Swayzak - Dirty Dancing

Vkus člověka se neustále mění a vyvíjí. Určitě se vám stala nejedna příhoda, která toto pravidlo potvrzuje. Swayzak si za dobu své existence vydobyli slušné renomé a kritiky na jejich nové album byly často až nezdravě optimistické. Byl jsem pln očekávání. O to víc mě první hodiny poslechu Dirty Dancing zklamaly, ale teď se vše obrací...

Swayzak - Dirty Dancing Vkus člověka se neustále mění a vyvíjí. Určitě se vám stala nejedna příhoda, která toto pravidlo potvrzuje. Swayzak si za dobu své existence vydobyli slušné renomé a kritiky na jejich nové album byly často až nezdravě optimistické. Byl jsem pln očekávání. O to víc mě první hodiny poslechu Dirty Dancing zklamaly, ale teď se vše obrací...

Swayzak obalili celé album do retro hávu s výrazným odkazem na 80. léta. Pamětníci zaplesají, nováčci budou překvapeni staronovým zvukem, ale jak budou reagovat lidé hledající něco nového? Může je Dirty Dancing něčím překvapit nebo zaujmout? Odpověď zní - ano. Záleží na přístupu, jaký k CD zaujmete.

Z producentského hlediska se jedná o dokonalou práci. Nenajdete zde žádná hluchá místa nebo nepatřičné samply. Všechny tracky jsou výborně postavené a nepostrádají překvapivé momenty. Zkušenost, obou pánů zodpovědných za perfektní celistvost dílka, je znát při každé minutě poslechu. Připadá mi, že si Swayzak udělali celé album výhradně pro sebe, o čemž svědčí i skutečnost, že si sami alibisticky nazpívali píseň Take my hand. Dirty Dancing je nabito vzpomínkami na zašlé časy, které duo Brown - Taylor excelentně zprostředkovává všem posluchačům.

Swayzak mě rozhodně překvapili množstvím vokálních tracků, které by se nemuseli stydět hrát ani v tuzemských rádiích. Tím nechci říct, že by byla jejich kvalita pokleslá, jen upozorňuji na chytlavost jednotlivých songů. Zpívané party si vzali na starost například Headgear, March 21 a hlavně naprosto dokonalá Clair Dietrich, jejíž hlas vás doslova uchvátí.

Písně, ve kterých Clair účinkuje, považuji za nejlepší. Make up your mind mě snad nikdy nepřestane bavit a v hlavě se mi znova vybaví úžasná atmosféra, která vypukla v ostravském Fabricu, když ji Jeff Milligan zamixoval způsobem hodným zbožného obdivu. V Sob 1 ji vyzvou k duetu samotní Swayzak. Kouzelný moment nastane v okamžiku, kdy Clair vymění angličtinu za francouzštinu a dá písni úplně jiný nádech.

Skvělé skladby jsou i chill-outový Halfway to Yestreday, zajímavá The Punk Era se zefektovanými vokály na pozadí, podbízivé Buffalo Seven s neuvěřitelnými klávesami nebo závěrečný Ping pong. Jako celek působí Dirty Dancing kompaktním dojmem a má naprosto ojedinělou atmosféru, která z alba sálá každou minutu.

A co se mi z počátku nelíbilo? Právě onen těžký retro zvuk, na který si ale po mnoha hodinách zkrátka zvyknete. Nezpochybnitelnou výhodou Dirty Dancing je jeho dlouhá životnost. Osobně se domnívám, že album bude znít stejně za pět let, protože je "staré" již dnes. Pokud nehledáte progresi a máte chuť na výborně udělané album s nezvyklou atmosférou, Dirty Dancing vám poslouží víc než dobře.

Hodnocení: 7,5/10

Nexis

Tracklist: