Recenze - Discoturismo

Myclick pro vás připravil recenzi vinylu Satisfied Sexual Desires & Kuba Soulcheck - Discoturismo. Autor Jakub Souček je jedním z členů kapely Liquid Harmony. Discoturismo je ale, jeho vlastním projektem. Myclickova rezence, profil Kuby Soulchecka a soutěž o 3 tyto vinyly je tady.

Satisfied Sexual Desires & Kuba Soulcheck - Discoturismo Stereotika

Vždycky mám obrovskou radost, když objevím v našich obchodech s deskami další český titul ve formátu vinylu. Však také platilo a naštěstí stále platí známé pořekadlo: "Co čech, to muzikant!". Naši čeští, velmi talentovaní umělci to však v tuzemských podmínkách ve srovnání s těmi zahraničními, nemají vůbec lehké. Blýskat na lepší časy se začalo někdy před rokem, dvěma a dnes už tu máme naštěstí několik silných vydavatelství, které české diskžokeje zásobují dvanáctipalcovými deskami.

Stále se rozrůstající komunita diskžokejů, může tak odteď kromě desek z vydavatelství Beeswax či Lighthouse roztáčet dnešní recenzovaný singl Discoturismo, jež je prvotinou nového maličkého labelu Stereo*com. Ten je propojen pupeční šňůrou s klubovými nocemi v pražském klubu Mecca - Stereotica. Tyhle párty, které se v Mecce pravidelně konají jednou za dva měsíce, se snaží do hodně originálního prostředí stále se rozvíjejícího klubu, vnést něco jiného, než můžete potkat na ostatních akcích. Ten podivný název vznikl složeninou dvou slov. Stereo je (kromě nám již známého výkladu) spolu s internetovou příponou com, názvem creative shopu, jemuž šéfuje trio mladých šikulů - Pavel, Martin a Honza. Erotika čiší jak ze zvuku, performance tak i celkové atmosféry - zkrátka tyhle mejdany jsou přímo sexuálně nabité:-). Na párty je pokaždé nějaký zahraniční DJ, jinak po hudební stránce funguje vše pod taktovkou DJs Rockwella a Kuby Soulchecka.
Kuba Soulcheck
Pojďme si teď říci pár slov o autorovi tohoto singlu. Jakub Souček se narodil 23. září 1977 v Praze a jeho hudební vývoj se začal odvíjet díky konzervatoři Jaroslava Ježka. Kromě hry na piáno začal pracovat i na své pohybové stránce skrze studium stepu, který mu začal být později užitečný na koncertních pódiích. V osmnácti letech vyměnil piáno za kytaru a časový handicap mohl díky perfektně zvládnuté hře na klavír lehce dohnat. Jeho první kapelou byl osmičlený Jeazz Band, se kterým se v živé podobě předvedli na Jamu v roce 1998. Kromě Jeazz Bandu si ho všichni posluchači taneční scény však neodmyslitelně spojují s jednou z vůdčích kapel u nás - Liquid Harmony. Právoplatným členem se stal v roce 1997, kdy vystřídal odstupujícího Pepu Trávu a frontmanovi Štěpánu Tůmovi pak sekundoval po technické stránce výtečnou kytarovou palbou. Sláva Liquidů se téměř hvězd dotýkala a po úspěšných párties jak na všech větších festivalech u nás, tak po turné v Německu a Holandsku (vedle Junkie XL si Liquid Harmony poslechl stotisícihlavý dav) měli možnost okusit vystoupení i v New Yorku koncem roku 1999 na MCJ Music Festivalu. Liquid HarmonySpolu s Ecstasy Of St. Theresa se tak stali určitými vyslanci naší malé zemičky pro tancechtivé zájemce. Jako by si uvědomovali možnosti, které skrývá propojení všech těch bublajících a vrčících mašinek s gramofony, vrhli se jak Kuba tak Štěpán po hlavě do mixování. Štěpán nejdříve s Bidlem a později s Chrisem Sadlerem vytvářel ve finále neuvěřitelné kompozice, zatímco Kuba za pomoci M´Fishe zaútočil na návštěvníky klubů svým setem poprvé v Mecce na větší akci pod názvem Mixer. Pokud byste po něm chtěli vyzvědět co vlastně hraje, má připravenu vlastní specifikaci. Svá míchaná dílka označuje jako house sexy funky sety, takže si každý udělejte vlastní obrázek:-). Jisté je, že za svůj relativně krátký DJský život už stihl vystřídat takové kluby jako Meccu, Roxy i Radost, kde má další nově vytvořený rezidentský program pod názvem Funkomat. FunkomatZřejmě vykrývá stylovou díru pro návštěvníky, ale přiznám se, že jako náročný posluchač jsem nebyl vždy s jeho produkcí úplně spokojen. Jisté je, že lidi, kteří ze začátku na koncerty Liquid Harmony chodili jako diváci (Holý, Chyška) dnes s Kubou spolupracují jako s doprovodnou personou na svých koncertech. Takže až se vydáte zase někdy na živou podobu J.A.R. nebo Monkey Business, pak vězte, že před nebo po live show rozhodně aktuální Kubův set uslyšíte! Jeho oblíbenými labely jsou Roulé, Paper Recordings, Glasgow Underground, Naked Music, což už samo o sobě nabízí perfektně strávený večer...

