivy, které tak skladbu posouvají blíže k hranici inteligentního tranceu. O trošku rychlejší rytmika a byli bychom tam. Uprostřed tracku na vás dýchne i breaková pasáž, ale ne na moc dlouho. Docela bych si rád poslechl nějaký Raiův zlámaný počin, určitě by to stálo za hřích. Jinak ale další skvělý kousek, kterým si Rai posadil laťku dost vysoko do dalších vydaných skladeb

Tou poslední je prozatím skladba, která vyšla 6. června pod názvem The Law Of The Jungle. Od samotného začátku této skladby vás pohltí dunivý beat podpořený tribalovými prvky, ke kterému se postupně přidávají další a další neméně zajímavé zvuky. Celkově na mě tahle skladba působí lehce nadpozemským dojmem, co se do použitých zvuků týče a je mi to více než sympatické. Jde asi o nejlepší skladbu z těch 4, co jsem měl možnost od Raie teď slyšet. Jestli to takhle půjde dál i s dalšími releasy, máme se rozhodně na co těšit.

Je už jen na vás, na kolik vás Raiova hudba a vůbec celý koncept Solstice Records zaujme či nezaujme. Za sebe říkám, že i když se třeba aktivně DJingu vůbec nevěnujete a jste pouze fandové kvalitní progresivní dance music, rozhodně stojí za to navštívit stránky Beatport.com, zadat do vyhledávání slovo Solstice a poslechnout, případně za skutečně velmi malý peníz zakoupit vynikající českou taneční produkci, která se za sebe vůbec nemusí stydět a co možná víc, která dříve nebo později může ovlivnit tisíce clubberů po celém světě. Sláva internetu.

Hodnocení: 95%

Všechny výše zmíněné tracky a mnoho dalších ze Solstice Records ke stažení na www.beatport.com.