Hudební recenze: Chris Liebing - Evolution

Sem tam se přihodí, že se mi do rukou dostane album, které mě mile překvapí, něčím nadchne a nebo si jednoduše zaslouží trochu pozornosti. Tentokráte jsem získal k ohodnocení první "dlouhohrající" počin Chrise Liebinga - Evolution.

liebingDříve, než-li se vrhnu do popisování Evoluce, bylo by záhodno trochu více představit Chrise Liebinga. Někdo si řekne, že ho zná, že ho viděl a slyšel, ale jaký tvůrce Evoluce doopravdy je, ví nejspíše málokdo.

Chris, jakožto obyvatel německého Frankfurtu nad Mohanem získal svou první rezidenturu v nedalekém Giessenu v roce 1991. V roce 1993 propadl zvuku techna a o rok později již otevíral svůj klub jménem „Spinclub“. Dále již Chris postupoval vpřed a vzhůru dle scénáře té době obvyklému. Zavření klubu, potkávání v budoucnu důležitých osob atd atd. Zlomem v kariéře tohoto bezpochyby velmi skromného a charismatického gentlemana byl nejspíše rok 1997, kdy získal pravidelné vysílání ve velmi populárním radiu Evo Sonic. V roce 1999 se prvně představil ve frankfurtském hnízdě techna U60311 a ihned získal rezidentní noc „Es ist Freitagaaabend…!“, (report a fotky)získal členství v Cocoon bookingu, založil autobiografický label „CLR“ (Chris Liebing Records). Po krátkém čase začaly jeho značky CLR, Clretry, Stigmata, CLAU a Soap putovat světem pod dohledem britského Prime. Za tyto 4 roky stihl (dokázal) Chris vydat neuvěřitelných 16 vlastních prací a nespočet remixů a spoluprací. V současné době je tento světoběžník hrající až 11x do měsíce po celé zeměkouli na konci se svou prací na debutovém LP, na kterém pracoval od roku 2001.

Chris Liebing - Evolution
CL Records 2004

evolucePrvní, co mě velmi příjemně překvapilo bylo zpracování nejen praktické, ale především grafické obalu CD. Obal je vytvořen z klasického papírového úšáka (3 části, na prostřední je umístěné v plastu CD), který je nejen praktický na údržbu, ale i dostatečně pevný a přitom lehký. Grafika na mě působí velmi agresivně a vyzývavě především díky surovému kontrastu černé s křiklavou červenou. Název "Evolution" je vytvořen z kaluže tekutého kovu. Vůbec celému zpracování se nedá upřít typicky německý smysl pro přesnost a řád. :o)

Ale podívejme se blíž na jednotlivé skladby. Vinylová 3LP verze obsahuje celkem 12 skladeb (to, když nebudeme počítat spojení hned prvních dvou skladeb v jednu). Naproti tomu CD, které jsem měl k dispozici, obsahuje skladeb 16 a je jemně namíchané. Na vinylu tedy schází veleúspěšný a velmi silný singl American madness, podmanivý Intruder a skoro až ambientní Too many people talking, ale o specifikách jednotlivých tracků později.

Two and half billion years
Symfonický orchestr jakoby sídlil namačkaný v této skladbě. Velmi emotivní úvod CD. Na první poslech sice tento track zní trochu levně, ale při důkladnějším a kvalitnějším (zvukově) poslechu rozhodně zaujme a přitáhne pozornost.

Prologue
Co dodat k prologu? Snad jen, že je více méně popisem toho, co se pokoušel Chris Liebing na albu Evolution popsat. Příčiny a důsledky.

Soulseek
První beaty a hnedle pořádně od podlahy. První, co mě napadlo při této skladbě byla vzpomínka na industriální krále Nitzer Ebb (produkoval je ex-depešák Alan Wilder; nezapomenutelný je track Let your body learn v mixu Decks,Efx&909 od Richie Hawtina). Masivní hutný beat s brutálně přesným zaloopováním. Soulseek se dere kupředu sice ne moc rychle, ale velmi přesvědčivě a rozhodně. Soulseek vás zašlápne!

