Skunkrock presents "no formalities" mix-CD by Alley Cat

Řeknu vám to na rovinu. Tuhle recenzi jsem měl pro vás napsanou už před rokem a vzhledem k tomu, že se tehdy blížila návštěva Alley Cat v Praze, chtěl jsem ji představit těm, kteří o ní nikdy neslyšeli i těm, kteří se chodí na párty rádi podívat, kterak to djům v sukních za těmi grmofony jde. Jenže… Opravdu jsme se na našem serveru nenudili a tak ji stále odkládali a odkládali a já jen doufám, že si se čtením čas uděláte a roční prodleva u jedné drum´n´bassové kompilace vám zas až tolik vadit nebude. Můj velký dík patří hlavně Dancerovi, který zpracoval recenzi do této podoby!

'no formalities' mix-CD by Alley Cat Řeknu vám to na rovinu. Tuhle recenzi jsem měl pro vás napsanou už před rokem a vzhledem k tomu, že se tehdy blížila návštěva Alley Cat v Praze, chtěl jsem ji představit těm, kteří o ní nikdy neslyšeli i těm, kteří se chodí na párty rádi podívat, kterak to djům v sukních za těmi grmofony jde. Jenže… Opravdu jsme se na našem serveru nenudili a tak ji stále odkládali a odkládali a já jen doufám, že si se čtením čas uděláte a roční prodleva u jedné drum´n´bassové kompilace vám zas až tolik vadit nebude. Můj velký dík patří hlavně Dancerovi, který zpracoval recenzi do této podoby!

Neznám snad kromě naší Katchy, IM Cyber, Babe LN, slavné Storm a tragicky zesnulé Kemistry, příliš diskžokejek s polámanými beaty, takže určitě jsem toužil styl Alley Cat i její vlastní tracky poznat. Alley Cat, jíž se loni 5. října narodila dcerka Lillie, utíká stále od mateřských povinností ke gramofonům a my si tak set téhle drum´n´bassové maminky představíme těsně po profilu jejího domovského vydavatelství Skunkrock.

Alley Cat Všechno začalo počátkem roku 1996 v Německu. Daniel Savine a Simon Wells, vydávající pod společným jménem Vortexion, zatoužili po opuštění gramofonové firmy Reinforced Records vydávat svůj materiál na vlastní značce. Nazvali ji Shepherd Recordings, vydali jeden titul a s ním také vše skončilo. Po jejím rozpadu se aktivnější Daniel seznamuje s Markem Bauerem, který v tu dobu vlastní bookingovou agenturu ESP a Markusem Maierem, tvořícím pod hlavičkou Tha Countamen. Hudba je spojovala, názory na život byly podobné a protože zatoužili po vlastním přístavu pro své studiové výtvory, krátce nato - v polovině roku 1997 zakládají malý label s názvem Skunkrock. První dvanáctipalec obsahoval dvě skladby - Formicula od projektu Jahla Hi-Power a A/M Lash právě od Tha Countamen.

Countamen Vyšel v listopadu 1997 a jak německými časopisy, tak i kritikou byl velmi příznivě přijat, což samozřejmě Markuse vybičovalo k dalším aktivitám. Zavírá se do studia a jeho studiové bádání vychází v dalším asfaltovém provedení, kdy strana A patří skladbě Hemisphere a béčko obsadil track Silver Shades. Singl se objevil na pultech obchodů v lednu 98´ a krátce nato se Markus stěhuje do Londýna a přesouvá tak sebou sídlo celé firmy, zatímco Daniel Savine pracuje ještě v Německu na třetím exempláři s pomocníkem Kabukim. Za zmínku stojí, že o remix This Time se postaral Dom Angus (Dom & Rolland), což tenhle label posunulo opět o kus dál.

