Recenze: Nobody – Revisions The Remixes 2000 – 2005

Zamíříte-li na webové stránky Nobodyho, hned na úvod vás bílý tučný text upozorní, že tenhle Nobody nemá nic společného s jinými producenty a kapelami říkajícími si úplně stejně. Přezdívku Nobody užívá skutečně kde kdo, ale jen pod jednou se skrývá Elvin Estela z Carsonu v Kalifornii. Najdete ho v katalozích labelů Ubiquity Records nebo Plug Research a poznáte podle hip-hopových beatů naroubovaných na příjemné downtempové skladby ve stylu někde mezi Nightmares On Wax a Boards Of Canada. A právě teď mu vyšla další deska.

Poslední aktualizaci na svém webu má tenhle chlapík, co vypadá jako kříženec černocha s indiánem, už téměř rok starou: oženil se a ještě stihl vydat své další album, čtvrté v pořadí, Tree Colored See.... Kromě své záliby v produkování downtempově laděné hudby se umělecky prezentuje i jako častý remixér a jeho nová deska ze závěru tohoto roku patří právě jeho remixérské činnosti. Revisions Revisions: The Remixes 2000 – 2005 je kolekcí třinácti prací Elvina Estela, který se v uvedeném období vyřádil na nejrůznějších skladbách ještě různějších producentů. Ať už šlo o trip hop, downtempo anebo folk rock, brit pop či snad jazz.funk nebo new wave, Nobody si s tím hlavu nelámal a do všech skladeb vtiskl svůj nezaměnitelný zvuk. Tedy většinou hip-hopový rytmus, jenž dává vzpomenout na Elvinovy hudební začátky v pro-černošských amerických kapelách, a příjemné nenáročné melodie.

Ačkoliv se Nobody pustil na dráhu downtempového umělce, hip-hopu se nikdy nevzdal a jeho vlivy mu prosakují v téměř všech remixech, nejen na desce Revisions Revisions. Ovšem místo tu dostaly i čistě hip-hopové kousky s beaty a rýmy jak mají být. Třeba v remixu skladby Unemployed Black Astronaut od Busdriver nebo Always There od Build An Ark. Co mě na těchto skladbách baví nejvíce, že ani tak nepřipomínají typicky americký hip-hop, jaký se na nás valí ze všech možných komerčních rádií. Je bližší spíše tomu evropskému, dokonce českému hip-hopu. V nekonfliktní rytmice a příjemném rapu dostává prostor i funky melodie a hned je tento styl přístupnější třeba i mě, komu jinak hip-hop příliš nevoní.

Největší měrou jsou ovšem na remixové desce zastoupeny tracky v typicky downtempové režii a pokud jste fanoušky muziky od Nightmares On Wax či Boards Of Canada, určitě najdete zalíbení i v Nobodym. Příjemné a kolikrát velmi jednoduché melodické linky doplněné o různě stavěné rytmy jsou tu v největší převaze. S trochou orientálních motivů by se vám mohl zalíbit remix skladby A Moment of Sympathy od Ill Suono nebo v trochu old schoolovém hávu předělaná verze tracku Relax od uskupení Presto. A aby snad nevznikla nějaká hudební jednotvárnost, Nobody nešetřil ani vokály. Na pohlaví nezáleží, spíše se soutěží v jejich líbeznosti a originalitě a tak můžete vybírat mezi finalisty ve skladbách From South Carolina od Her Space Holiday, Autumn od Mia Doi Todd a Be Still My Heart od The Postal Service.

Tohle všechno by bylo moc hezké a samo o sobě by to stačilo na pěkné umístění v kategorii album roku, ovšem největší hudební tahouny jsem vám stále ještě neprozradil. A hlavně díky nim je tato deska tolik pestrá a úžasná. Nejprve vás osvítí rytmicky povedený remix tracku Girl’s Alone od The Free Design. Pak vás pohltí asi nejrychlejší a jediná, vyloženě taneční pecka Good Clean Fun od Clearlake a nakonec vás rozsekají nejrůznější bubínky v atmosférické skladbě When Tommy Fixes Fights od Clue To Kalo.

Nobodyho Revisions Revisions je plné překvapení a nudit se s ním rozhodně nebudete. Snad jediným mínusem je průměrná stopáž celého alba čítající pouhých padesát minut a kousek. Snesl bych klidně a rád mnohem víc. Jednotlivé skladby pak jsou v průměru tři až čtyři minuty dlouhé, ale alespoň se neomrzí. Remixových desek vychází rok co rok hodně na to, aby si je snad někdo do detailu pamatoval. Jenže tahle to po vás chtít nebude. Její jedinečnost k ní patří stejně jako třeba pěkný booklet anebo hezky designované, barevné CD.

Nobody - Revisions Revisions: The Remixes 2000 – 2005
čas: 51:08
label: Plug Research