Basement Jaxx – Kish Kash

Recenze alba Basement Jaxx – Kish Kash.

cover

Neznám tolik oblíbenou a zároveň zatracovanou skupinu, jako jsou právě Basement Jaxx. Jedni je mají za prachsprostou ukázku taneční komerce, druzí za osvěžující a oživující element leckdy zatuchající scény. Jedno je ale jisté, Felix a Simon, tedy Basement Jaxx, nás svými singly a alby vždy dokázali příjemně naladit a rozjížděli kdejakou soukromou party. Jejich originální přístup ke zvukům, samplům, rytmům a vokálům jim nejde upřít a společně s několika dalšími málo hvězdami tvoří pilíře současné taneční hudby.

"Kish Kash" je již třetím řadovým albem Basement Jaxx. Předešlé dvě, "Rooty" a "Remedy", patří k legendám. Každé z alb Felixe a Simona přineslo nezapomenutelné hity. Z "Remedy" vzešly singly jako "Rendez-Vu" nebo "Red Alert", který do své televizní upoutávky použila hudební stanice MTV. "Rooty" přineslo hity, které dodnes většině clubberů znějí v hlavě: "Romeo", "Just 1 Kiss" nebo "Where´s Your Head At?". Poslední jmenovaný by byl jen poloviční bez velmi vtipného, opičího videoklipu.

Nestává se často, aby i třetí album bylo tak nadupané hity a skvěle šlapalo, jako ty dvě předešlé a nezřídka kdy se na něm promítne menší či větší změna hudebního stylu. V případě Basement Jaxx ta změna byla opravdu jen kosmetická, ale přesto z alba "Kish Kash" cítit je. Více chill-outových , tím pádem pomalejších skladeb, jiné skladby ovlivněné punkem a celková střídmost v rychlosti jednotlivých tracků. Co zůstává i nadále je vynikající a do detailu zpracovaná hudba, hravá a maximálně zábavná. Stovky zvuků a samplů kryjící se přes sebe, acidové basové linky, většinou nerovný rytmus, zajímavé vokály od neznámých pěveckých jmen a především vlivy spousty hudebních stylů i v jednotlivých skladbách. 11 nových skladeb (Basement Jaxx jich měli připraveno více jak 30, takže o jejich kariéru se bát nemusíme) plus 3 krátké interludy oscilují mezi funkem, elektrem, housem, punkem, soulem, diskem…, čím vlastně chcete.

Už v prvním tracku alba, "Good Luck" je slyšet vliv drsnějších stylů jako je punk ve spojení s housem. K tomu samply živých nástrojů, chraplavý ženský vokál Lisy Kekauly (z projektu The Bellray) a nespoutaná taneční zábava, která se promítne do všech následujících skladeb z alba "Kish Kash". Jednoznačně můj tip na další singl, vážně se na něj tahle skladba hodí. "Right Here´s The Spot" je opět typický song pro Felixe a Simona. Hravá kombinace různých stylů, 2stepu, hip-hopu a houseu. K tomu acidová basa a další nespočet, občas i neidentifikovatelných zvuků. Po první ze tří krátkých interlud následuje track "Lucky Star", pilotní singl, který už nejspíš znáte. Pokud ne, pochopíte, proč právě tenhle track se stal singlem. Dopomohl jí k tomu určitě ten silný arabský motiv, který se táhne celou skladbou. Tohle téma je teď velmi v kursu a v každé druhé skladbě ho můžete vycítit. Není divu, že ho použili i Basement Jaxx. Těm se kupodivu tento kýčovitý nápad podařilo slušně zpracovat. Představte si arabskou obdobu Beastie Boys v remixu od Basement Jaxx a vypadne vám čtvrtá skladba "Lucky Star".

Po další interludě následuje skladba "Supersonic". Stále dokola ta stejná formulka na utvoření skladby á la Basement Jaxx. Jen se mění zvuky a stylový záběr. V tomto případě hlavní roli hraje house a jazzové náznaky. Ke slovu se také dostane foukací harmonika, ale to už nevnímáte nic jiného, než skladbu samotnou, protože vás vcucne do sebe ani nevíte jak. V "Plug It In" jako vokalista hostuje JC Chase ze chlapecké (mužské) skupiny N´ Sync. Opět máte možnost nahlédnou do lásky Basement Jaxx k punku, tentokrát ve spojení s r´n´b vokálem. Velmi zajímavé a také inspirující. Poslední interluda a již devátá skladba "If I Ever Recover". To je typická off-beatová chill-outovka pro největší pohodu doma v obýváku. Sladký, přesto drsnější vokál doplňují smyčce a namísto beatu různé perkuse a rytmické zvuky. Tohle nejsou zas tak úplně typičtí Basement Jaxx, ale je to jedna z nejvýraznějších skladeb alba. "Kish Kash", titulní skladba alba je nejvíc prosáklá drsným punkem a dopomáhá jí k tomu i vokál Siouxie Sioux.

Elektrické kytary, kopavý rytmus a velká rychlost se uprostřed náhle a jen na chvíli změní v jakýsi náznak hardstepou či co a poté se opět vrátí k původnímu tématu. To už tuhle skladbu budete nadobro milovat. Stejně jako ji asi milují samotní Basement Jaxx. Pro změnu akustická kytara doprovází další skladbu "Tonight". Další z pomalejších chill-outových písniček. V této skladbě je opět cítit mírný závan arabského motivu, ale možná je to jen tou mollovou tóninou. Na chvíli se uprostřed skladby ocitnete v lehoučkém d´n´b, ale ihned jste zpátky v trip-hopovém rytmu. "Hot´n Cold" je ryze breakbeatovou záležitostí ovlivněnou sedmdesátými léty. Můžete se zase nerušeně bavit při nespočetně zábavných zvuků a jejich kombinací. Předposlední skladba "Living Room" je snad nejrychlejší z celého alba. 4/4 rytmus zpočátku ovlivněný 2stepem se valí rychlostí okolo 190BPM, ale to pro Basement Jaxx vůbec nic není. Nakonec opět roztahaná chill-outová věc s názvem "Feels Like Home".

"Kish Kash" je opět důkazem toho, že Basement Jaxx mají svojí pozici na scéně pevně v rukou a svými alby nedokážou zklamat. Na druhou stranu se nedokáží vymanit ze svých zaběhnutých formulí na to, jak vytvořit hitovou skladbu. Když o těch skladbách dopředu přemýšlíte, určitě vás napadne, jak budou pokračovat, jak skončí a která asi bude následovat. I I přes slyšitelný hudební posun jiným směrem od předchozích alb uslyšíte pouze to, na co jste zvyklí. To je poměrně škoda. U jiných umělců se takováhle fatální chyba stále propírá a trestá a u Basement Jaxx se chválí do nekonečna. "Kish Kash" je rozhodně dvojí album. Jedněm přinese toužebné hudební uspokojení, i když dávka to bude asi o něco slabší, než třeba v případě alba "Rooty" a druhým nezbude nic jiného, než oči, nebo spíš uši pro pláč. Za čtyři roky uslyšet to samé stále dokola, je docela málo.

Hodnocení: 6/10

BASEMENT JAXX - KISH KASH
čas: 50:43