Početná drum´n´bassová obec už o Skunk Rock věděla a jeho věhlas stoupal. Zatímco Daniel má různé firemní aktivity v Německu, Markusovi a Markovi přichází na pomoc Djka Alley Cat, která se do Londýna stěhuje z prosluněného San Francisca. Všichni se poznali už při Alleyiných setech v Německu a Alley sebou přinesla nový pohled na drum´n´bassovou scénu. Kromě tvrdé práce ve firmě si udělala čas i na skládání a její tvorbu společně s Markusovými zásahy měli návštěvníci klubů možnost ocenit prostřednictvím singlu Iodine/Payload.

Alley Cat -DJ Otázka tedy zní: "Kdopak se nám to skrývá za tou něžnou přezdívkou Alley Cat?". Alicia Catherine Williams si nick vymyslela zkrácením svých křestních jmen, když působila ještě jako teenager s pár kamarády v jedné gangsta rap komunitě. Pro prodavače desek potom působila jako rarita. Mladá holka pravidelně docházela do vinylshopů a prohrabovala se v tom ráji kotoučů s úžasnými drážkami. Vždycky si odnesla pár polámaných exemplářů pro poslech doma. Při placení se pak setkávala s otázkou: "Ty jsi DJ?". Následovala vždy záporná odpověď, až jednou se nad tím vším zamyslela. Cit pro dobrou hudbu tu byl, zájem o ni taky, slušná sbírka vinylů a tak touha zkusit si to jednou před lidmi přeci jen zvítězila.

V roce 1997 se začala míchání učit a jejími vzory se staly drum´n´bassové Djane v sukních - Storm a dnes už zesnulá Kemistry. Hodiny usilovného cvičení přinášely radost z čím dál lepších mixů, následovala první vystupování na veřejnosti a dokonce hraní po různých klubech San Francisca a světových velkoměst. Od března 1999, kdy ve Skunkrock v Londýně nastoupila, se pohybuje mezi studiem, kanceláří a gramofony. Uvažuje také, že by se ráda vrátila k vysílání v rádiu, které byla před časem nucena kvůli vytíženosti opustit. Jejím druhým singlem, který na Skunkrock Productions vydala, byl dvanáctipalec společně s Danielem Savinem - Captive. Vzhledem k tomu, že se i tenhle kousek objevuje v jejím mixovaném setu, je nejvyšší čas začít se mu věnovat.

Countamen No Formalities načíná kraťoučké intro Iodine, tedy prvotina Alley Cat společně s Markusem aka Tha Countamen. Prvních pár vteřin by mohlo klidně patřit nějakému ambientnímu tracku. Mohou za to ty táhlé plochy, které postupně nabývají na intenzitě a v okamžiku, kdy se začnou objeovovat lehoučké hi-haty, bude vám jasné o jaký že styl to půjde. Jak zní celá skladba vám však nepovím - první bicí automaty najedou už po dvou a půl minutách rozjímání, ale ty už pocházejí z tracku následujícího - This Time.

Daniel Savine Ten napsal Daniel Savine a k přemíchání prostor poskytl Dom Angusovi (Dom & Rolland). Pokud patříte k těm, kteří usuzují, že se drum´n´bass nevyvíjí, lehce poznáte pravý opak. Vzhledem k tomu, že počátek Alleyinýho setu vyplňují skladby staršího data, rozdíl je téměř hmatatelný. Zatím je to hodně v old skool duchu. Dom nás skutečně nešetří - jungle nejhustšího kalibru působí hodně napjatým dojmem, který zjemňuje pouze slabounká klávesová linka daleko v pozadí, jež si jede svým vlastním tempem a bicí ignoruje. Žádná setina vteřiny tu není zbytečná, na závadu je pouze zvuk, který tolik prostorem neoplývá. Ačkoli se může zdát, že d´n´b producenti používají stále stejné předvyrobené šablony bicích doprovodů, Dom vás přesvědčí, že právě on je tou vyjímkou. Jeho bicí jsou opravdu psány přímo na míru, pro zbytek nástrojů společně s netrpělivými virbly.

