Hudební recenze: Leftfield - The Greatest Hits

Čas předvánoční je na hudebním trhu každoročně věnován převážně výběrům Best Of. S několika takovými alby jsem vás už před nedávnem seznámil a nyní je řada na ty nejlepší hity za kariéru projektu Leftfield. A že je z čeho vybírat!

Co singl, to hit v jejich bezmála patnáctileté kariéře, i když za tu dobu vydali pouze dvě regulérní alba. I tak ale Neil Barnes a Paul Daley vybrali a leckdy i hodně oprášily 15 svých top skladeb a na kolekci A Final Hit – The Greatest Hits si je můžete připomenut i vy.

Skutečně by se dalo říct, že Leftfield byli velmi líným projektem. V roce 1992 jim vyšlo první CD Backlog, které ovšem nebylo regulérním albem, protože obsahovalo pouze 2 hity v různých verzích, které Leftfield tehdy nahráli od roku 1990. Ano 2 roky po svém vzniku natočili Leftfield pouze 2 singly Not Forgotten a More Than I Know a oba se také na Best Of výběru nachází. Kromě vinylu Release The Dubs pocházely všechny následující singly už z prvního opravdového alba Leftism, které vyšlo až o 3 roky později, tedy v roce 1995. Singly z tohoto alba také kolekce Best Of začíná. Takže si budete moci připomenout houseovou Release The Pressure s nezapomenutelným vokálem od Papa Dee nebo progressive houseové pecky Afro-Left (s vynikajícím vokálem Djum Djuma) a Song Of Life a v neposlední řadě i breakbeatové tracky Storm 3000 a Original. Samozřejmě na této kolekci toho nejlepšího nechybí ani taneční pecka Open Up.

Další 4 roky fanoušci Leftfield čekali na druhé album. Jmenovalo se Rhythm And Stealth a do klubů přineslo další žhavé singly, které se staly snad ještě kultovnějšími, než singly z první desky. Na CD toho nejlepšího tedy určitě najdete originální hip-hopovou skladbu Dusted, nabroušenou breakbeatovou pecku Phat Planet a dále také singl Afrika Shox s vokálem Afrika Bambaaty nebo downtempovou Swords s vokály Nicole Willis. Tím vlastně hudební historie Leftfiled končí. V roce 2000 ještě vyšly remixové verze obou alb a tento rok 2-trackový vinyl Illumination, o kterém se ale příliš nemluví.

Kromě těch největších pecek z alb spáchali Leftfield také několik filmových hitů a ty se rovněž do kolekce toho nejlepšího dostaly. Mezi ně patří pomalá skladba A Final Hit z filmu Trainspotting, rychlejší breaková Snakeblood z filmu Pláž a také tranceová Shallow Grave ze stejnojmenného filmu z roku 1995.

Hodnotit výběry Best Of je zrádné. Téměř vždy obsahují skutečně jen to, co si ve své době vysloužilo veliké ohlasy a tak na nich není příliš co zkazit. Leftfiled do své kolekce toho nej zařadili snad úplně všechny singly, co kdy vydali a mají jen štěstí, že všechny se nakonec staly hity. Kolik dalších tanečních projektů to o sobě může říct? A tak tedy jejich Best Of všech dob určitě stojí za poslech a připomenutí si docela už dávné taneční historie. Já osobně jsem trochu zklamán, že i když už Leftfield svojí kariéru dávno pověsili na hřebík, přeci jen mohli u příležitosti vydání jejich největších fláků ukuchtit nějakou tu novinku, aby se měl alespoň s čím porovnávat ten strašně rychle ubíhající čas.

Leftfield - A Final Hit - The Greatest Hits
čas: 79:50
label: Sony/Epic