Recenze: Nightmares On Wax - In A Space Outta Sound

Projekt Nightmares On Wax byl jedním z prvních vydávajících na labelu Warp Records. To se psal rok 1989 (projekt vznikl o rok dříve). A dnes je to možná už jediný projekt z té doby, o kterém je ještě hojně slyšet a který stále vydává nové desky.

I přes nějaké personální obměny neztratila hudba Nightmares On Wax své kouzlo a všichni si tak můžeme vychutnat v pořadí již pátou desku. Ano, za osmnáct let existence je nové album In A Space Outta Sound teprve pátým v řadě.

Mně v paměti nejvíce utkvěla ta předchozí deska, Mind Elevation. Byla plná emocí, krásných melodických prvků a chytlavých motivů, podle kterých jste si jednotlivé skladby mohli kdykoliv vybavit. I přes silný rádiový charakter nespadalo toto album do komerčního kýče a i když všechny desky od NOW měly hodně co do sebe, tahle mi přirostla k srdci nejvíce. Nové album je jiné. Je syrovější, temnější, méně hraje na efekt a více se prokousává hlubokými basy a špinavými samply. NOW nikdy své skladby nehltili desítkami zvuků a sázeli na rčení, které povídá cosi o jednoduchosti a kráse. To platí i v současnosti.

Rád asociuji hudbu s čímkoliv ze života či přírody a jestli mi čistá, melodická a atmosférická hudba připomíná léto na pláži, tak nové album Nightmares On Wax ve mně vyvolává vzpomínky na podzim se vším, co k tomu patří. V mládí pouštění draků, kradení sousedovic jablek, nachytání se na jeho ostražitý kamerový systém a když už jste starší, tak pečení buřtů a brambor a následné opíjení se alkoholem se sličnými kamarádkami, které pak, až se setmí, budou jistě spolupracovat ke všeobecné spokojenosti. Tohle všechno a mnohem víc ve vás může vyvolat poslech desky In A Space Outta Sound.

Hudebně se můžete těšit na kombinaci downtempa, trip-hopu, breaků, ale také i reggae.  Na téhle desce si s chutí smlsnou i milovníci hip-hopu. Ačkoliv se tu příliš nemluví a nezpívá, ten rytmus a hip-hopový ráz vás strhne. Nejlepší skladby jsou nakonec stejně ty s nějakým zajímavým melodickým motivem. V kombinaci s funky náladou a dobrými spodky jsou nejvíc dokonalé tracky Pudpots, You Wish, Soul Purpose nebo African Pirates. Poslední zmíněná skladba v sobě ukrývá chytré cizokrajné motivy a to velice dobře funguje. Obdobě je tomu tak i ve skladbě Damn, ve které dostal více prostoru i ženský vokál. Taktéž stojí za povšimnutí singl The Sweetest se zpěvačkou Sarou Garvey. Tu a tam se albem mihne slabší skladba jako třeba Passion nebo Flip Ya Lid, ale ty jsou spíše na začátku, takže se rychle rozplynou v přídělu mnohem lepších hudebních kousků.

Ačkoliv je to už osmnáct let, stále má, nyní jediný představitel, George Evelyn aka DJ E.A.S.E. co svým posluchačům nabídnout. Pro mě bude i nadále nejvíce srdcovou záležitostí jeho album Mind Elevation, avšak nová deska ztratila z kouzla té předešlé jen kousek. A pokud vám vyhovuje spíše syrovější nálada a nemáte moc chutě na vymazlené melodie, pak vás možná tahle deska bude bavit ještě víc. Takže s chutí do ní.

Nightmares On Wax - In A Space Outta Sound
čas: 63:26
label: Warp Records