Rubrika: Breakdown – drum'n'bass & breakz

3llion Breakz právě uložení k ledu

Možná je neznáte, možná naopak znáte, ale seznámit byste se s nimi jakožto fandové drum’n’bassu sakra měli. Aspoň pro to, že 3llion Breakz jsou v našem malém českém rybníčku sympatickou raritou – a sice jediným českým drum’n’bassovým projektem, který tvoří více než dva lidé.

Junkett, Mrtvy.Kenny a Ferda. Ti tři jsou dohromady 3llion Breakz. Pouhá dvojice dokončených skladeb naznačuje, že jejich setkání nebylo zbytečné. Mental Breakdown, která (přiznávám) inspirovala název této rubriky, je ostrou palbou breaků, zatímco Nicotine, vyšperkovaná skrytými legráckami (pokašlávání "na čtvrtou", citace hitu Hardcore Massive od Holanďanů Timecode Audio), působí jako lehká drum’n’bassová satira a přitom dobře funguje na tanečním placu.

3llion Breakz se jakožto dlouhodobí kámoši dali dohromady na začátku letošního roku v hlavním městě české drum’n’bassové scény, Ostravě. Úplně poprvé se ale setkali v jisté Škodě 120 na zadním sedadle. "Vezli jsme se nalámání z Frýdku – Místku z proslulého Tech Itche, který nakonec nebyl," směje se Kenny. "Junkett mi cestou sahal na nohu v domnění, že je to jeho přítelkyně, která seděla na mě. Ono čtyři lidi na zadním sedadle škodovky bývá dost zmatek."

Kenny, jinak redaktor serveru drumandbass.cz, má podobně jako Junkett (tady si můžete přečíst podrobný rozhovor publikovaný na Shadowboxu) s hudbou zkušenosti už z dětství. Rodiče ho přihlásili do hudebky, takže byl celých šest let mučen na klavír, další půl rok testoval kytaru. S přibývajícími roky ho ale to všechno přestalo bavit. "Nikdy jsem navíc pořádně neuměl noty, i když jsem měl období, kdy jsem odposlouchal třeba melodii Indiana Jonese a tu pak rval do notového sešitu."junket

V roce 1999 "přišel komp" a pak Kenny postupně objevil Fast Tracker, taneční hudbu a freeware buzz. "Až teď mě Junkett nenásilně dotlačil k Fruity Loops," přiznává. Stalo se to vcelku prozaicky, jednodušeji už 3llion Breakz vzniknout nemohli. "Původně jsme byli domluveni tak, že mi Junkett pomůže s rozdělaným trackem. Ferda se u toho náhodou objevil a přispěl některými super nápady, tak jsme ho nějak přirozeně přijali."

Do budoucna to ale s 3llion Breakz vypadá záhadně. Junkett na konci léta vyrazil do Anglie a jak sám Kenny přiznáva: "Junkett je ten, kdo má milión mašinek, milión samplů a vykroutí tak kvalitní zvuk." Slibovaná třetí skladba se do září nestihla, nechme se ale překvapit. Jsou projekty, kterým nucená přestávka jen a jen prospěla.

Co se stalo

Zemřel John Peel. Rest In Piece. Respect!

Kompilace Out Of The Box je první kompilací dvojice Ed Rush & Optical vůbec, takže si vysloužila poměrně dost pozornosti. Drum & Bass Arena nabízí video o jejím vzniku.

freelAdam Freeland hrál dcerám George Bushe! Freeland se několik posledních dní angažoval v USA na turné We Want Your Vote. Chtěl tak upozornit na to, že úplně nesouhlasí s politikou prezidenta Bushe a že není sám. Předminulý čtvrtek se v rámci turné zastavil v Chicagu a když dorazil, promotér mu řekl, že v klubu pravděpodobně sedí obě Bushovy dcery.

Freeland si s tím nedělal velkou hlavu, ale ve chvíli kdy hrál skladbu We Want Your Soul, objevila se na placu jedna z nich, slušně řečeno opilá. Freelanda to dost vzalo a zároveň pobavilo: "Říkal jsem si, že bych možná měl jít za ní, pokecat, dostat ji do postele, zkusit infiltrovat její mysl, její rodinu, změnit svět nebo prostě jenom říct kámošům, že jsem ojel Bushovou." Celou story si můžete přečíst tady.

Andy C se v čtenářské anketě časopisu DJ Mag, jinak ovládané house a techno DJs, umístil na pěkném 26. místě. A to byl minulý rok 71. Gratulace!

Stephunk T jede! Dřívější člen kapel Sebastians, Colorfactory a Liquid Harmony se po odmlce znovu ozývá. Jednak na rok 2005 připravuje album Mushroom Therapy, jednak právě vydal singl Detrayboosterrocket. Na tomto singlu Stephunk spolupracoval s D-Formem z jihoafrické kapely Moodphase 5ive. A teď pozor, nejenže si singl můžete stáhnout na Stephunkových stránkách, na stejném místě si budete moct stáhnout i celé album!

Drum & Bass Arena vyhlašuje anketu o skladbu roku 2004. Na této adrese můžete hlasovat pro vaši oblíbenou, meze se nekladou. Hlasujte zodpovědně, Breakdown připomíná, že skladbou roku 2003 se podle čtenářů Drum & Bass Areny stala masivní Vault od Pendulum.

Koncert brněnské drum’n’bass-break-jazzové formace Radium.NFO, který měl proběhnout minulou středu v Roxy byl zrušen kvůli zdravotní indispozici větší části projektu. Tisková zpráva z Roxy dodává, že o případném náhradním termínu koncertu bude klub informovat.

