DJ Tvyks a Hakan Lidbo - Norr Vychod - recenze od Myclicka

Tvyksův debut a rovnou u značky, která určuje houseový standard. Zázrak? Možná, ale na jedné straně originalita, na druhé skladba se silným vlivem na tanečníkovy kreace, si jiného vydavatele ani nezasloužila! Podle posledních zpráv by se tento kousek měl objevit na pátém dílu populárních kronik vydavatelství Paperecordings - Splinter a okruh posluchačů ve světě se logicky ještě znásobí. Možná tento fakt pomůže Tvyksovi i v diskžokejském putování po světových klubech. Přejme mu to...

DJ Tvyks / Hakan Lidbo - Norr / Vychod
PaperRecordings 85
DJ Tvyks + Hakan Lidbo O prvním singlu DJe Tvykse, který byl vydán na jednom z nejprestižnějších houseových labelů Paperecordings, se mluvilo přímo v superlativech. Techno.cz si logicky nemohlo nechat ujít setkání s ním na talíři gramofonu a souběžně s tím jsem pro vás dalšího diskžokeje, který to zkouší s vlastní tvorbou, tak trochu vyzpovídal.

DJ Tvyks Ondřej Řičica, jak se Tvyks doopravdy jmenuje, odmalička vyrůstal v naší stověžaté matičce. Přezdívku Tvyks si zvolil podle jedné čokoládové dobroty v době, kdy už poněkolikáté pokládal magický černý kotouč na gramofon. To však trochu předbíháme. "S vinyly jsem byl v kontaktu už jako malej kluk", říká Ondra a pokračuje: "byl jsem tehdy hodně ovlivněnej sbírkou mého otce a tak jsme poslouchali Deep Purple, Rolling Stones, samozřejmě Beatles a rozhodně jsme se u těchto desek nenudili. Hudbu zřejmě má naše rodina v krvi, protože i moje pětiletá sestra ráda hopsá do rytmu tátovy sbírky desek:-)". Ani Tvykse neminula průprava Lidové školy umění, kam docházel od třetí třídy a po tři roky tu studoval hru na violoncello. Když nic jiného, alespoň se pořádně naučil noty, které se mu dneska mohou hodit. Živé nástroje však do taneční hudby mezi syntetické cvrlikání různých počítačových mašinek pronikají ve stále větší míře, takže není vyloučeno, že se někdy Tvyksova violoncellového doprovodu třeba dočkáme:-). Jak se však dostal Ondřej ke gramofonovým hrátkám?

DJ Tvyks "V roce 93´ jsem chodil do klubu Ubiquity, kde hrávali Aiffel, Braun, Touchwood a pár dalších. Klub patřil anglickému majiteli a kromě jiného tu byly i dva gramofony a hromada jeho desek. Po nějaké době jsem tam míchání párkrát vyzkoušel, takže zbývalo vyřešit otázku jedinou - kde brát desky, ze kterých bych mohl hrát? Tehdy je sem pár nadšenců vozilo z Německa a Holandska a já chodil nakupovat do stejných prostor, kde je dneska Maxistore. Moc velký výběr nebyl, ale ty zásadní skladby se mi sehnat podařilo. Například Prodigy, nebo Praga Khan, taky Deee-Lite, K-Klass, Felix a hlavně Passion od Gat Decor - to je fakt skladba s neskutečnou sílou a myslím, že ještě dneska má lidem co říct! Hodně mě bavily americký desky, jako Lil Louis, Masters At Work a téměř žádná houseová skladba mě nenechala chladným. Postupně jsme s klukama začali hrát společně a taky jsme sami s Aiffelem a Braunem pořádali párty za Prahou. Aiffel našel prostor v Jílovém u Prahy, kam jezdil na chatu, takže jsme party udělali i tam. Nezanedbávali jsme však ani Prahu - někdy na podzim jsme si pronajali Barrandovský terasy a na ty první společný akce ještě dneska s láskou vzpomínám. Stejně, jako na moji narozeninovou párty na Petynce".

