28 dní poté... už nic není jak bývalo

První den přiletí, druhý den zaútočí a třetí den bude Dnem Nezávislosti. Tradovalo se dřív. Hitmaker Roland Emmerich viděl "zkázu" světa jako velkorozpočtový blockbuster plný zvláštních efektů, ve kterém Zemi před mimozemšťany ochrání statečný Will Smith. Danny Boyle to má jinak. Ne slizká chapadla ale nechutná rozkládající se nákaza. Ano přátelé, vaši oblíbení Zombíci chtějí sežrat britské ostrovy.

Bůh ochraňuj královnu! Skupinka ochránců přírody - extrémistů vnikla do tajných laboratoří a osvobodila opice nakažené ošklivým virem. Jeho nositel se stává agresivním neživým tvorem, který zabíjí vše živé ve svém okolí. Co zabije, to sežere, co zraní, to nakazí. Nemoc se velmi rychle šíří. Nejdříve na venkově, pak už není v televizi ale přímo za okny velkoměsta. Exodus? No, nevypadá to na příjemné nedělní odpoledne.

Zvlášť pro hlavního hrdinu. "Jméno" pár dní předtím srazilo auto. Ještě jej stačili odoperovat, ale to je tak všechno. Dvacet osm dní po vylidnění Londýna se chudák probouzí z komatu - naprosto zmatený a dezorientovaný. Nikde nikdo, ulice jsou prázdné a když narazí na kostel, je plný mrtvých. A nemrtvých. Co to je za blázny, kteří ho s děsivým sípáním pronásledují pustými ulicemi? Blázni? A viděli jste někdy blázny, kteří vás chtějí sežrat?

Danny Boyle je jedním z těch lidí, kteří si na dveře pod pečlivě přišroubovanou cedulku s nápisem "D. Boyle, režisér" mohou černou fixkou tiskacími písmeny přiškrábnout "KULTOVNÍ". Osobně mám radši mistry Coenovy nebo mistra Tarantina (jeho pocta kung-fu filmům a teprve čtvrtý film v pořadí Kill Bill bude určitě lahůdkou), Boylovi však toto označení neupírám. Konečně, je režisérem Mělkého hrobu a Trainspottingu (nebo i rozpačitého Extra života a rozporuplné Pláže).

28 dní poté je samozřejmě horor, který morbidnost Boylových prvních dvou snímků oslavuje, ba přímo uctívá. Odlehčující humor nečekejte. Tohle není splatter (veselé taškařice jako ranné kousky "Pána prstenů" Petera Jacksona jako Živí mrtví a Vesmírní kanibalové nebo Rodriguezova upírština Od soumraku do úsvitu), Zombie jsou místo obvyklého potácení se proklatě rychlé a vůbec, tahle apokalypsa není nic příjemného.

V temném prostředí kvalitního kina s dobrým ozvučením se opravdu budete bát. Co víc, nejen že se budete bát, koukání na takový film vám bude dost nepříjemné - dokonce v prosluněném nedělním odpoledni. Boyle měl asi pořádnou depresi, proto jsou prostředí i atmosféra tolik přesvědčivé. Proto možná Boyle pár nocí nespal. Dobře mu tak, já se bál jít i vyčůrat.

28 dní poté
28 Days Later

Velká Británie 2002