Filmová recenze: Paul

E.T. volá domů, Predátor loví po všech koutech vesmíru, potvory ze Světové invaze milují naše přírodní zdroje a Vetřelec kosí všechno živé hned po tom, co si daný objekt nadělá do trenek. Paul sice také vypadá jako mimozemšťan, ale chová se jako jeden nás. Je to fajn změna nebo se tím spíš ztrácí kouzlo neznámého?

Když se to vezme kolem a kolem, dá se říci, že na filmech s mimozemšťany jsou nejzajímavější právě aktéři z jiných světů. Je lákavé zjišťovat, jak vypadají, jak jejich těla fungují, jakým způsobem se přepravují nebo jaké technologie používají. Žánrově může jít o katastrofický kousek (Den nezávislosti), horor (Znamení), drama (Blízká setkání třetího druhu), dobrodružnou pohádku (E.T. – Mimozemšťan) nebo bláznivou komedii (Muži v černém), ale stále jde v první řadě o rozdílnost při interakci s lidmi.

Ve filmu Paul je jedním z hlavních lákadel emzák, jehož jméno zaštiťuje celý snímek. Návštěvník z kosmu ztroskotá na naší zemi a dostane se do kontaktu s Graemem a Clivem. Jedná se o dvojici nerdů, kteří přijeli do Ameriky na dovolenou, během níž zaskočili na Comic-Con. Taktéž chtěli procestovat všechna místa proslulá údajným výskytem UFO, jenže tento plán nabere trochu odlišné obrátky, když jednoho mimozemšťana skutečně potkají. Paul je celkem pohodář, a tak mu postavy s tváří Simona Pegga a Nicka Frosta nabídnou, že ho odvezou na místo kamsi do lesů, odkud si ho vyzvednou jeho soukmenovci. Není snad potřeba zmiňovat, že nepůjde o poklidnou idylku, nýbrž o nebezpečnou cestu s řadou nástrah.

Co však již popis zaslouží je charakteristika titulního Paula. Ačkoliv vypadá jako emzák a umí několik speciálních dovedností, v podstatě se chová úplně stejně jako kdokoliv jiný z naší planety. Mluví anglicky, holduje infantilním fórkům, má zmáknuté běžné konzumní produkty a s radostí pokuřuje a popíjí. Jelikož se o jeho namluvení postaral Seth Rogen, je dojem běžného lidského zevláka dokonalý. Za největší ozvláštnění a překvapení se dá tedy považovat prostý fakt, že se někdo odlišný zase tak moc od člověka neodlišuje. Což je sice pěkný nápad, avšak těžko bude zajímavý sto minut, pakliže okolo dané premisy budete skládat jen samá klišé. U Paula zkrátka není co objevovat a jsou potřeba další podněty.

Hlavní představitelé a zároveň scenáristi Nick Frost a Simon Pegg bohužel kompletní road trip zaobalují do okoukaných postupů. Může se samozřejmě hovořit o tom, že jde o poctu populárním sci-fi filmům, na to je ostatně Paul prošpikován dostatečným množstvím odkazů. Autoři mají kousky s mimozemskými entitami nakoukané, takže se dají v průběhu identifikovat narážky na desítky filmů. Jenže k čemu to je, když se většinou používají zcela nahodile bez výraznějšího nápadu. Zájemci si mohou odškrtnout jejich použití, v rámci vyprávění ale nemají podstatnou funkci.

Cestovatelská zápletka slouží výhradně k rozkouskování do jednotlivých příhod. Epizodnost a nesouvislost je dána i tím, že se postavy leckdy v jedné scéně chovají odlišně oproti scénám předchozím. Když například Paul před Clivem dělá homosexuální posunky, Clive nic nepochopí do okamžiku, než je mu vše explicitně sděleno. Přitom postava Nicka Frosta není idiot, který by si nikdy nezasouložil, pouze je fórek vystaven tím nejobyčejnějším způsobem.

Za daných předpokladů, kdy po pár minutách není okolo digitální potvory žádné tajemství a příběh se odehrává v klasických mantinelech, zbývají jen samotné vtípky a hlášky. Humor je záležitost ryze subjektivní, leč infantilní a přisprostlé srandičky zřejmě jen u malého procenta diváků způsobí opakovaně explozivní řachandu. Některé pasáže rozesměji, některé jen donutí pohnout koutky a spousta jich prosviští kolem kamsi do neznáma. Paul se zkrátka drží úrovně jednoduché zábavy na jedno použití. Což nutno podotknout, že od Pegga a Frosta by člověk očekával trochu komplikovanější a důmyslnější komedii, o to víc, když jde o jejich oblíbené sci-fi.

Hodnocení: 50%

PAUL

Česká premiéra: 9. června 2011