Recenze desek od DJe Airta (Roxy)

Nové recenze desek od DJe Airta z Roxy Bookingu.

Swag
No such thing
(Version rec.)

Dvojice Swag je pro mě jedním z pilířů taneční hudby, i když nikdy neudělali hit, který by je katapultoval na vrchol hitparád. Na anglické houseové scéně jsou však respektovaní jak málokdo a to hlavně proto, že remixovali značnou řadu velkých jmen a svojí diskografii by nespočítali snad ani oni sami. Někdy mám pocit, že Swag se zaměřují spíše na vydávání singlů, protože za dobu svého působení (od roku 1995) vydali pouze jen jedno album Felony funk a sbírku singlů Collected works 1995-1998, na dnes již neexistujícím labelu Jus't trax.

Chris Duckenfield a Richard Brown jsou známí tím, že skoro žádné odvětví klidnější taneční hudby jim není cizí. Album No such thing to jen potvrzuje a jedenáct stylově různých skladeb by vás nemělo nudit. Album působí kompaktním dojmem a skladby jsou chytře a nenásilně řazeny za sebou. Polovina věcí je v houseovém rytmu, kde jasným favoritem je tribalová Them drums, což je asi nejtanečnější skladba z celého alba. Za zmínku ještě stojí deep houseová Minidisco 2 nebo The party's over. Zbytek desky má lámané beaty a to od downtempové Where i belong, přes breakbeatovou Fat chance a Partido alto až po two stepovou Wire me up. Swag vzali k ruce dvě zpěvačky s kterými udělali tři klidnější písně, které bych označil za vrchol celé desky.

Micatone
Plastic bags & magazines (original, Tiefschwarz remix)
(Sonar kolektiv rec.)

Německá houseová scéna si za posledních pár let upevnila postavení ve světě, hlavně díky projektům jako je např. Terry Lee Brown Junior, Timewriter a hlavně Tiefschwarz.

Netajím se tím, že když v obchodě narazím na desku od tohoto projektu dvou bratrů, hned jdu po ní. Tiefschwarz remixují jak o život a tak pro ně určitě nebyl problém zremixovat své krajany. Micatone je partička šesti lidí z Berlína, kteří se pohybují na taneční scéně od roku 1999. Neznám jejich předešlou tvorbu, ale club edit a dark mix z této desky je hodně zpívaná záležitost s deep houseovým spodkem, téměř na hranici komerce. Remix Tiefschwarz je jejich typickým elektro funkem, s použitím vokálu Lisy Bassenge. Skaldba je poměrně dlouhá a vokál v první polovině nahradí elektro zvuky v polovině druhé. Tento remix jej jejich typickým zvukem podobný tvorbě na labelu Classic, kde často vydávají, ale je o trochu více tanečnější a tím i v klubech použitelnější.

Weekend World
Chilli sauce, Good morning mister acid man?
(Weekend world rec.)

Jestliže znáte tvorbu Weekend World, věřte, že poslední deska na stejnojmenném labelu je hodně podobná těm předchozím a hlavně úspěšné Milkweed, kterou hrál v Čechách kde kdo.

Pokud mám škatulkovat tak oba tracky jsou něco mezi tech housem a progressivem. Good morning mister acid man? je hodně monotónní a temná skladba, která zní jako mnoho nezajímavých desek v dnešní době. Zajímavější a rozmanitější je Chilli sauce, kde se projevuje, oproti dřívější tvorbě Weekend World, vliv elektra. Starší desky mi zde připomínají táhlé basy, které jsou snad ve všech písních Weekend World.

I když má deska dobrý zvuk, skladba hodně bouchá a vyžaduje kvalitní aparát. Pokud tomu tak není, zanikne zbytek samplů a jediné co uslyšíte je tvrdý kopák. Možná zde máme progressive hit dnešního léta.

Martin Peter
Love kills EP
(Devoted tunes rec.)

Eric Fischer je jedním z nejaktivnějších djů a producentů Rakouska. Tuto pozici si upevnil založením labelu Devoted tunes, kde stačil vydat již čtyři desky. Až na trip hopovou Episode done si Martin Peter připravil tři houseové klubové tracky.

Na první poslech mě nejvíce upoutala Accacia avenue, kde se střídá break beatový rytmus s houseovým. Dlouhý začátek s lámaným spodkem skvěle dokresluje vokál, trochu připomínající Underworld. Ve chvíli kdy všechny zvuky vygradují do maxima se píseň rozjede do houseové podoby a pak zase spadne do break beatu. Chytré spojení těchto dvou stylů je většinou zárukou kvality a nejinak je tomu i u této písně. Ostatní tracky mají podobný zvukový základ a také znějí hodně elektronicky, ale oproti Accacia avenue jsou náročnější a jen čas ukáže co v nich je. Nutno dodat, že Martin Peter posunul hranice undergroundové podoby houseu o trochu dál a že i Rakousko má talentované muzikanty.

Připravil: DJ Airto [Roxy Booking]