Dom Angus Alley Cat prolíná bez problémů skladbou Hydroxy od projektu Triadd(mp3). My ji však neuslyšíme v originálním pojetí, ale v kabátku od dalších remixérů - Digital & Spirit. Ti jsou už po léta spojováni s labely jako Metalheadz, Timeless nebo Moving Shadow, kromě toho v záloze mají i svůj vlastní - Phantom Audio. Hydroxy v jejich podání je podstatně temnější a minimalističtější. Pozitivní je naefektovaný sampl mužského hlasu, který vystupuje nad tou šílenou změtí těžkých basových linek a opravdu hutných spodků. Hodně depresivní záležitost!

Digital and Spirit S podstatně lehčími beaty přicházejí Kabuki & Savine prostřednictvím tracku Backup. Tohle duo má svoji práci ve studiu celkem rozdělenou - Daniel programuje beaty, zatímco Kabuki různými efekty dokresluje celkový zvuk skladby včetně strašidelného aroma, jež jejich skladby provází. Jednotlivé zvuky jsou příjemně vyčištěné a skladba přímo překypuje nápady. Dojde tu i k úplnému vypnutí beatů a filtrování pár tónů. Prolínají se tu různé kovové sci-fi zvuky, samplovaný hlas vás přinutí o zvýšenou pozornost.

Kabuki Alley Cat si po tomhle dílku opět připomíná své začátky, tentokrát ze stejného vinylu s projektem Countamen, jež jsme si už užívali jako intro. Payload je zde namíchána k té předchozí, v remixu dalších zástupců Skunkrock - Konflict. Opět hodně strašidelné ovzduší se nám zde nabízí. Různé převýškované zvuky, zajímavá je hlavně bicí složka tracku. K již notoricky známým automatům skoro až tribalový dojem vytváří lehoučké doprovodné bubínky. Na poslech příjemné s pár aranžérskými změnami. Užijeme si dokonce dvě vteřiny ticha, aby se známý motiv vrátil zpátky a bombardoval nás bubenickou salvou.

Kabuki & Savine nám tu nabízejí také dva remixy své skladby Intastate(mp3). První z nich - originální verze, dobarvuje doteď hodně mrtvá basová linka. Tohle je drum´n´bass u kterého byste v pohodě dokonce usnuli - až tak se příjemně poslouchá. Všechno je výrazně odlehčeno - počínaje beaty přes doprovodné plochy i vrčivé zvuky. Je celkem napínavé vnímat skladbu, u které nevíte co se příštích deset vteřin stane. Nic prvoplánového… Paradoxně měla u jednotlivých mixů této skladby Alley Cat asi největší problém se smícháním.

Klute Verze druhá, kterou představil Klute, je podstatně rychlejší, ale přitom stále vynikající na poslech. Sice má v sobě minimalismus, ale i tak se tu odehrává ne zrovna málo předvídavých změn. Tom Withers alias Klute už dávno nebubnuje v punkové kapele The Stupids. Původní náplň Intastate rozvíjí do své vize. Jde o hodně éterický track, kterému jeho zasněnost dodávají táhlé smyčce na pozadí a zvýrazněno tu je také lehké klávesové brnknutí. Musím však říci, že originál se mi líbil více. Klute na mě působí hodně strojově a tím pádem tu už není takový prostor pro radost z objevování nových zvuků a postupů. Ten jsem u originálu rozhodně vnímal.

Triadd A teď se dostáváme k vrcholnému dílu kompilace. Stává se jím právem Hydroxy, tentokrát však v originálu projektu Triadd(mp3). Na první poslech vás zaujme linka z příjemných filtrovaných syntezátorových zvuků. Triadd se snaží využívat celého kanálového spektra a tak se tu objevuje spousta doprovodných zvuků a ačkoli je neslyšíte o samotě, vyrovnávají výslednou atmosféru do bodu, který vás prostě musí vzít za srdce! Když konečně dojde k úplnému uvolnění ztrátou automatického bubeníka, vychutnáte si hlavně filtrovanou mezihru, kterou jsem vám prostě do té empétrojky umístit musel. Filtruje se opravdu poctivě, každá frekvence tu přijde ke slovu a tohle krátké zastavení jenom zpestří jinak už řádně rozjetý set. Ne nadlouho - Triadd to vkusně všechno vygradují a ve vhodnou dobu spustí další kolovrátkovou jízdu.

