RECENZE

 

E.C.A. - Hustokop / Understand

Recenze vynilu E.C.A. od Myclicka ..

 
Hustokop / Understand Electronic Cool Aid. Tak takhle trefně pojmenovali v lednu roku 1999 svůj hudební převlek DaRoddmann a DJ Manio. Jejich začátky i debutový singl na křídlech vydavatelství Lighthouse už jsem vám na našem webu představil - vy, co jste ho ještě nečetli, najdete ho zde. Čas však hrozně letí a vzhledem k tomu, že venku už je konečně jejich druhý černý dvanáctipalec, rozhodl jsem se s kluky sejít znovu. V galerii klubu Radost FX jsme si povídali, co nového se vlastně od vydání debutu u nich přihodilo. Recenzi jejich posledního EP, které se vylíhlo v novém vydavatelství TT22, si představíme hned vzápětí.

DaRoddmann Singl There Is A Message to všechno odstartoval a tak jsem se zajímal o to, co se vlastně v tom červnu roku 2001 stalo. Jako první se slova ujal DaRoddmann. "Koncem června jsme hráli na dalším ročníku festivalu Open Air Field a kromě svýho hraní jsme byli taky "zaúkolováni" Josefem Sedloněm, abychom singl udali u těch, kteří by ho venku mohli hrát. Tak docházelo ke kuriozním situacím, kdy Josef řekl: "Utíkej tam a tam, najdeš sympatickýho černocha, to je Colin Dale a tomu tu desku věnuj!" My jsme pak pobíhali po Probošťáku a rozdávali ji těm, které mohla oslovit. To, že Josefovy nápady byly správný, jsme pocítili celkem brzy. Jednak jsme There Is A Message slyšeli třeba v jednom ze Sashových setů a taky ta prodejní čísla hovořila jasně - jedenáct stovek kousků přes distribuci Prime je opravdu megaúspěch!" Zatímco by v této chvíli každý předpokládal, že dvojice posilněná ovacemi začne připravovat materiál pro další singl, či rovnou celé album, E.C.A. se rozhodli vykročit jiným směrem.

DJ Manio Živé vystupování je bavilo a tak svůj zájem soustředili právě na ně. Protože však spousta lidí přistupuje k živým vystoupením elektronických projektů s despektem, rád jsem si nechal vysvětlit, co vlastně live act v případě E.C.A. přesně znamená. DaRoddmanna tentokrát vystřídal DJ Manio. "No, základem je šestnáctistopej mixážní pult, do kterýho má Zdeněk z hardisku v každý šavli něco nataženýho. To může nezávisle na sobě editovat, zkreslovat a vůbec si s tím hrát podle nálady. Moje úloha je taky jasná. Mám na starosti obstarání různých smyček z desek, na který jsem fakt dneska hrdej. Někdy trvá docela dlouho, než seženu přesně to, co do setu potřebujeme, ale o to větší je pak naše radost :). Jedná se většinou o rytmický loopy, ale vyjímkou nejsou ani accapella tracky, kdy pak zužitkujeme do výsledný podoby různý vokály. No a když jsme u těch vokálů - využíváme samozřejmě i ty živý. Spolupracovali jsme s Darou Rolins a Charlie One a ohlasy lidí, kteří nás slyšeli několikrát v klubu Radost FX nebo loni v létě v Duplexu (tam se za námi přišlo mimochodem podívat asi šest stovek lidí), zněly fakt příznivě." Zdeněk vzápětí Mania doplňuje: "Myslím, že odpůrci těhle "live actů" nás nemají z čeho obviňovat - třeba Orbital, Underworld nebo Spooky fungují na úplně tom samém principu. Každý ten set je jiný a v každým se jinak vyřádíme. Jednou se v něm objeví nosná melodie z filmu Seznamte se, Joe Black, jindy sem zaparodujeme basovou linku z Nirvany, kterou máme oba rádi. Lidi tohle ocení - najednou v tý změti beatů objeví něco, co znají odjinud a máš vidět ty nadšený reakce - baví nás to v tom klubu potom všechny!"