Brent Newitt vypráví o novém albu Aquasky (vs Masterblaster), bootlezích, breakovém remixu Twist Em Out a politice na parties v rozhovoru na Breakbeat.cz. Horkou novinkou, kterou se v rozhovoru nedočtete, je, že Aquasky založili zbrusu nový label Black Noise. Důvodem jsou breakové hity vycházející u labelu Passanger a úspěch singlu What’s Down Low od dvojice Baitercell & Schumacher. Aquasky si myslí, že za úspěch může rovnou měrou drum’n’bassový remix na B straně, takže se rozhodli vydávat skladby lidí jako Baitercell & Schumacher, Backdraft, Keith, Darqwan a své vlastní v drum’n’bassové podobě.freak

Slovenská dvojice Soundphreakers má nové skladby. Slyšet je můžete v aktuálním promo setu spolu s tracky od Rida, B. Complexe nebo Poláka DeeJay Delta. Stahujte tu.

Živé kapely mají mezi drum’n’bassovými fanoušky od dob Reprazent většinou kladnou odezvu. Zatím se ale jen málokteré podařilo dosáhnout podobného úspěchu jako jmenované partičce z Bristolu. Změní na tom něco úžasní London Elektricity (live band)? Tak jako tak, nový drum’n’bass band se jmenuje Diablo Nuffness. Jeho členové Si, Ash Jerona a dřívější zpěvák Basement Jazz Mandy Senior patří pod ochranná křídla labelu Jerona Fruits a ve své tvorbě slibují vlivy jazzu, hip hopu a metalu!

Kdo má namířeno

Headlinerem listopadové In Da Bush v Roxy bude DJ Lee, dlouhodobá akvizice labelu Metalheadz, kámoš Vídeňáka D.Kaye a spoluautor skvělé Manipulate The Universe vydané na Advanced.

Belgická kapela Hooverphonic, která už v minulosti byla označována i za trip hopový projekt, navštíví 24. listopadu pražskou Roxy. Jejich minulé návštěvy byly prý zatím vždy příjemné, tahle snad nebude jiná.

S podzimem se v Ostravě opět objevuje (už potřetí) "holandská" akce After Harvest. Tradičně se na ní objeví zástupci Triple Vision z Holandska Dreazz, Harsh a MC Dart i Česka InspiralX62 a Yura. Nebude chybět slovenský L Plus (Larry+) a zkřížit belgické ohně možná přijde kouzelník.

Kruder & Dorfmeister jsou na poli downtempa pomalu žijící legendou. A právě Richard Dorfmeister se 26. listopadu objeví v pražském klubu Radost FX. loxy

Loxy (Renegade Hardware) se vrací na místo činu. Letos jsme ho už mohli vidět ve Frýdku – Místku a 10. prosince přišla na řadu Praha. Drumstation Xtra v žižkovském klubu Matrix.

Co vylezlo

tayoTayo namíchal kompilaci (kolikátou už?) – tentokrát s názvem Beatz And Bobz Vol. 3. Beatz And Bobz je mimochodem jednou z nejstarších pravidelných měsíčních akcí v UK a hostovala i na zásadním britském festivalu Glastonbury. Vydává Functional Breaks, hrají Stanton Warriors, Freq Nasty, Aquasky, Breakneck a další.

Holdtight namíchali nadměrně příjemné třetí pokračování série Renegades Of Funk. O Renegades Of Funk Vol. 3 si budete moci více přečíst v příštím Breakdownu.

Profesionální anarchista a nezlomný rebel Shitmat vyrukoval s albem Full English Breakfest. Vrtačky, breakcore a tak vydává Planet Mu.

Mini recenze

teebeeTeebee: The Legacy (Subtitles, 2004)
Through The Eyes Of The Scorpion je jméno bomby, která v roce 2001 explodovala u labelu Certificate 18. Teebee se od té doby změnil, ale základy v podobě charakteristické hluboké basy zůstaly. The Legacy nedisponuje vesele zasněnou vokálovkou jakou byla Severed Dreams. Spíše temnými melodiemi jen chvílemi prosvítají jasnější tóny (například samply kytary). Teebee rezignoval na vyšší počet BPM, relaxuje a atmosféra se zároveň postupně propadá hlouběji a hlouběji. The Legacy označil Němec Chris Impulse za album, které by měl každý slyšet a vyplatí se poslouchat pozorně (pokud možno na dobré aparatuře). Jen škoda, že v druhé polovině už Teebee tak trochu vykrádá sám sebe.

edoptVA: Out Of The Box mixed by Ed Rush & Optical (Resist, 2004)
Patřím k těm, kteří si při nejbližší příležitosti určitě povzdechnou, kam zmizel ten starý Virusovský song. Skladbám z oblíbeného labelu tak, jak je známe v době největší slávy Ed Rushe & Opticala, je totiž (zatím) definitivně konec. Kompilace vydaná na britském labelu Resist mě zrovna moc nepotěšila. Má určitě své světlé momenty. Gridlok příjemně remixoval Compound, Baronovi se podařilo změnit Kerbclawer a přitom zachovat její atmosféru, Matrix & Danny J potěší svou Telepathy a na jump-upovou verzi Bacterie tak jak ji vidí Pendulum už jsem si taky zvykl.  Potěší všudypřítomná Paradrenasite a Moving Fusion & Fierce s hláškou O-Ren Ishi. Zbytek se slévá v příliš monotónní hopkatici, kterou nezachrání ani disko J Majika, ani ohraná Pack Of Wolves (Pendulum rmx). Někdo to má za E N E R G Y jump-up, mi to už připadá jako prďáky.

připravil Radim Bartík