Rubrika: Narovinu

Stejně jako se v Radimově rubrice Breakdown můžete dočíst o novinkách ve světě zlomených beatů, pomůžeme vám sledovat i to, co se děje na poli house music. Novou rubriku 'Narovinu' pro vás připravují Jaroslav Zapletal a FlyBoyEda.

Pro všechny fanoušky house music máme dvě zprávy: jednu dobrou a druhou bohužel špatnou. Nejdříve dobrá zpráva: dj a producent ze San Francisca, který si říká Miguel Migs, zkompiloval a namixoval dvacátý díl řady Nite:life. A teď špatná zpráva: label NRK se rozhodl tímto dvacátým dílem celou řadu ukončit. Nezbývá než se veselit i zamáčknout slzu zároveň.

nitelifeHlavním cílem a smyslem řady Nite:life (první díl vyšel v roce 2000 se jménem Jon Marsh na bookletu) bylo přinést alternativu k velkým komerčním kompilacím obsahujícím stále ty samé "hity" a nabídnout kvalitní dje, kteří se nevezou na vlně mainstreamu. A také představit současný sound stylu house music, který ale bude v jistém smyslu "nadčasový" a kompilace budou znít moderně i po několika letech. Nadčasovost samozřejmě ještě v této chvíli posoudit nelze, ale co posoudit lze, je výběr jednotlivých djs. A tady je potřeba smeknout pomyslný klobouk. Kolik kompilačních řad se může pochlubit jmény jako Pete Heller, Kenny Hawkes (britští boys), Joeski, Onionz (žijící v New Yorku), H-Foundation (ze San Francisca), Rulers of the Deep (talinským expresem přijíždějící z Litvy) nebo Ian Pooley (karibikem prosluněný Němec)? Moc jich nebude.

A to, že tato kompilační řada končí, je určitě škoda. Ale jak bylo uvedeno na začátku: sice končí, ale ve velkém stylu. Majitelé labelu NRK se rozhodli požádat o namixování posledního dvacátého dílu dje, jehož sety podle nich nejlépe odpovídají zamýšlenému smyslu celé řady. Tím djem se nestal nikdo jiný než Miguel Migs (mixoval už jeden díl Nite:life, bylo to v roce 2001 a jednalo se o třetí díl). migs

Že vám jméno Miguel Migs nic neříká? Tak jen krátce. Hudební karierů rozjel ve svých 18 letech, kdy působil jako skladatel a kytarista dubové partičky Zion Sounds. Reggae kořeny v něm zanechaly nesmazatelné stopy a tak lze částečně tyto prvky najít i v jeho house tvorbě. Do svých skladeb si píše texty a nahrává všechny nástroje sám (kytaru, klávesy atd.), takže o něm můžeme mluvit jako o takovém hudebním všeumělovi.

A na co se můžete těšit a jakou muziku vůbec najdete na posledním dvacátém Nite:life? Jenom při výčtu autorů je možné, že se každému pravověrnému fanouškovi house music podlomí kolena. Takže pozor, další čtení jen na vlastní nebezpečí: najdete zde skladby a remixy od autorů jako jsou Kerri Chandler, Fred Everything, Ian Pooley, Faze Action, JT Donaldson, Tonka, Crazy Penis, samozřejmě skladby z vlastní dílny samotného Migse a mnoho dalších jmen. Vydrželi jste? Tak to je super. Tento mix by vám rozhodně neměl doma chybět. Trvá 75 minut.

Co se stalo, co se stane

Dne 4. listopadu se fanoušci house music z celého světa mohou těšit na vyhlášení historicky prvních cen v rámci House Music Awards. Živě na předávání cen vystoupí například Shapeshifters, Reel People, Ron Carroll, Kujay Dada, Inaya Day, Mutiny nebo Stonebridge. Více informací na stránce www.housemusicawards.com.

Určitě nebude od věci navštívit párty Solar (29. října) v klubu Roxy, kam tentokrát přijede zahrát francouzský dj a producent Jack de Marseille (wicked music/rex club). Jasný tip na páteční večer.

Třicátého října, tedy den po vystoupení francouzského Jacka v Roxy se můžete na Houseboatu Bukanýr naladit na techhousovou vlnu s britským djem Nilsem Hessem (Eukatech label). Jasný tip pro změnu na sobotní večer. A navíc vstup zdarma.

