Hudební recenze: Shystie - Diamond In The Dirt

Opravdu jste ještě neslyšeli o dívence jménem Shystie? V době, kdy celý hudební svět doslova šílí po The Streets a na předních stránkách renomovaných hudebních magazínů se objevují umělci jako Dizzee Rascal či Wiley (oba pocházejí z party Roll Deep), britská Urban scéna zplodila další skvost!

shystieOpravdu jste ještě neslyšeli o dívence jménem Shystie? V době, kdy celý hudební svět doslova šílí po The Streets a na předních stránkách renomovaných hudebních magazínů se objevují umělci jako Dizzee Rascal či Wiley (oba pocházejí z party Roll Deep), britská Urban scéna zplodila další skvost!

Říká si Shystie. Je jí pouhých 21 let, avšak aktivnímu MCingu se věnuje již od svých 17ti let. Je označována nálepkami jako nejrychlejší MC v UK a často bývá srovnávána s Ms Dynamite. Tomu se však Shystie vehementně brání. Tvrdí, že má svůj vlastní specifický styl a její tvrzení je umocněno faktem, že její flow je skutečně ďábelsky intenzivní a pekelně rychlý! Ostatně mezi její velké oblíbence patří například Busta Rhymes, a tak se není čemu divit. Rovněž tvrdí, že rozhodně nemíní být pouze dalším garážovým MCím, ale její aktivity by měly směřovat spíše do sféry hip hopu.

Chanelle Scott, což je její pravé jméno, se do povědomí UK Urban scény zapsala velmi povedenou předělávkou skladby Dizzeeho Rascala "I Love U". Dizzee tento její počin označil termínem "heavy", a tak další spolupráce na sebe nenechaly dlouho čekat. Do Studia si tak Shystie přizvali například So Solid Crew či Mike Sinner aka The Streets. A když si ji pozvali do své rádio show The Dreem Teem, věci se zkrátka daly do pohybu.

Minulý rok se tak všichni její fanoušci konečně dočkali debutové desky Diamond In The Dirt a Shystie rozhodně nezklamala! Na své první desce dává vyniknout svému nespornému talentu v takové míře, že s ní do budoucna prostě budeme muset počítat! Ač byla odkojena v po hudební stránce velmi syrovém prostředí, její debutové album, nezní zas tak undergroundově "špinavým" zvukem, jak bychom možná mohli očekávat. Pravda, její skladby jsou zvukově ovlivněny všudypřítomným stylem Grime, ale dost prostoru nakonec dostává i klasický hip hop. Ten je navíc místy umocněn decentně líbivými avšak vkusnými popěvky a vybrnkáváním třeba klasické "španělky" malilinko připomínající RnB. Úspěch desky Diamond In The Dirt by tak nemusel být vymezen pouze sférou undergroundu, ale zabodovat by mohla i po komerční stránce.

Ale je to především zběsilý MCing Shystie posazený do neméně zběsilého beatu, který dodává tomuto dílku na přitažlivosti. Její trochu uječený a hystericky působící hlas možná postrádá hloubku a sílu některých svých kolegyň, přesto se v něm mísí obrovský emocionální náboj a síla, které nakonec podlehnete a uvěříte. Neméně podstatnou část desky tvoří texty. Právě texty jsou vedle MCingu jednou z největších předností této talentované umělkyně. Občas má sice tendence moralizovat, ale upřímně řečeno: když se člověk podívá na večerní zprávy, není se čemu divit! Myšlenky, pocity, názory a postoje jsou poskládané v působivě intenzivní a přemýšlivé celky, v nichž mnozí z vás naleznou sebe sama. Shystie není žádná přiblble přeslazená MTV pipinka v otěžích svých manažerů. Shystie je osobnost spjatá s ulicí a všemu, co k ní patří. Své skladby, ve kterých mluví o běžném životě, přátelství, lásce, postavení ženy ve společnosti a hodnotách, ve které věří, tak propojila s kontroverzně nelítostnou upřímností, z níž však sálá opravdová lidskost.

Za pomyslné vrcholy alba by se daly považovat skladby jako nesmírně intenzivní One Wish, démonická Can't Play, výborná Step Bac (z produkce Fireworkz), k ženám promlouvající Woman's World (Gurlz Stand Up) či emocionální bomba jménem Somedayz. Ta posledně zmiňovaná by díky svému opravdu silnému obsahu mohla být doktory podávána jako velmi účinné antidepresivum a je jasným důkazem, jak silnou zbraní umělce můžou být obyčejná slova…

Vše, co mohu říct k tomuto albu, jsem již napsal. To, jestli Shystie uvěříte stejně jako já, už nechám na vás.

Shystie-Diamond In The Dirt
Locked On/Polydor  - 2004