E.C.A. Set z klubu Duplex, kde E.C.A. vystupovali společně s hostem ze Švýcarska - Anthony Teasdalem jsem měl možnost slyšet a moc mě překvapilo, jak přesně byl set Darince a Charlie One ušit na míru. Proto mě zajímalo, jak probíhá příprava před takovým živým vystoupením. "Budeš se divit, ale Charlotta slyšela to, co budeme hrát jen jednou a to odpoledne před vystoupením," říká DaRoddmann a pokračuje: "Jedná se o klasickou hlasovou exhibici a holky do toho šly úplně bez přípravy." O to více smekám a rozhodně nejsem sám - demo obsahuje autenticky aplaus z klubu a vzrušené výkřiky naznačují, že těch šest stovek návštěvníků se opravdu bavilo na výbornou. V roce 2002 se přeci jen E.C.A. do svého (respektive svých) studií zavřela. Proč to množné číslo? Zatímco Manio žije už sedm let v Praze, DaRoddmann stále pracuje v Šumperku. Jejich společná dílka pak vznikají na bázi kombinací vlastních materiálů. Na to, proč k tomu došlo, jsem se opět zeptal Mania. "Dostali jsme materiál pro přemíchání skladby Ráno od Priessnitz a stali se tak součástí zajímavého počinu Priessnitz - Zorro: Zero Rmxs, který tuhle kapelu tak trochu oprášil. Remixy nás vždycky lákaly a rádi jsme si tuhle práci zkusili. Pokud jsi měl příležitost remix slyšet, možná tě tam zaujal ten počáteční zvuk. Zbíječka byla točená přímo živě v Šumperku, kde Zdeňkovi pod oknem předělávali chodník a nás nenapadlo nic lepšího, než si ji vypreparovat a hned potom použít. :)" Ani po dokončení tohoto remixu však studiová zařízení nezahálela. Jednak vznikala skladba I Choose You s Charlie One, o níž projevil zájem label Intellygent Recordings (ti ji pak umístil na svoji kompilaci Prague Loves Paris) a také se pracovalo na singlu, který momentálně držím v ruce.

E.C.A. na OAF 2002 Za zmínku stojí, že před nedávnem se oba autoři vydali do "světa", aby natočili k novému EP klip, i když ještě se dopředu netušilo, ke které skladbě obrazový materiál bude vlastně využit. Doteď mohl znát potencionální zákazník skladby z Rádia 1, z talíře diskžokejů, teď bude mít příležitost shlédnout v televizi i klip. Zajímalo mě, když už se pro propagaci udělalo maximum, jak si vlastně může zájemce singl obstarat. DaRoddmann se ujal vysvětlení. "Distribuci si Standa Zíma s Honzou Kvasničkou vyřešili přes Vinyl.cz, no a co se týče prodeje venku, aby se případně dosáhlo takového úspěchu jako s There Is A Message, tak Honza Kvasnička teď hodně komunikuje s Josefem Sedloňem, aby se EP protlačilo ven. Uvidíme, jak budou jednání úspěšná". Manio se přidává: "Někdy mě mrzí, že den nemá o něco víc hodin. Nosíme v hlavách nápady pro spoustu tracků, jen není tak nějak čas je realizovat. Nejsme v tom však naštěstí sami - když vidím, jakou geniální muziku dělají Kel a Large jako Zip Orchestra, aniž by něco oficielně vydali, jsme na tom ještě dobře! Taky u nás v Čechách cítím tak trochu problémy v komunikaci mezi vydavatelstvíma a muzikanty. Ideální by bylo, aby každý měl svůj label, tak jako je tomu v cizině. Vylisovat však víc, než 200 kusů, tady zase nemá smysl (na to je tu příliš malý trh). Připomíná mi to tak trochu začarovaný kruh…"