Feel It, která tuhle skladbu střídá, napsal Q-Project, tedy člověk, který mimo jiné spolu se Spinbackem tvoří uskupení Total Science. Tohle je jeho sólový zásah a kromě toho, že tu potkáte stejný tříštivý sampl z Goldieho Timeless, tak tu na vás čekají i pasáže bez bicích. Jinak najdete celkem propracovanou techstepovou školu se strašidelnými zvuky na pozadí! Doprovod je nenásilný a určitě bude tahle skladba ozdobou celého alba. Oficiálně nevyšel, pouze ho tu Alley Cat umístila jako bonus track.

Alley si tu také přidala k dobru vlastní kousek Captive, který je jednou z posledních černých placek labelu Skunkrock. Opět skladbu neskládala sama, tentokrát se spojila se svým kolegou - Danielem Savinem. Co se mixu mezi těmito dvěma skladbami týče, zvolila zajímavou strategii. Nemíchá tentokrát přes beaty, ale přes závěrečné bicí postupy Q-Project navazuje vokálovým popěvkem ze své desky a skladby zcela bez problémů spolu drží krok. Programování tohoto tracku je hodně nezvyklé. Nejde o pravý drum´n´bass, zajeté šablony doplňují dva další údery hodně znělého kovového zabarvení, které jsou vždy ještě jednou s kraťoučkou pauzou zopakovány. Tím je vytvořen rytmus úplně nový a hlavně neotřelý. Opět hodně strašidelné zvuky a ponurá atmosféra tracku, který svým tempem nikam nepospíchá. Vzhledem k době vydání mi použité nástroje přijdou možná tak trochu zastaralé.

UFO! Závěrečné slovo patří projektu UFO! (pozor neplést s japonci United Future Organization - proto ten vykřičníkJ), který zde podvakráte nabízí skladbu Personal Blackmail(mp3). Jejich vlastní verze nabíhá vábivými atmosférickými plochami a o to víc pak kontrastuje s už celkem zběsilým tempem. Track je spíše k přemýšlení - má v sobě zakomponované ostré změny nálad od drsných agresivních smyček až po éterické uvolnění.

Konflict Nic si to však nezadá s následující verzí této skladby, kterou připravili zase Konflict. Hodně se to podobá tomu, co ve studiu vyvádějí Ed Rush s Opticalem. Nejenže beaty tvoří už skoro jakýsi tribalový doprovod, ale rozvrzané acidové zvuky působí až nepříjemně - pouze útočí na vaši pozornost. Mihne se tu spousta zajímavých efektů i kraťoučká melodie jakoby vystřižená z nějakého filmu. Možná bych si tenhle track dokázal představit i jako hudební doprovod k nějaké počítačové hře, při honičce v temných a zvlhlých ponurých chodbách.

Alley Cat Závěr: Co se míchacího umění Alley Cat týče, určitě překvapila. Už dlouho jsem neslyšel takhle dobré mixy, kdy se musíte jít přesvědčit k přehrávači, jestli už skutečně hraje další skladba. Po hudební stránce mi celkově přijde set možná trochu neslaný nemastný, ale za to mohou snad i desky (dnes už) pět let staré, kde je zoubek času přeci jen znát. Alley Cat vše zachraňuje naplánovanými změnami nálad, takže z lehkých a zasněných aranží sklouznete do drsnosti nasmyčkovaných automatů a za chvíli zase naopak…

Tracklist: Skunkrock presents "no formalities" mix-CD by Alley Cat

1. THE COUNTAMEN & ALLEY CAT - Iodine (Original Version)
2. DANIEL SAVINE - This Time (Dom & Roland remix)