V říjnovém čísle časopisu Xmag najdete cd plné rovných beatů ("Techno/House CD"), které pocházejí z českých luhů a hájů. Kompilace obsahuje mimo jiné novou skladbu od brněnské Djky Luccy, od Raie, klubový remix skladby "Praha" od Michaela Buriana či skladbu od Dave Fishe.

V říjnu vychází dlouho očekávaná zremastrovaná verze "Renaissance - The Mix Collection by Sasha and Digweed". Tato kompilace vyšla již před deseti lety a stala se první kompilací, která v Británii v prodejnosti překročila 100.000 kopií. Najdete zde skladby od djs a projektů jako Leftfield, Fluke, Grace, Sunscreem, Bedrock, OMD, Lemon Interupt, 2 Bad Mice, Kym Mazelle, EMF, Age Of Love...digweed

Po několika měsících čekání spustil John Digweed svoji novou webovou stránku - www.johndigweed.com. Můžete si přečíst novinky týkající se trance progresivního mistra, hitparády, informace o jeho rádio show na britském Kiss FM. Digweeda určitě potěšil i fakt, že byl se svojí stránkou nominován v kategorii "Best Dance Artist" ve výročních cenách Digital Music Awards 2004 (www.dma04.com). Ale nevyhrál (vítězství získala stránka www.faithless.co.uk).

Co právě vychází

In the House mixed by Jazzy Jeff - Trochu překvapivě vydává mixovanou kompilaci dj, který je slavný hlavně jako hiphopový dj. Ale proč ne. Může to znít zajímavě. Jeff slibuje mix plný klasik i žhavých novinek, takže očekávání jsou z naší strany veliká. Tak se předveď, těšíme se.

Choice mixed by X-Press 2 (2CD)  - X-Press 2 (neboli Ashley Beedle, Rocky a Diesel) vydávají mixovanou kompilaci plnou opravdových klasik. Jsou prvními neamerickými djs, kterým bylo nabídnuto s legendární kompilační sérii spojit své jméno. Choice mixovali třeba Louie Vega, Danny Tenaglia, Jeff Mills, Frankie Knuckles, Francois Kevorkian nebo Derrick L. Carter.roy

Roy Davis Jr. - Chicago Forever - Nové album chicagského producenta mělo vyjít již před rokem, ale protože byl velmi citově zasažen smrtí své matky, nedokázal na albu pracovat. Ale v uších mu pořád zněla poslední slova jeho matky "nikdy nepřestávěj dělat svoji muziku", a tak album přeci jenom dokončil. Funky, melodický vokální deep house, který vás přenese do nej "deepest" dní chicagské housové scény.

Mutiny - Yada Yada - Druhé album projektu Mutiny (Dylan Barnes a Rob Davy) přináší pořádně nakopávající house musiku s příchutí reggae kořenů a oduševnělých "urban grooves". Album neobsahuje jenom drsné klubové tracky, ale najdete na něm i spoustu poslechových věcí. Na albu hostují Sweetie Irie, Robert Owens, Natasha Brice nebo Lorraine Cato. Vychází na labelu Underwater.etienne

Super Discount 2 - Následovník kompilace, která stála u zrodu revoluce na francouzské taneční scéně (skladby od Alex Gopher, Air, DJ Tall, Etienne de Crecy). Najdete zde převážně skladby od Etienne De Crecyho s názvy tracků, které se jmenují jako nejznámější p2p programy pro stahování souborů z webu (Morpheus, Soulseek, Bitttorrent a další). Jaký přesně má Crecy vztah k těmto programům se nám nepodařilo zjistit.

Minirecenze

kaskadeKaskade - In the moment
OM Recordcs 2004

Ryan Raddon skrývající se za projektem Kaskade je zpět. Po svém vynikajícím debutu It's You, It's Me přichází s velmi rozmanitým a posluchačsky nesmírně příjemným albem In the Moment. U jeho nového počinu je cítit přirozený vývoj a jistá návaznost na album první. Svým novým albem znovu dokazuje nesporný cit a talent pro citlivé a chytlavé melodie plné rozličných nálad. Ty člověka doslova rozněžní.