Manio Na deprese této dvojce příliš času naštěstí nezbývá. Spousta světlých zítřků se totiž stále rýsuje. Ukázkovým příkladem byla únorová návštěva Schmoov! v Praze. John Buckby, krátce nato, co slyšel díky Maniovi nějaká dema a obdržel oba singly, projevil sám zájem o spolupráci. Jednak má v Londýně v jednom klubu rezidentní noc Winding Roads, kde by si E.C.A. měli zahrát a také stojí o to, aby u jeho stejnojmenného labelu vydali další skladbu, kterou by si on mohl zremixovat. Podobně dopadla jednání i s Bidlem a s tím si hoši práci spravedlivě rozdělili. Bidlo by měl mít u společného tracku na starosti spodky, tedy veškerou rytmickou složku, zatímco Manio s DaRoddmannem budou odpovědní za vršky, tedy melodické prvky a konečnou atmosféru. Zajímavé hudební manželství. :) E.C.A. - to však není jenom "underground". Světlo světa má již brzy spatřit track pro Daru Rolins, který se v pracovní verzi prozatím jmenuje Too Much For Love a Manio prozradil, že je opravdu hodně "deep". Kdy se výsledku dočkáme je ještě stále ve hvězdách…

E.C.A. V současné době se oběma muzikantům o booking stará agentura Lighthouse a na klucích bylo znát, že už se nemohou dočkat návštěvy Carla Coxe. Rád jsem se nechal obeznámit s tím, jak příprava na další z velkolepých "Majákovských" akcí probíhá. Slova se znovu ujal Manio. "Věděli jsme dlouho dopředu, že budeme hrát před Trávou a samotným Coxem od půl jedenáctý do půl dvanáctý. Jenže ono to není tak jednoduchý, jak to vypadá. Jasně, je to jenom hodina, ale nechceme, aby každý naše živý vystoupení vypadalo stejně. Nepodcenili jsme to a scházeli se teď u Zdeňka v Šumperku, jak to jen šlo, projížděli starší progresivní tracky a zvažovali, co by se s nimi dalo podniknout. Rozhodně tam chceme mít silný tech houseový spodky, hodně bubínků, takže zvažujeme i zapojení živých bong, aby to získalo ten správný tribalový nádech. Rozhodně do toho jdeme s živou funkovou basou. Na tu bude hrát Louis De Liberte, basák z kapely Báječní Svobodovi hoši a tak se nám "livko" trošku rozšíří. Chceme, aby ta muzika šla hodně do hloubky a doufáme, že to návštěvníci párty ocení. Jak celá akce s hlavní hvězdou Carlem Coxem dopadne, je ještě ve hvězdách - o tom, že Hustokop / Understand se však v živém vystoupení projektu E.C.A. objeví, nemůže být pochyb. Ideální příležitost, abychom se do jeho hlubokých drážek podívali už teď. Já tedy DaRoddmannovi a Maniovi zatím poděkuju za příjemné povídání a pohled pod pokličku a vzhůru do světa tónů!

