Hudební recenze: Tata Bojs - Nanoalbum

V Indii jezdí náklaďáky s nápisem "Tata" na plachtě. Jejich řidičům se říká Tata boys. Inetem brouzdají mladí kluci, kteří svůj život zasvětili moderní technologii. Komunikují spolu přes ICQ a říká se jim ICQ boys. Přejmenují se Tata Bojs?

nanoalbumNano hravost

Tata Bojs jedou sudé roky, takže letos vyrukovali už se svým třetím (respektive čtvrtým) albem u Warner Music. Ačkoliv existovali a vydávali své desky už dřív, ve větší míře prorazili až s albem Futuretro. To bylo v mnoha směrech přelomové, jednak je jedním z nejdůležitějších českých alb devadesátých let, jednak se na něm Tata Bojs spojili s elektronikou.

Tohle spojenectví jim vydrželo dodnes. Na což odkazuje Nanoalbum už pouhým svým názvem. U Tata Bojs vždy hodně záleželo na veselých, často podivných a někdy dvojznačných textech. Tentokrát jednotlivé písničky dokonce vyprávějí příběh. Samotné texty pak doplňují vysvětlující monology imaginárního elektronického hafana Hala. Ty však mohou být paradoxně i zbytečné, záleží na toleranci posluchače.

Nanoalbum se drží konceptu, tak jak se banální povídačka mění v drama, tak se zdrsňuje i hudba. Tata Bojs upomínají na své (téměř) hard corové kořeny, ale nezapomínají ani na elektronicko . popovou líbeznost. Hitovými záležitostmi jsou jednoznačně (trochu vlezlý) Virtuální duet Milana Caise s Lindou Hammelovou (alias LinDee), úvodní Elišce a Tomášovi zpívaná Klárou Nemravovou.

Nano album se cítí být stejně hravé, jak hraví jen Tata Bojs umí být. Zároveň (protentokrát?) vynechává všechny "divnosti" a vypadá dospěleji. Popová sladkost Biorytmů zdrsněla a Futuretro je zatím stále nepřekonané.

Tata Bojs: Nanoalbum
Warner Music 2004

A co na album říkají...

Tolga Alačam (Planet Sound):
Nanoalbum je na české poměry celkem odvážný počin. Líbí se mi nápad provázat zvuk s obrazem a s příběhem, ale nechápu jak mohl major takový nápad akceptovat, přestože musel předem vědet, že po komerční stránce koncepce a nosná myšlenka nefunguje. Má to dobrý zvuk a Dušan to umí nejen nazvučit ale i pěkně v kroji s Lindou "vykrucat" ;) Po koncertech ve Varech a na Pohodě mám pocit, že kapela stále hledá adekvátní podiový projev nové show. Hudebně mě to příliš nebaví ale smekám před nápadem.

Pierre Beneš (Ultramix):
S Nanoalbem je to těžký: co se týče mých očekávání, co na desce bude, tak mě zklamalo. Schází mi více písniček a více hitů – nicméně tohle není album na mojí objednávku. :) Každopádně osciluju mezi dvěma extrémy: někdy mi to připadá jako hodně napřed před ostatními tady v Čechách, a někdy si zase nejsem jistej, jestli to není opravdu špatná deska. Ovšem ať už se mi Nanoalbum líbí nebo ne, je to dotáhnutá deska se skvělou produkcí.