Dál už věci dostaly rychlý spád. Mišmaš, Alfa, Ládví - kdo v těchto klubech byl, určitě si rád zavzpomíná na kouzelné klubové noci, které k sobě stmelovaly malou skupinku nadšenců o houseovou scénu. V létě roku 1997 se od vydavatelství Next Era objevila nabídka na umíchání dalšího dílu řady Houseparty. Šesté pokračování se tak stalo historicky prvním setem vydaném na CDčku, v tomto seriálu houseových skladeb. Po čtyřech letech aktivního hraní se dostal do bookingu Lighthouseu, díky kterému se pro něho otevřely dveře ve vyhlášené Radosti FX a on si mohl střihnout svůj set třeba s Dieselem a dalšími světovými velikány. V Lighthouseu však příliš dlouho nepobyl, volně se přenesl pod křídla agentury D Smack U, která mu mimo jiné zařídila hraní na Jelením příkopě v roce 1998, společně s hvězdami první velikosti (The Orb, Transglobal Underground, 808 State, apod.). Krátce nato mění už podruhé DJ Tvyks booking a tentokrát zakotvuje u nově vzniklé agentury Eastbase.

DJ Tvyks Až doteď jsme však nezmínili Tvyksovy vedlejší aktivity. Kromě DJingu měl totiž na starosti moderování i hudební dramaturgii pořadu Puls v České televizi, o který se staral napůl s Jakubem Skalickým. O něco později přešel plynule do dalšího a mnohem známějšího hudebního magazínu - Paskvil. Ondra na toto období však nevzpomíná zrovna šťastně: "Došlo ke klasickému střetu zájmů. S Jakubem jsme nejdříve byli velcí kamarádi, ale pak se najednou všechno začalo ubírat trošku jiným směrem. Přestali jsme si rozumět i po hudební stránce, protože Jakub prosazoval tituly, se kterými jsem se prostě ztotožnit nemohl. Nechtěl jsem dělat něco jenom pro peníze. Mám k hudbě určitý vztah a nebudu prosazovat něco, co se mi opravdu nelíbí... Naše cesty se zřejmě musely rozejít". Kromě zajímavé zkušenosti v televizním prostředí, se Ondra v České televizi naučil vyrábět internetové stránky, které tu tak nějak "okoukal". Pak už mohl plně realizovat své grafické cítění a světlo světa tak postupně spatřily weby pro Lighthouse, Eastbase, nebo French Connection.

Hakan Lidbo Vzhledem k dnešnímu recenzovanému titulu myslím, že určitě i vás bude zajímat, jak vlastně došlo k oné spolupráci se slavným švédským producentem ze Stockholmu. Nechme opět mluvit Tvykse: "To, kdy jsem si všiml poprvý Hakanovy tvorby, už takhle z hlavy nevím. Jisté je, že jsem jednoho dne začal všechny jeho nahrávky sbírat. Pak nadešel okamžik, že vydal singl All I Want u Paperecordings a protože Eastbase má s tímto labelem vřelé vztahy, byl to jen krůček k tomu, aby se tu Hakan u nás objevil. V březnu 2001 konečně dorazil a my jsme s ním v Praze a Bratislavě strávili víkend. Jeho živý vystoupení mě hodně vzalo a protože jsem i já měl v setu pár švédských věcí, podařilo se mi s ním navázat přátelské pouto. Později jsme se dohodli, že přispěje několika věcmi pro album Dary Rolins, nasmlouvali jsme termín na studio, ale nakonec z toho sešlo, protože zřejmě pro gramofirmu nebylo tohle jméno dost "hvězdné" :-(". Díky empétrojkové ukázce na www.techno.cz se Tvyksovi ozvala agentura z Norska a pozvala si ho za hraním do tohoto severského státu.

