Hudební recenze: Kanye West - Late Registration

Po obrovském úspěchu, který sklidil jeho debut The College Dropout, přichází americký rapper Kanye West se svým druhým albem. K nahrávání si přizval hned několik skutečně zvučných jmen a výsledek je podle očekávání skvělý. Přečtěte si recenzi od FlyBoyEdy.

Když se zhruba před rokem a půl na světové hip-hopové scéně objevilo vynikající album The College Dropout amerického producenta a rappera Kanye Westa, bylo to něco jako zázračné zjevení. Chlapík, který do té doby produkoval a psal pouze pro druhé, si konečně dodal odvahy a podařilo se mu vydat debutové album, které by mu leckterý umělec mohl závidět. Několik milionů prodaných desek a 10 nominací na Grammy (z nichž hned dvě úspěšně proměnil: nejlepší rapová skladbaJesus Walks a nejlepší rapové album - The College Dropout), to je celkem solidní začátek, co říkáte? Kdo by to byl řekl, že skladba věnovaná Ježíši, si získá tolik fanoušků…

"They say you can rap about anything except for Jesus. That means guns, sex, lies, videotapes. But if I talk about God my record won't get played, huh?" zpívá Kanye West v písni Jesus Walks.

Ale pozor, Kanye West rozhodně není žádný zelenáč, vedle The Neptunes, Timbalanda, Scotta Storche a dalších borců je považován za jednoho z nejkvalitnějších hip-hopových producentů, což speciálně v USA znamená opravdu mnoho. To on produkoval skladby a alba umělcům jako Jay-Z, Mos Def, Cam'ron, Beanie Sigel, Lil' Kim, Common, Talib Kweli, Scarface, Mobb Deep, Dilated People, Brandy, John Legend a mnoha dalším.

Co je vlastně tak zvláštního na tvorbě Kanye Westa? Tak v prvé řadě opravdu sofistikovaný cit pro melodie a harmonie. Do svých skladeb se mu bez sebemenších problémů podařilo vtěsnat hip-hop, soul, r´n´b i gospel (například skladba Hey Mama může někomu připadat jako popík, ve skutečnosti však v sobě obsahuje obrovskou sílu starého poctivého černošského rhythm & blues), jež navíc obohatil o charakteristické poznávací znaky jako zrychlené vokály, precizně zkomponované smyčce a skvěle naprogramované beaty. Dále je tu jeho zjevné charisma, kterým okouzlil nejenom roztoužené kočičky ale i spoustu hip-hopových drsňáků. Kapitolou samou o sobě je pak jeho nezaměnitelný hlas, se kterým dokáže fantasticky pracovat a jeho flow tak působí nezvykle plynule, melodicky a kultivovaně. I přes jistou uhlazenost s ním však dokáže vyvolat  pořádnou bouři emocí! Kanye West si odjakživa velmi důkladně pěstoval image uvědomělého rappera až intelektuála, kde se dostáváme k další v hip-hopu velmi podstatné složce úspěchu. Tou jsou samozřejmě texty. V nich se Kanye obrací k Bohu, klade velký důraz na vzdělání, udržování rodinných hodnot a velkou pozornost věnuje také důležitým společensko-sociálně-politickým tématům. Ano, i on si ve svých textech občas "zablbne", ale tak nějak roztomile a po svém. Sem tam může sice působit nafoukaně a sebestředně, ale to vše vyvažuje nadhledem, rozumnými názory a již zmiňovaným charismatem.

"Tohohle fráju prostě nemůžete nemít rádi!"  Jaroslav Zapletal (techno.cz & radioakropolis.cz)

Na své novince malinko ubral zrychlených vokálů a naopak se snažil o maximální zvukovou i stylovou různorodost, a tak každý track zní jak z alba jiného umělce. Opravdu málokterá deska může svým posluchačům nabídnout tak rozmanité a originální pojetí hip-hopu. Právě v tomto ohledu se Mr. West projevuje jako neuvěřitelně talentovaný producent! Také si pozval spoustu svých kolegů a přátel, kteří jeho novince Late Registration, dodávají patřičnou šťávu a posluchačskou atraktivitu. Za zmínku rozhodně stojí Common (My Way Home), kterému Kanye produkoval vynikající album Be, drsný gangsta rapper The Game a Snoopův kámoš Charlie Wilson (Crack Music), Jamie Foxx (Gold Digger; ano, ten Jamie, který tak famózně ztvárnil Ray Charlese ve filmu Ray a jehož debutové album je na spadnutí!), r´n´b hvězdička Brandy (Bring Me Down), Adam Levine z Maroon 5 (Heard 'Em Say), Nas & Really Doe (v pro mě největší bombě tohoto alba We Major), Jay-Z (Diamonds From Sierra Leone), John Legend (Celebration) a takhle bych ještě chvíli mohl pokračovat, protože nabídky a pozvání od Kanye Westa se ve světě urban music zkrátka neodmítají!

Album Late Registration rozhodně není na první poslech (i když i ten mnoho napoví), čímž se opět potvrzuje ono pravidlo, že ta nejlepší alba se vyznačují jistou dávkou komplikovanosti, kdy opravdu nic nedostanete zadarmo. Dejte mu šanci, vaše trpělivost se vám bohatě vyplatí. Soustřeďte se na parádní zvuková aranžmá, smysluplné texty a vůbec celkový nádech lidskosti, která z tohoto alba vyzařuje. Tohle je totiž hip-hop první ligy! Příjemný poslech.

Hodnocení: 95%

Kanye West - Late Registration
2005 - Roc-A-Fella Records