E.C.A. Stranu A v celé její délce obsadila skladba s opravdu zajímavým názvem - Hustokop (MP3). Jak mi kluci prozradili, ten název vznikl díky Quazi Delict Records. Ti obdrželi od projektu E.C.A. patnáct skladeb poslepovaných do setu a z důvodu lepší orientace si jednotlivé tracky pojmenovali. V jejich poznámkách bychom našli názvy: Rychlý bubínky, Bumbác a byl tam právě i Hustokop. Všem se ten název líbil a tak už to skladbě navždy zůstalo. :) První, co vás při úvodních beatech překvapí je to, že je až neobyčejně variabilní. Mám na mysli, že na nulovou rychlost už slušně uhání, o plusových hodnotách ani nemluvě. Osobně ji hraju dokonce na rychlost -6 a i takhle "pomalu" pasuje do setu zcela bez problémů. Ačkoli jsou spodky rovné, všechny doprovodné nastředované bubínky ji stejně posouvají do polámaného stylu. Jak už to tak bývá, po pár taktech dochází k prvnímu většímu zastavení, které sice trochu vyhodí tanečníky z rytmu, nicméně ti šikovnější si s koordinací svých pohybů poradí. Pásmo bez beatů je příjemně odlehčené, mihne se tu těžko identifikovatelné a hodně zefektované slůvko "Life" a už uháníme opět dál. Po minutě a třičtvrtě zaregistrujete modulovanou plochu, která se stále větší intenzitou začne probleskávat a postupně se stává rovnoceným partnerem dialogu beatů. Ne na dlouho však beatům bude dělat společnost, odchází totiž příliš náhle. Loučení však není nutné - po chvilce se tenhle vzdušný nástroj opět vrací, společnost dělá už i ve druhém bezbeatovém pásmu, kam kluci nacpali podobně jako v There Is A Message anglicky hovořící a několikrát opakované nasamplované hlasy. Po tomto druhém vyklidnění už nasloucháme pouze bicímu jazyku, který však není pojat pouhým opakováním smyček, ale Manio s DaRoddmannem beaty různě pokrucují a vymýšlejí jejich nové kombinace. E.C.A. si vyzkoušeli šáhnutí do jiné stylové škatulky a i přesto, že mě Hustokop vzal za srdce, jedinečnosti There Is A Message nedosahuje! Uvidíme, respektive uslyšíme :), zda se bude v setech našich diskžokejů objevovat také tak často, jako zmiňovaná starší sestřička.

E.C.A. na OAF 2002 Stranu B si autoři pronajali pro podstatně temnější track Understand (MP3). Zatímco Hustokop byl postaven ještě na rovných základech, Understand patří právem do breakbeatové rodiny. O to více překvapí tempo, které by tady mohlo být o poznání rychlejší… Naši rychlostně rozmazlenější diskžokejové ho budou stejně hrát tak na +6%. :) Ženský hlas, který tenhle track obsahuje, mi přijde trochu laciný a hlavně bych uvítal, když by se tu neobjevoval tak často. Při jeho tak šestém zopakování ho začnete možná i nenávidět. Když by měl alespoň nějaký vývoj, ale v tomhle podání mi přijde trochu vynucený. :( To se však nedá říci o struktuře skladby. Ačkoliv jde o první zveřejněný polámaný track od E.C.A., kluci naplno předvádí své schopnosti a přemíru nápadů, které do něho dokázali nacpat. Není to tak, že by každých dvacet vteřin došlo k přidání dalšího nástroje, tady jde spíše o velké žánrové skoky, které jsou vkusně poslepovány tak, aby byl celek stále oživován. To znamená, že čas od času se zde objeví tranceová pasáž s plochami, nosná figurka osamocená bez bicího dovádění, zcela nový breakbeatový rytmus, nové jsou i rejstříky kláves, jenž se tu na chvilku objeví… Připomíná mi to módní přehlídku, kdy stále stejná modelka přichází na molo, zcela změněna zásluhou šikovných návrhářů.

Manio Závěr: Znovu neskrývám radost z nově vzniklého vydavatelství (i když v tomto případě jde pouze o sublabel), se kterými se na loňský podzim opravdu roztrhl pytel! Také jsem rád, že projekt E.C.A. nezůstává věrný pouze jednomu stylu a je přizpůsobivý tomu, o co je dnes na tuzemských parketech stále větší zájem. Možná mě jen trochu udivuje fakt, že Lighthouse Recordings, tedy dřívější vydavatelé této dvojky, po Hustokop / Understand nesáhli. Obzvlášť, když už celý rok o sobě tento label nedal slyšet a ke všemu to z našich agentur myslí s breakbeatem rozhodně nejvážněji. Doufejme, že se deska bude líbit a na talířích našich i zahraničních diskžokejů se bude točit co možná v nejhranějším čase!

Myclick

Tracklist: E.C.A. - Hustokop / Understand

A Side: Hustokop (MP3)
B Side: Understand (MP3)

Vydal: Quazi Delict Records, 2002

© 2003, Techno.cz. Text: Myclick (myclick@techno.cz). Foto: archiv


 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016