Singl, o kterém si tu dnes povídáme, vyšel u příležitosti březnové párty Stereotica Gran Turismo. Kromě Kuby se tu objevují ještě další tři postavy pečlivě ukryté pod záhadnými nicky. Drack zastupuje kytaru, basu, ale hlavně přispěl po stránce vokálů. Však také pochází z muzikantské rodiny (jeho brácha je basákem ve Vltavě, on sám je členem seskupení Trevorovi chlapci). Lukage je už téměř multiinstrumentalistou - ovládá jak kytaru, basu tak v tomhle případě převzal zodpovědnost za kompletní bicí dorovody i s perkusemi. Izit hraje na piáno a je to on, kdo vymyslel základní melodické party i s potřebnými zvukovými efekty. Zná se s Kubou ještě z Jeazz Bandu a před jeho programováním už teď smekám! Kdo myslíte, že by se mohl ujmout masteringu celé desky? Pokud hádáte jednoho z nejpracovitějších českých muzikantů - Štěpána Tůmu, máte jeden bod!
Jakub Souček
Titulní Discoturismo (Mp3) načíná kytarové sólo, které díky hodně vysokým frekvencím a záměrně slyšitelném přejíždění po pražcích zaútočí na vaši pozornost. Každý muzikant ví, jak je dneska těžké zvolit jiný neotřelý rytmus tak, aby se nestřídal pouze úder basového bubnu s hi-hatem. Alespoň na začátku zvolili autoři něco nového. Dva údery, pauza, další dva a pauza. Nakonec to spustí všechno najednou a vy zjistíte jak je tahle skladba bohatá na zvuky. Živé nástroje úniku z mašinkového přeplácání dodávají ten správný funkový nádech. Ať chcete nebo ne, Liquid Harmony v ní prostě cítíte. A já jen nostalgicky vzpomínám na živá vystoupení, kde zvládali na jedničku kontakt s publikem. Tahle skladba je přesně v jejich duchu, výborný je Lukageův vokál, i když patřičně zkreslený. Snad se ho někdy dočkáme i v originálním podání, jeho soulový feeling s výbornou angličtinou tu potěší. Jediné co bych této skladbě vytknul je její až přebytečné natahování, které dosahuje ve finále délky neuvěřitelných dvanácti minut. Vždyť tu jsou pořád stejné smyčky (hlavně ty kytarové), jež se autoři snaží oživit aspoň tím, že ke konci dolepují pouze části jednotlivých úryvků.

Druhý track Drive (Mp3) nemůže také začít jinak než kytarou a zní ještě lépe, než ten předchozí. Když jsem ji slyšel poprvé, napadli mě jako první Basement Jaxx. Kytara opět hozená do smyčky spolu s vábivou plochou jež se vine celým trackem, k tomu perkuse a máme jádro této skladby. Aby nebyl celek tak nudný, koření ho Satisfied Sexual Desires pár efekty navíc. Vadí mi snad jen příliš laciná barva kláves ke konci, ale jinak jde o neobyčejně svižný track, který budou i naši DJs milovat. Problém nastává až v okamžiku, kdy musíte sáhnout po další desce do vašeho setu. Co k tomu? Snad si budeme muset počkat na dalšího brášku od nového seskupení. Díky originalitě tohoto singlu totiž jen těžko budete hledat podobný track. Se stopáží skladby je to podobné - méně znamená někdy více!
Souček

Závěr: Skalní fanoušci Liquidů mohou jásat! Oba hlavní protagonisté si po rozpadu české legendy (tenhle statut jim asi těžko někdo odpáře) založili své vlastní projekty a šlape jim to stejně dobře jako kdysi. Uznávám, že jde o vinyl, kterému by slušela spíše koncertní podoba, ale snad si najde cestu i na talíře našich předních diskžokejů. Zaslouží si to...

Soutěž o 3x vinyl DiscoTurismo :

1) Kde byl tento singl pokřtěný?
2) Jak se jmenuje label, na kterém tento singl vyšel?