Jeff Mills - Exhibitionist

Na Creamfields 03 jste mohli jeho set prožít live, nyní si ho můžete přenést do obýváku. Jeff Mills opět dokazuje svoje jedinečné umění a cit pro taneční muziku na zajímavé kompilaci "Exhibitionist", která v sobě skrývá neuvěřitelnou energii a celých 45(!) tracků na ploše sedmdesáti minut. Album vyšlo na labelu React Music za přispění Millsova vlastního labelu Axis Records.

Největší podíl mají na kompilaci vlastní Millsovy skladby. Starší i ty novější. Po krátkém a roztomilém intru se seznámíte s první z nich. Skladba "Condor To Mallorca" vyšla už kolem roku 1997, ale není to na ní nijak zvlášť poznat. Jak se totiž Millsovy občas říká - "A man of tomorrow", tak také tvoří svojí hudbu. Plnou neotřelých postupů a zvuků. Takže současný zvuk techna Mills objevil třeba už vloni. "Condor To Mallorca je toho jasným důkazem. Melodické a energické techno jakoby četlo z lidiček na parketu, co si právě žádají.

V průměru minutku po minutce střídá Jeff Mills na svých gramofonech další a další  desky. Pro začátek například od Olivera Ho, Samuela L. Sessionse nebo Bena Simse. Jejich skladby se nesou v duchu tribal techna a nezříkají se ani značných melodických motivů. Tempo je nadále divoké. Opravdovou tribalovou a funky lahůdkou je skladba "The End" od Alana Barratta. Funky nálada pokračuje i v dalších skladbách. Do předpřipravené porce zdravé muziky se vmíchají smyčcové nástroje, což sice není neobvyklé, ale nečekal jsem takovéto hudební kouzla už od začátku mixu. To znamená, že se je ještě opravdu na co těšit.

Do oblíbeného tribal latina se mix stočí v deváté skladbě od Victora Simonelliho. Nechybí nespočet bubínků a cinkátek, sólo pro trubku a doprovodné party pro ostatní žesťové nástroje a občasné výkřiky toreadorů. Nic ale netrvá věčně a na tak malém prostoru jednoho hudebního CD se střídání různých stylů techna musí pěkně švihat. Troy Geary nebo Paula Temple o něco přitvrdí a Oscar Mulero to nakonec pěkně od podlahy nakopne rozlámaným techno beatem plným tříštivých zvuků a ruchů, které doplňují vzdálené a plošné melodické zvuky postupně jemně gradující a zase se ztrácející kdesi v dáli. Závěr této skladby je skutečnou lahůdkou pro milovníky slovenské školy.

Projekty WJH či Headroom servírují našláplé progresivní techno, které se v podání další staré známé skladby od Jeffa Millse "The Bells" nebo v podání Samuela L. Sessionse opět lehce dostává k latinu. Zcela se do něj ponoří remix Patricka Lindseye aka Voodooamta skladby "Latin Lover" od Moniky Kruse a Zafry Negra. Další dvojice Millsových skladeb vás přes těžké psychedelické zvuky dostane k opět pozitivnější hudbě od Danila Vigorita. A pak hned zpět k latinu ve skladbě "Camborele" s jazzovou trumpetkou od Andrease Saaga anebo k pozoruhodně jemné, ale přesto taneční, "Respectall" od Johna Arnolda.

Jeff Mills nenechává nic náhodě a v setu jeho dalších dvou skladeb notně ubere na melodii a přidá na agresivitě. Pokračuje tak i například Paul Mac, který si v tracku "More Over" vkusně pohrává se samply vokálů z jiných skladeb. Chvilkovou melodičnost Millsova mixu "Exhibitionist" docela pohřbí DJ Rush a jeho skladba "Midnight Confessions". Podobně, i když breakově, což této hudbě sluší, pokračuje i Mark Williams. Následující skladby od Jeffa Millse (a že jich na závěrečnou část kompilace bude přehršel) jenom potvrzují, že do zbytku CD se pojede už jenom hodně zostra.

Následujících několik tracků bych označil jako éterické techno. Rychlá jízda v podání samozřejmě Jeffa Millse, ale i Samuela L. Sessionse je podpořená změtí těžko definovatelných zvuků, které se rozprostírají do prostoru. Obzvláště rázný je Millsův track "Sugar Is Sweeter". Kromě DJe Zanka a projektu Aztec Mystic do konce neuslyšíte nic jiného než produkci mistra Millse, která se nese v duchu temného a hutného monotónního techna. Na skladbě "Thought Of Phutura" spolupracoval Mills s Claude Youngem. Skladbu "Alarms" mu výtečně zremixoval Ben Sims.

Jeff Mills zase potvrdil svůj výtečný hudební apetit. Jeho cit pro výběr desek je obdivuhodný. Hezké je, že i z CDčka je cítit, jak se Mills při nahrávání tohoto CD dobře bavil. V mixu jsou časté hrátky s mixážním pultem a vůbec rychlý sled desek a střídání stylů je jen nepatrným důkazem toho, jak si Mills dokáže hudby užívat a zároveň umí bavit davy lidí na parketu. A to i u vás doma. I přes to, že toto CD zcela jistě nevejde do dějin (proč taky, Jeff Mills udělal podobných a dobrých kousků nepočítaně), vaší pozornost si určitě zaslouží.

Hodnocení: 8,5/10

Exhibitionist - A Jeff Mills Mix
čas: 70:01