DJ Tvyks Tvyks využil situace, domluvil se s Hakanem a pár dnů před párty zazvonil u dveří jeho studia. Měl sebou svý vlastní tracky, spolu se skladbami, jenž dělali společně s Borisem Carloffem a teď už ho jen čekaly hodiny a hodiny poslouchání s "velkým Mistrem". V Hakanově království měl možnost na oplátku přičichnout k jeho novým věcem a tak se pomalu začínaly rýsovat první obrysy jejich spolupráce. Když na konec skladby nasamplovali dechovku, napadlo Tvykse, že by to mohl česky okomentovat. Hakan byl češtinou nadšen. Trochu si pak s hlasem pohráli a výsledek může ocenit každý, kdo si vinyl se startovním číslem 85 pořídí do své sbírky. Předtím, než si uděláme společně výlet po jeho drážkách, měli bychom se ještě podívat, jaké plány má Tvyks do budoucna. Kromě nabitého programu diskžokeje, který mu pečlivě agentura Eastbase sestavuje, se ještě s pravidelností čtrnácti dnů stará o náplň pořadu French Connection, v němž každé druhé pondělí posluchače pražského Rádia 1 informuje o novinkách na francouzské hudební scéně. Už dneska se však ví, že singl Norr/Vychod není zdaleka poslední Tvyksovou prací. Ondřej má rozpracovaných asi čtyřicet skladeb v počítači, stále objevuje nové možnosti programů Nuendo, Cubase, Reason a před dokončením je remix pro košického diskžokeje Merseyho, jeho skladby Sunshine. Sám Tvyks tento počin označuje jako Italo Retro Disco, tak doufejme, že snad nebudeme na lákavý výsledek čekat příliš dlouho:-). Teď už je však pro nás nachystána první ochutnávka Tvyksovy hudební tvorby a já roztáčím desku, na jejíž středovce je velkými číslicemi vyražena pětaosmdesátka.

(Version 1) si dovoluje uvést nejdříve trumpetista Alex Van Heerden - dreadatý a velmi temperamentní chlapík z Jihoafrické republiky, se kterým oba muzikanti zažili spoustu legrace. Jeho sólo podbarvují jen lehké plochy hodně skryté v pozadí a vzápětí Hakan s Tvyksem spouští příjemný perkusový doprovod. Jako nosný beat zvolili v současné době hojně využívanou plochou tepavou barvu, s rychlostí stotřiceti úderů za minutu a spodky, které budou ovládat kroky všech tanečníků, se podařilo vyčistit na téměř dezinfekční hodnotu. Vše je prozatím velmi lehké, optimistické a k tancování vábivé. Náhle dochází k prvnímu zastavení, v němž se volně přelévají tóny syntezátoru v převýškovaném prostředí, jimž zdárně sekunduje vybrnkávaný kontrabasový doprovod. To vše se obejde bez klasického klapotu automatů. DJ TvyksTen však ke slovu přijde hned po půl minutě a teď už všechny motivy drží krok a vzájemně se doplňují s matematickou přesností. Diskžokej má tak ideální příležitost na synchronizaci druhé desky, bez nějakých komplikovaných zvratů. Zaregistrovat můžete i preludující si vokály, které melodickou linku umocňují jejím kopírováním. Teď však dochází k dalšímu zastavení zajetého rytmu a éterem zní ta pověstná Tvyksova hláška, jenž Hakana tolik zaujala: "Z Východu i ze Severu, posloucháte česko - švédskou house music". Tvyksův hlas je o něco zpomalen a ještě trochu natransformován, přesto však moderátora s osobitým projevem každý pozná:-). Přibyly nám i nové melodické prvky a tak se další část skladby bude těšit hlavně z nich. Česko - švédský track dostává více na hravosti a jako doplněk k parným letním dnům je teď naprosto nejvhodnějším kandidátem.

