Recenze: James Ruskin - Circuit

Bristký technovelikán James Ruskin se po dvou albech pro německé vydavatelství Tresor opět vrátil na vlastní Blueprint, kde začátkem roku vydal opus s názvem Circuit. Přečtěte si Nexisovu recenzi s názory některých českých djů a napište nám co si sami o této desce myslíte.

circuitJames Ruskin - Circuit
Bluperint Records
2 x 12
leden 2004

Rychlost, s jakou se na nás řítí stále nové a hlavně zbytečné techno desky je neuvěřitelná. Žádný normální smrtelník nemá šanci vyznat se ve změti tisíců vydavatelství a miliónů producentů, kteří ještě navíc úmyslně mění své přezdívky, aby udrželi alespoň nějaký zájem o svoji tvorbu. Naštěstí vždy existovali lidé, kteří dokázali vzbudit ohlas a skrz trnitou cestou si vybudovali zasloužený respekt.

James RuskinMezi ně určitě patří James Ruskin. Osobnost, která svými alby vždy měla co říct. Debut Further Design udivoval inovativním zvukem a promyšlenou konstrukcí skladeb. Na Point 2 se nacházely výrazné tracky, jenž bez debat zužitkovaly svůj taneční charakter a dají se klidně využít i v dnešní době, aniž by ztratily cokoliv ze své chytlavosti. Into Submission se pak stalo zřejmě autorským vrcholem. I když pro některé kmety už nenabízelo tolik nového, jeho kvality dokázal ocenit i velmistr Surgeon, který ho pasoval na nejlepší desku roku. James pokračoval v nastoleném zadumaném zvuku na výborném SR2 EP a Correction Centre EP. Naneštěstí se ani on nevyhnul tvůrčí krizi. Deska Conspiracy byla podle mého jen záchvěvem minulé tvůrčí výjimečnosti. Následovala předlouhá pauza…

Blue Print…která skončila 15. prosince 2003. V tichosti se na autorově labelu Blueprint vynořila nová dlouhohrající deska - Circuit. Dokonalý návrat. Ruskin v plné síle. Navazující na odkaz svých úplně prvních prací. Samozřejmě obohacený o nové postupy a zvuky tak, aby dokonale spojil staré základy s prvky charakteristickými pro nové tisíciletí. A nezbývá než přiznat, že podobně promakanou věcičku jsem v oblasti techna postrádal po delší čas, než by se mému srdci líbilo.

Ruskin se nepohybuje v začarovaných kruzích. Kvalita celé nahrávky mě překvapila příjemněji, než jsem si vůbec dokázal připustit. Hned úvodní Way of the Worlds je brilantní. Táhlé melodie znějí, jakoby přicházel poslední den Země. Kakofonní skřípání výsledný pocit jenom umocňuje. Bomba. Vyzrálost autora vyjde najevo tím, že na sebe jednotlivé skladby navazují. Transfer charakterizuje inteligentní zlomené techno. Profesionalita. Nemůžu se neubránit srovnání s Defining the Symptom od The 65D Mavericks. Jenže anglický samorost je plnější. Sice tolik neexperimentuje s rytmikou, ale skladby obstojí bez problémů samostatně.

Béčko začíná útočnou řečí robotů. O lidech – Human. Opět se setkáváme s nepravidelným beatem. Jednoznačná inspirace Jeffem Millsem ve smyčcových hrátkách. Hustota. Taneční elektronika pro vyzrálé. Skladba Part of the Process mě znova přivedla na myšlenku, zda mají androidé sny o elektrických ovečkách. Milý James zdařile napodobuje soundtrack k Scottovu Blade Runneru. Sci-fi halucinace. Otázka zní, proč to ještě nezkusil u filmu.

Caught In the Middle je další epický příběh elektronických mašin. Nenápadné plochy na pozadí, ruchy zkratovaných přístrojů, těžká atmosféra. Chvilkové hi-haty ze staré školy. Pouhý začátek. Nastoupí smyčcově organická melodie. Dunění ustane. Obklopuje nás temná prázdnota. Je nutné zavřít oči. A nechat se odpálit brutálně zkreslenými samply v Solexu. Nezbývá místo pro veselost. Nedefinovatelný stav. Další do puntíku promyšlený track, který projde několika fázemi. Ukázka vyspělosti.

Profile pokračuje ve variacích na dané téma. Rozvrzané smyčce v nejtajnějších částečkách  mysli. Nepřekvapivé, ale stále vysoce nadprůměrné. Ruskin si vezme malý Time Out, který navazuje na tradici vyšperkovaných bezbeatových tracků. Přídavná jména nestačí. Finální The Hill je pořádné retro. Analogová píseň zhýralých.

Circuit je velkolepý návrat jednoho z posledních mistrů žánru. Album je plné vyvážených a logicky seřazených skladeb, které se neodehrávají staticky v jedné linii, nýbrž vyhání fantasii do nových prostorů. Pro pamětníky a sběratele kvalitní elektronické muziky povinnost. A pro ostatní slušný návod na to, jak sestavit fungující techno album. Vynikající.

Nexis

Hodnocení: 8,5/10

James Ruskin - Circuit
Blueprint Records 2004

DJ Nika 77 (Techno.cz, www.nika77.com)
Album Circuit považuji za jednu z nejzajímavějších techno desek za poslední dobu, možná poslední rok. Moc se mi libí, že si drží svůj specifický rukopis, křištálovou průzračnost a jasnost zvuků v kombinaci s jeho typickými, emotivními melodiemi. Přestože některé tracky nejsou úplně typickými trháky na parket, vážím si na desce právě toho, že si ji můžete poslechnout i doma v křesle. Osobně bych vyzdvihla track The Hill, který se mi líbí pro svůj silný odkaz na klasické, old school techno. Moc se mi líbí hlavní motiv a zvuk použitého synťáku. Ale jak jsem již řekla, deska je to celá hodně povedená a Ruskin, jako můj velmi oblíbený producent, mě opět nezklamal.

Titul "Curcuit" je myslím triumfální návrat Jamese Ruskina na Blueprint, v tom smyslu, že se po dvou předchozích albech u Tresor opět vrací ke svému prapůvodní podání taneční hudby, jaké perfektním způsobem vyjádřil například svou prvotinou "Further Design".
Oběvují se tu klasické "ruskinovské" "křišťálově" čisté prvky, plus mnoho invenčních postupů, které dělají toto album velice nadčasovým. Slovenský dj Hu o tomto ep prohlásil, že:" je to easy listening a nědá sa to hrať", ale osobně se domnívám, že je to spíše o odvaze, fantazii a vůbec chápání hudby jako takové, tento klenot použít při rozbouřené party! Účinky jsou famózní!!!!

Přestože novejší Ruskinovu tvorbu nijak zvlásť nechválím, tak CIRCUIT je rozhodně povedené 2x12" (podotýkám že Ruskinův kolega Polson mě takto opravil - prej se o album nejedná). Z pohledu vývoje Jamesovy tvorby je vidět, že je i nadále ovliněn tehdejší Surgeonovou spoluprací a to je jedině dobře, protože ačkoliv mladší generace to možná  zatím moc nechápou, nejen extrémní tvrdost a rychlost dělá tuhle hudbu tím co je. CIRCUIT je i přez svoji tanečnost dost o poslechu a tím si u mě získal Ruskin "+". 7/10

Na Ruskinovu tvorbu mám slabost, i když musím říct, že mě s ep Conspiracy docela dost zklamal. Circuit ep vnímám jako návrat ke starým postupům a původním inspiracím. Vliv Detroitu je víc než hmatatelný. I like it. 8/10