Opět balancuje na hranici jak klasického houseu středního tempa, tak zasněného deep houseu či downtempa. To vše s lehkou příchutí popu, která je umocněna nejenom velmi smyslně použitými akustickými nástroji (např. kytara v úvodní Steppin' Out), ale především na hranici sacharidové líbivosti mírně přeslazenými vokály (Collette a Joslyn).

To vše však dohromady tvoří směsici té úplně nejvíc sexy hudby, která může fungovat nejenom v klubu, na pláži, ale klidně třeba i při relaxu v pohodlí domova po těžkém dnu v práci. Pokud máte rádi například Charlese Webstera a jeho projekt Presence, tak právě vám by mohlo být velmi sympatické nejenom Album In the Moment, ale celá tvorba projektu Kaskade.

Hodnocení: 75 %

swayzakSwayzak - Loops from the Bergerie
K7 2004

V současnosti již trojčlenný hudebně experimentátorský projekt Swayzak (k dvojici David "Broon" Brown a James S. Taylor přibyl Kenny Paterson ) tento rok pro všechny své fanoušky přichystal zvukově velmi nevyzpytatelné, inteligentní, nápadité, moderní a rovněž progresivní album, které se však zároveň vrací do minulosti. Jeho název byl inspirován francouzským filmem Les Loups Dans La Bergerie (1960) a již pilotní singl Keep it Coming dával tušit, že nové album bude rozhodně odlišné od svých předchůdců Snowboarding In Argentina, Himawari a Dirty Dancing.

Opět jsme svědky okouzlujících deep ploch plných na sebe harmonicky navrstvených tónů a nálad, jaké umí snad jen Swayzak. Tentokrát je však jejich zvuk okořeněn notnou dávkou okouzlení styly jako electro-clash či magickým zvukem electroidního syntetizátorového popu let osmdesátých. Zejména u vokálových skladeb je pak na albu Loops from the Bergerie cítit inspirace Underworld, z kterých si však Swayzak pro svůj tvůrčí proces berou pouze to, co se jim opravdu hodí.

O zmiňované vokály se například ve skladbách Keep It Coming a Snowblind postaral samotný člen Swayzak-David Brown. Swayzak nikdy netvořili hudbu pro masy a jejich nové album je toho jasným důkazem. Rozhodně není záležitostí na první poslech, nicméně již při poslechu prvních pár skladeb vás okouzlí nádech elektronické historie, který však díky velmi progresivnímu pojetí Swayzak chutná nezvykle svěže.

slamSlam - Year Zero
Soma 2004

Stejně jako Swayzak, i skotské duo Slam (Stuart McMillen a Orde Meikle) vydávající na skotském labelu Soma ze svého studia v tomto roce vypustilo zvukově velmi nepředvídatelné a stylově velmi těžko zaškatulkovatelné dítko. Po jejich vynikajícím v pořadím již druhém albu Alien Radio jsem byl nesmírně zvědav, s čím Stuart a Orde příjdou tentokrát a zdalipak se nebudou opakovat.

A nezklamali! Novinka Year Zero rozhodně není kopie alb předchozích. Slam se nebáli oddat se mnoha vlivům a inspiracím sahajícím snad až do let jejich hudebního dospívání. Těmi se nechali unášet a z nové desky doslova sálají. Nové silně pocitově laděné album koketuje se zvukem podivného electro funku, popu, disca, dubu, acidu, detroitského techna, tech-houseu a kdo ví čeho ještě. Celkovou chvíli temně tesklivou či pro změnu velmi pozitivní náladu alba dotvářejí harmonicky zakomponované vokály.

Podobně jako pachatel se na místo činu vrací i Tyrone Palmer, který svým vokálem podpořil již minulou desku Alien Radio v nádherné skladbě Lifetimes. Ten však není jediným zpívajícím umělcem na tomto albu. Příležitost zazpívat si dostali například Dot Allison, Elbee Bad, Envoy či legendy typu Ann Saunderson a Billie Ray Martina. Mám pocit, jako by snad Slam společně s britskými Swayzak zatoužili vyznat se z lásky ke Kraftwerk a jim zvukově spřízněným modlám. To, jestli se jim to podařilo či ne, už ale nechám na vás.

Připravili: Jaroslav Zapletal & FlyBoyEda