American madness
Velmi povedený singl, který bych osobně čekal až více vzadu tracklistu Evolution. Ale i on má pevně stanovené místo v Evoluci, o čemž vás rychle přesvědčí. American madness je v podstatě na začátek alba velmi silným materiálem nejen k poslechu, ale především k tanci. Velmi čitelný beat a stopky s dlouhými a účinnými gradacemi. Hit, který je postavený na bassové lince „Kids in America“ od Kim Wilde!

Golden age
Golden age je po American madness spíše ve stínu a je tak trochu odpočinkem, i když jen částečným. Beat je taktéž velmi čitelný a s dostatečnou razancí drží pozornost. Plocha, která je v tomto tracku schována je velmi jemná a dobře rozpoznatelná až na dobrém zvuku. Tady se Chris tak trochu retrospektivně vrací ke svým hudebním počátkům a zároveň se Liebing opět vrací k původní idey Evoluce.

Manic Times square preacher
Chris v tomto skrz na skrz vysamplovaném tracku nabízí další řadu otázek. Odpovědi, ale nenabízí. Spíš nabízí alternativy.

Fires of hell?
První možností je, že třeba skončíme v pekle. Teda v tom Liebingově pekle bych nechtěl zůstat ani minutu. Ne, že by se tam dobře netančilo, ale tyhle ohně jsou hodně pekelné. Tady snad pomůže pro definici jen slovo „schranz“, pod kterým se skrývá tvrdé, hutné, rovné a nekompromisní dílo typicky německé. Tenhle track patřil k vrcholným kouskům na Chrisově vystoupení v Abatonu.

Paradox behaviour
A jsem zase zpět u bran industrialu. I tento track je spíše oddechovým po Fires of hell?, ale i tak vás nenechá usnout. Jsme přesně v polovině tracklistu a bude hůř. :o)
Intruder
Další palba přímého ražení. Tempo je přímo drásající svou přesností a důkladným důrazem na 4.dobu. Toto je malá vizitka Liebingových Stigmat.

Natural selection
Další možností jak skončí lidská evoluce je v přirozené selekci. Tedy přežijí jen ti silní? Natural selection pokračuje svou stavbou v předešlé Intruder.

Random process
Nebo, že by z nás někdo vybíral ty, kteří jsou vyvolení k přežití? Strukturálně složitější stavba této skladby neubírá nic na faktu, že se stále jedná o velmi dobře provedené techno, které je pro Chrise Liebinga tolik charakteristické.

Too many people talking (not enough doing)
Že by v Německu měli stejně upovídaný a přesto k ničemu parlament? :o) Tímhle trackem si mě Chris získal. Víceméně ambientní dílko, kde se prolíná opravdu velmi mnoho hlasů, řečí. Z téhle práce na mě srší pocit bezradnosti v lidské společnosti. Hmmm.

Disorder and chaos
Anarchie, bordel, hnus, zákeřnost, bída, zoufalství. To vše se dá najít v této skladbě, která je tím nejsložitějším k poslechu i k tanci, co se na Evolution dá najít. Uff, dalo mi hodně zabrat tuhle skladbu poslechnout víckrát jak 5x. Peklo a to pěkně dlouhé. :o)

Dark matter
Další ala Stigmatovská věc. Velmi čitelná, vzdušná a přesná. Důraz je zde klasicky kladen na každou druhou dobu. Na vinylu bude tato skladba velmi vděčným Djským materiálem, který rozhodně zabere.

String theory
Nevím, jestli to bylo Chrisovým záměrem, ale já z tohoto tracku cítím, že je Chris stejně jako drtivá většina Djů a producentů silně ovlivněna starou detroitskou školou. Rozlámaný a valivý beat, který přesto není nikterak násilný (tak jako třeba u slovenských desek). Celá skladba je silně zkreslená a je důkladně protkána nití silné plochy. Tip na začátek setu a můj největší oblíbenec na tomto vyváženém albu, kterým Evolution od Chrise Liebinga je.

Epilogue
Nad Epilogue jsem přemýšlel dost dlouho a nenašel jsem nic lepšího na shrnutí předešlého než vlastní Chrisova slova "Evolution will go on, even without us."

CD Tracklisting