Alex Van Heerden se projevuje hlavně v samotném závěru, kde na trumpetu vyluzuje nové a nové motivy, aby ržání jeho nástroje přivodilo ten blažený pocit, který na posluchače poctivost a šikovnost muzikanta umí přenést. Dál už nás nečeká nic nového, ovšem až na samotný závěr této verze. Ten si však mnoho návštěvníků klubu nevychutná, protože už dávno diskžokej namíchá desku následující. Hakan s Tvyksem připravili legrácku až nápadně připomínající rozloučení s diváky kreslených příběhů Warner Brothers. Zpomalená hláška "Chyba není na Vašem přijímači, toto je česko - švédská house music" ve verzi, jenž bude hrát valná většina diskžokejů z této desky, ukončuje její první stranu.

Hakan Lidbo Ta druhá má verze dvě. Version 2 - opravdu originální pojmenování:-) přibližuje asi nejvíce tento track k ostatní produkci Paperecordings. Ti totiž stále těží z kombinací houseových rytmů s živými nástroji. Kontrabasový předěl z verze první nám tak jiné pojetí této skladby otevírá. Tepavý rytmus zůstal, pouze přibyly nové hi-haty. Hakan je mistrem v netradičním programování bicích komponentů a tak se dalo čekat, že by si asi jen těžko nechal ujít příležitost, vyzkoušet si jejich nové možnosti... Druhá verze si zakládá také mnohem více na zvýraznění perkusového doprovodu a nové perkusové rytmy se také postupně vynořují na povrch. Melodická linka našla nový směr, místo tu je i pro gradované rozjezdy bicích a i tato verze je hodně hravá, i když se ubírá trochu jinými cestami. Osobně si myslím, že se bude hrát o něco později, až si všichni ohrajou tu první, tu delší...

Hakan Romantik, se posluchačům představuje prostřednictvím Version 3. Ta má s originálem opravdu málo společného, ale váš zájem si zaslouží také. Úvod obstarávají samply šplouchání moře, táhlé akordové plochy a první beaty na sebe také nechávají chvilku čekat. Údery jsou o něco delší, než obvykle, působí zdvojeným dojmem, lehounké piáno dotváří melodickou linku a zásluhou toho šumění získává track obrovský prostor. Tahle skladba byla snad psána speciálně pro letní měsíce. V sobě má zakomponovánu neuvěřitelnou pohodu, optimismus a slovo "stres" je rázem nesrozumitelným výrazem. Jednotlivé paterny se prozatím jen matematicky opakují a každý čeká, jaký bude další postup v automatickém jazyce. Teď přichází na řadu nové perkuse, které dneska používá pro oživení snad úplně každý. Jejich klapot však brzy utichá a kontrabasový předěl, který už známe z originálu, nám na chvilku zaběhnutá pravidla poruší. Perkuse ho dál doplňují přes šumící počítačové efekty, breakdown graduje a řádně usyčené a kovové hi-haty určují rytmickou složku skladby. Staré hammondky byly také po ruce a byl by hřích je sem nepoužít. Trumpeta se zatím nezvyklým efektem je hodně výrazná a nekompromisní. Po stránce melodie to tu působí hodně improvizovaným dojmem, skoro jako by se talentovaný Švéd nechal strhnout atmosférou a všechny motivy ho napadaly spontánně. I tohle může být remix! Z originálu zůstal pouze ten kontrabas a komu z českých diskžokejů pověstná Tvyksova hláška vadí, nemůže pohrdnout touto hudební lahůdkou. Pro letní měsíce naprosto ideální!

Závěr: Tvyksův debut a rovnou u značky, která určuje houseový standard. Zázrak? Možná, ale na jedné straně originalita, na druhé skladba se silným vlivem na tanečníkovy kreace, si jiného vydavatele ani nezasloužila! Podle posledních zpráv by se tento kousek měl objevit na pátém dílu populárních kronik vydavatelství Paperecordings - Splinter a okruh posluchačů ve světě se logicky ještě znásobí. Možná tento fakt pomůže Tvyksovi i v diskžokejském putování po světových klubech. Přejme mu to...

DJ Tvyks / Hakan Lidbo - Norr / Vychod

A1: Version 1
B1: Version 2