Rubrika: Plop!

Jednou za měsíc pro vás techno.cz připraví souhrn toho nejzajímavějšího z komiksové scény. No, neberte to! Tentokrát je hlavním tématem reportáž z ComiCZconu, dozvíte se ale i, co by u nás mělo tento rok vyjít, na jaké filmové adaptace populárních komiksů se můžete těšit v kinech nebo co to sakra je ta Octobriana. Mini přehled v lednu vydaných komiksů Co vylezlo a mini recenze "almanachu české komiksové elity" O (ne)mrtvých jen dobré.

Reportáž z comiCZconu 2005

V polovině ledna v pražském Mlejnu proběhlo setkání české komiksové scény comiCZcon 2005. Akce rozměry sice poměrně malá, ale svou důležitostí připomínající toho obrovského chlápka z Avangers. Návštěvníci se mohli zúčastnit řady zajímavých přednášek. Mezi nejzajímavější rozhodně patřila projekce japonského anime, autogramiády k příležitosti vydání českých knih Inseminátor a O (ne)mrtvých jen dobré, výstava českých komiksových kreslířů, beseda s vydavateli a samozřejmě udělování cen comiCZaward 2004.

Letos byli mimo jiné oceněni Miloš Mazal za nejlepší scénář (V pajzlu u Looa), Tomáš Kačerovský za nejlepší kresbu (Vzlety a pády) nebo BB / art jako nejlepší nakladatel. Nejlepší vydanou publikací byl podle poroty v roce 2004 Jimmy Corrigan (BB / art), nejvýznamnějším propagačním počinem výstava Polský komiks dnes (Polský institut v Praze). Fandovskou cenu Conrád získala Krajina půlnočních stínů. Do síně slávy byl uveden Jaroslav Foglar. Kompletní přehled oceněných a cen (včetně jejich legračních názvů) najdete tady. comiczon

Snad nejvíce se všichni fandové a sběratelé těšili na besedu s vydavateli. Mimo jiné jsme se mohli dozvědět, že dosud neznámý vydavatel uvažuje o komiksové sérii Simpsonovi, která se dějově nekryje s epizodami z televizního seriálu. Mr. Buchal (BB / art) znovu připomněl potíže komiksu v Česku. V dohledné době nebude další Swamp Thing / Bažináč, protože jsou jeho prodeje nedostačující. Kdo se radoval z toho, že si může pořídit většinu BB / artem vydaných francouzských alb za malý peníz v Levných knihách, teď zapláče.

Ani Gipsy, Golden City, Meteor nebo dokonce Thorgal a Trollí války u nás nejdou na odbyt natolik dobře, aby bylo možné nadále je vydávat. Mimo jiné to znamená, že Trollí války skončily knihou 4, Thorgallova "americká trilogie" zůstane nedokončena a více se z českých vydání nedozvíme další osudy půvabné Navis, hlavní hrdinky série Meteor. To nebylo zrovna optimistické sdělení.

Na druhou stranu rozhodně potěšil třeba jen zběžný pohled na reprezentaci české komiksové scény. Je totiž vidět, že se rozvíjí a vyhlídky do budoucna jsou přeci jen slibné (viz. Inseminátor nebo O (ne)mrtvých jen dobré)! Za rok na dalším comiCZconu si o tom možná už řekneme více.

Co dál

kingdomVydavatelé komiksového magazínu CREW odtajnili ediční plán pro tento rok! Comicsové legendy s Wolverinem a Spider-Manem byly víceméně očekávány a i o třetím Sandmanovi už jsme slyšeli minulý rok. Mělo by ale taky dojít na dalšího Spider-Mana od J. M. Straczynského, dotisk šestého Garfielda, prvního Hellblazera, druhého Preachera, Hitmana a třetího Punishera. Hned na první pohled vypadá více než zajímavě Smax Alana Moora, Wolverine versus Hulk Sama Keitha a… proslulé Kingdom Come s foto realistickou kresbou Alexe Rosse! Více tady.

