Hudební recenze: Underworld – "Barbara Barbara, we face a shinig future"

Nová deska od legendární britské kapely Underworld, kterou dnes tvoří už jen dvojice hudebníků Karl Hyde a Rick Smith, je konečně venku! Čekání bylo dlouhé, vždyť poslední deska vyšla v roce 2012, pak dlouhou dobu kapela nevypustila žádné novinky a na koncertech stále dokola hrála staré, již ohrané věci. Bylo tedy na čase přijít s novým albem. To Underworld pojmenovali "Barbara Barbara, we face a shining future", a otázkou tedy je, zda se s ním kapela posunula vpřed, nebo jen recykluje svou dřívější produkci... Na to se tedy podíváme v následující recenzi.

Kapela Underworld díky své dřívější produkci patří po boku The Chemical Brothers nebo Leftfield k legendám na poli elektronické hudby. Jejich skladby "Born Slippy" a "Dark & Long" se také objevily ve filmu Trainspotting, díky čemuž se rázem staly naprostými hity. V roce 2012 kapela vydala album, obsahující ty největší hity za dobu jejího působení, sahající až do roku 1992. Poté Underworld nadále objížděli koncerty a festivaly takřka po celém světě, nové skladby za tu dobu ale nevydali.

Underworld

Karl Hyde v té době sice spolupracoval s jinými producenty, ale Underworld jako celek s žádnými novinkami ne a ne přijít... To se změnilo až v březnu 2016, kdy kapela vydala nové album "Barbara Barbara, we face a shining future", na kterém představuje sedm zbrusu nových skladeb. Této nové desce předcházelo vydání singlu "I Exhale" na počátku roku, k němuž vznikl i oficiální videoklip.

V zásadě zde platí to samé, jako v případě nejnovější desky od Leftfield. Underworld si zachovali svůj zvuk, ve skladbách je cítit odkaz jejich starší produkce, současně ovšem přichází s určitým novátorstvím - skladby tak zní neuvěřitelně moderně a svěže. Najdeme v nich prvky house music, popu, ambientu nebo techna. Bohužel jsem měl pocit, jako by album od čtvrté skladby tak nějak ztratilo energii. Skladby "Santiago Cuatro" a "Motorhome" na mě svým pomalejším tempem působily dost utahaným dojmem a zkrátka mi nějak nesedly do konceptu celého alba, které je tvořeno spíše rychlejšími tracky s tanečnějším beatem. Pokud si je však poslechnete samostatně, naleznete v nich skvělou atmosféru a odnesete si vynikající hudební zážitek.

Underworld

Nečekejte zde však žádné vysloveně taneční věci - kromě třetí "Low Burn", která vyloženě vzdává hold starým tanečním trackům, jimiž jsou Underworld proslaveni, zde najdete většinou poslechové elektronické skladby. Kapela tak do některých skladeb neotřelým způsobem přidává moderní elektronické trendy, které v současné době letí, což v kombinaci s jejich staršími postupy nedopadlo vůbec špatně. Karl Hyde svými vokály dokázal, že mu ještě nedošel dech, a že má stále jako vokalista co nabídnout. Myslím, že se Underworld s tímto novým albem posunují zase o krok vpřed a jsem upřímně rád, že jen nekopírují své staré, zaběhnuté způsoby.

Underworld

Bohužel mě trochu mrzí délka samotného počinu. Člověk by čekal, že takřka čtyři roky od vydání posledního alba, které navíc obsahovalo jen ty největší hity, Underworld představí o trochu víc než jen sedm novinek. Někdo sice může namítat, že většina skladeb má v průměru něco kolem šesti minut, dle mého názoru je to i při ohledu na tento fakt docela málo... I tak ale buďme rádi, že jsme se nějakých novinek vůbec dočkali, už totiž bylo načase, aby Underworld do svých živých vystoupení zakomponovali něco nového, a už teď se těším, až si jejich nové skladby poslechnu naživo na letošním ročníku festivalu Colours of Ostrava.

Délku alba svým fanouškům Underworld kompenzují tím, že jejich nový studiový počin vyšel v několika formátech. Kromě downloadu a základní verze na CD je novinka dua Karl Hyde a Rick Smith k mání i jako CD se šedesátistránkovou knihou, vinyl a taktéž i jako speciální box. Ten obsahuje CD, výše zmiňovanou knihu, vinyl, sérii sedmi uměleckých fotografií a jako bonus i speciální vinyl s písní "Twenty Three Blue", která se nakonec na novou desku nevešla.

Underworld

Musím říct, že i přes těch pár much, které nové album "Barbara Barbara, we face a shining future" má, jsem si odnesl zajímavý hudební zážitek, a rozhodně bych se nebránil si album poslechnout znovu. Je patrné, že si Underworld tuhle desku udělali pro radost a pro potěšení věrných fanoušků, kteří jsou rádi, když se objeví nová hudba od jejich oblíbené kapely. Vydání alba nedoprovázelo zběsilé promování na všemožných sítích, jednou za čas se objevila jen krátká, útržkovitá zpráva o přípravách nové desky a toť vše. Za tento přístup dávám kapele palec nahoru, nemám totiž rád, když každý den narážím na stejné zprávy o tom, jak nějaká kapela chystá to nejlepší album na světě a tak podobně. Underworld na to šli jinak - nevzbuzovali obrovská očekávání a vsadili na to, že kdo bude mít o jejich nové album zájem, tak si k němu cestu najde víceméně sám. Takže si to shrňme...

Underworld

Underworld s novou deskou "Barbara Barbara we face a shining future" už nejsou to, co bývali, pryč jsou doby, kdy kapela produkovala jednu taneční pecku za druhou, a přirozeným vývojem se posunula k poslechovějším polohám elektroniky, kde kombinuje své zaběhnuté způsoby s moderními trendy. Deska z větší části naplnila mé očekávání a doufám, že na tu další nebudeme čekat tak dlouho, jako tomu bylo nyní. Pokud tedy hledáte poslechové elektronické album, novinka od Underworld se jeví jako ideální volba. Ukázky několika skladeb, jež na novém albu najdete, si můžete poslechnout na portálu SoundCloud:

Album "Barbara Barbara, we face a shining future" vyšlo 18. března 2016 pod hlavičkou labelu Universal Music a zakoupit si jej můžete na všech oblíbených hudebních portálech i v kamenných obchodech. Album si také můžete objednat na oficiálních stránkách kapely Underworld.

1. I Exhale
2. If Rah
3. Low Burn