Hudební recenze: Underworld - Oblivion With Bells

Traisnpotting, Born Slippy, Darren Emerson. Tři jména, které se asi většině lidem asociují s pojmem Underworld. A pojmem jsou i co se týče elektronické scény. Vždyť kdo by je neznal a kolik z vás jde na Electronic Beats právě kvůli jim, byť už je slyšel v Česku několikrát. Tentokrát ovšem nepůjde jen o mnohokrát slyšený materiál, protože dvojice Karl Hyde a Rick Smith stihli vydat zbrusu novou desku a tak jistě její část odprezentují i 27. října na svém pražském vystoupení. Jestli je na co se těšit vám prozradím v recenzi.

Když vás opustí dlouholetý kamarád, jeden z těch nejlepších, většinou vás to nenakopne k další práci i bez něj. To ovšem nebyl případ Underworld a i když už to nikdy nebude jako za éry Darrena Emersona, po jeho odchodu se Karl a Rick rozhodně nestáhli do ústraní. Naopak. Vydali povedený singl "Two Months Off" anebo dlouhohrající desku "A Hundred Days Off". Jenže to už je pět let zpátky. Po Best of kompilaci a výborném sountracku k filmu Dveře dokořán přišly poněkud rozpačité singly určené hlavně pro internetový trh a zdálo se, že na comeback ve větším stylu to už nevypadá. A přeci jen se o něj tihle matadoři elektronické hudby pokusili s novou desku "Oblivion With Bells".

Underworld

O velikosti toho comebacku se asi budou vést diskuze. V jednoduchosti by se ale dalo nové album shrnout jako návrat ke kořenům a žádný větší pohyb vpřed. Nahrávky jako "Pizza For Eggs", "Jal To Tokyo" či "Peggy Sussed" naznačovaly určitý posun v tvorbě Underworld a pro někoho to bylo trochu rozčarováním, ale takové na novém elpíčku nenajdete a všichni ortodoxní born slipaři nebo king of snejkaři by mohli být spokojeni. Alespoň částečně, protože naivně si myslet, že nová deska přináší těžké hity bourající ty předešlé by rozhodně nebylo moudré. Ale hitovky tam jsou a ve Veletržním paláci za těch čtrnáct dní nejedny ruce nad hlavu bezpochyby zvednou.

Karl Hyde

Třeba hned úvodní pecka a zároveň první singl "Crocodille". Typický hit z dílny Underworld, kterou i pokud jí ještě neznáte, tak by pro vás jistě nebyl žádný problém přiřadit ji právě jim. Hitovou z ní dělá moc pěkná a pohodová melodie, zdánlivě monotónnější průběh celé skladby, jaký umí gradovat nejlíp právě v režii Underworld a pak také vokál, který tak charismaticky neumí předvést snad nikdo jiný, než právě Karl Hyde. Právě vokály v jednotlivých skladbách drží toto album semknuté pěkně pohromadě, protože po hudební stránce si už jednotlivé tracky dělají výlety všude možně. Ty nejhitovější pecky jsou ale postaveny na jasných základech značící osvědčené postupy Underworld, které vždy fungovaly na výbornou. Přesto je cítit menší progres alespoň co se týče přimíchávání nejrůznějších žánrů. Tak třeba hip-hopem nasáklá "Ring Road", která mi svým charakterem hodně připomíná známý hit "Starry Eyed Surprise" od Paula Oakenfolda. Takové zpestření jsou rozhodně přínosem a tenhle song s výraznými beaty a dobře frázovaným zpěvem je povedený ve všech směrech. Skladba "Boy, Boy, Boy" zase obsahuje výrazné kytarové samply a rokověji laděný vokál. Není se čemu divit, když na této skladbě spolupracoval s Underworldy také Larry Mullen Jr. z U2. Další potenciální hit se skrývá ve skladbě "Holding The Moth", který pro změnu sází na temnější basové techno, které chvílemi prosvětlí klavír a smyčce. Underworld ve výše uvedených případech dokazují, že stále ještě jsou poměrně všestrannými hudebníky, byť o výrazných experimentech nemůže být na druhou stranu řeč.

Zajímavou částí alba "Oblivion With Bells" jsou instrumentální ambientní skladby, jaké Underworld předvedli třeba na výše zmíněném soundtracku k filmu Dveře dokořán. Filmová hudba zdá se oba pány baví, třeba skladba "To Heal", která je z těch off-beatových na albu asi tou nejkrásnější, zazněla ve filmu Sunshine. Podobných "chill-outovek" je tu hned několik. "Glam Bucket" příjemně v závěru graduje, "Cuddle Bunny vs. The Celnic Villages" je zase hodně meditativní a v "Good Morning Cockerel" hraje prim klavír a Karlův hlas.

Underworld - Oblivion With Bells

Hodně melodií, výborné nezaměnitelné vokály a zvuk povětšinou standardní Underworldovských tradic. Stručná charakteristika nového alba Underworld, které prorazilo cestičku v jejich kariéře jen nepatrně vpřed, ale spíše setrvává na svém místě. Staří fanoušci toto album nejspíš přijmou, není na něm nic, co by je mělo pobouřit. Pro ty nové to možná bude málo hitové, příliš pomalé a hlavně spíše poslechové. Rozhodně však není třeba se bát nudy na koncertě. Nová deska má dost co nabídnout.

Hodnocení: 70%

Fakta: Album vyšlo 3. října na značce Traffic Inc. také v limitované edici s bonusovým trackem "Loads Of Birds" a DVD diskem s videi skladeb "Crocodile" či "Rez (Live)".

UNDERWORLD - OBLIVION WITH BELLS