Pokračování Supermana tedy přeci jen nakonec vznikne (snad). Už jste asi zachytili informace o tom, že po mnoha slavných režisérech, kteří neuspěli, bude Clarka Kenta kočírovat Bryan Singer.Už jste mohli zachytit i to, že právě díky Supermanovi nebude mít Singer čas na X-men 3 a jejich natáčení je proto odloženo. Doufejme tedy, že Singer se bude moci do Supermana pustit na plné pecky. Superman Returns má volně navazovat na první dva klasické snímky (a ignorovat nepovedený třetí a čtvrtý díl), hlavní roli si zahraje neznámý Brandon Routh, Lois Laneovou Kate Bosworthová a zloducha Lexe Luthora Kevin Spacey. constantine

Což z filmového světa komiksu není zdaleka vše! Už tento měsíc se v kinech potkáme s prý ne moc dobrým třetím pokračováním veselých příhod drsného upírobijce s názvem Blade: Trinity
V březnu do českých kin dorazí Elektra, v dubnu Constantine, následovat budou Aeon Flux s Charlize Theronovou a samozřejmě Batman začíná! Natáčí se Fantastic Four / Fantastická čtyřka a mluví se o už zmíněném třetím pokračování X-men nebo samostatných filmech Magneto a Wolverine.

Octobriana a ruský underground je název knihy, o nejslavnější české komiksové hrdince. Má to háček, o Octobrianě jste asi nejspíše neslyšeli (za což dlouho mohli Rudoši) a i v zahraničí ji díky zdařené mystifikaci považována za anarchistický undergroundový komiks odkudsi ze Sovětského svazu. Rozhodně poučné čtení doplňuje i kompletní komiksový příběh! Vydal Labyrint. octobriana

Co vylezlo

V lednu na pulty obchodů vylezly následující komiksové tituly.

Watchmen / Strážci (Alan Moore, Dave Gibbons; BB / art & CREW)

Bedeman 8 (komiksový časopis; Advertart)

O (ne)mrtvých jen dobré (almanach české komiksové elity; BB / art)

Garfield 17 (Jim Davis; CREW)

Dylan Dog 3 (Pasquele Ruju, Corrado Roi; A.F.F.L. s.r.o.)

Mister No 3 (Guido Nolitta, Roberto Diso; A.F.F.L. s.r.o.)

Tex 3 (Guido Nolitta, Giovanni Ticci; A.F.F.L. s.r.o.)

Nathan Never (Michele Meda, Guido Masala; A.F.F.L. s.r.o.)

Asterix 2 (René Goscinny, Alberto Uderzo; Egmont)

Pro podrobnější informace doporučuju navštívit Komiksovou databázi.

Mini recenze

onemrtvychO (ne)mrtvých jen dobré (BB / art)

O českých komiksech jen dobré, chtělo by se skoro parafrázovat. Nejprve zásadnější zpráva téhle krátké recenze: Je skvělé, že se vydavateli vůbec chce do sborníku českých komiksových autorů. A teď i ta druhá, dobrá, zpráva: Sborník O (ne)mrtvých jen dobré není zajímavý jen proto, že je český! Několik nadějných kreslířů se popralo se scénářem Tomáše "Hibiho" Matějíčka a vznikl tak originální pohled na proces, jakým komiks při svém vzniku prochází.

Kvalitní scénář je samozřejmě zásadní (tomu od Hibiho chybí k dokonalosti jen drobné mouchy), stejně jako osobnost samotného kreslíře. Každý předem daný příběh pojal po svém. Mezi nejlepší pak patří dynamická a stále v pohybu kresba Jana Bažanta, na první pohled temná atmosféra s vtipně parodizujícími detaily Adama Peldy, hravé zjednodušení a kontrast bílých a černých ploch Tomáše Profanta, výsostně originální abstrakce Petra Včelky, poetický Vašek Šlajch nebo dusně hororoví Jan Germot a Miloš Mazal. Skvělá je rozhodně i galerie Jirky Gruse. Takže? "Tenhle almanach české komiksové elity" si svůj podtitul rozhodně zaslouží!

připravil Radim Bartík