Ambsine vol. 1

V září roku 2003 vzniká v Bratislavě malé hudební vydavatelství Ambsine records, které si za svůj první úkol stanovilo sestavit a vydat kompilaci s žánrovým rozpětím od ambientu přes downtempo až k electronice. To se po roce příprav skutečně povedlo a na světě je hned dvojcédéčko, které se stylově více či méně blíží výše uvedeným hudebním žánrům.

ambsineV září roku 2003 vzniká v Bratislavě malé hudební vydavatelství Ambsine records, které si za svůj první úkol stanovilo sestavit a vydat kompilaci s žánrovým rozpětím od ambientu přes downtempo až k electronice. To se po roce příprav skutečně povedlo a na světě je hned dvojcédéčko, které se stylově více či méně blíží výše uvedeným hudebním žánrům. Nacházím zde určitou podobnost s českou kompilací Out of place artefacts vol. 1, koneckonců hned několik projektů z ní vzala pod svá křídla i kompilační novinka Ambsine vol. 1.

První cédéčko otevírá projekt Domased electronica. Začínám si uvědomovat, že česká i slovenská elektronická scéna má v určitých momentech nezaměnitelný rukopis. Domased electronica je přesně tím momentem. Vůbec mě totiž nenapadá, k čemu vlastně tenhle projekt pro přiblížení přirovnat. Jestli je to znak nějaké originality nebo jen používání zapomenutých postupů z počátků devadesátých let, to fakt v tuto chvíli napsat nedokážu.

Dvojčlenný projekt M-art by určitě sednul na nějaké starší selektorské orgie José Padilly. Seskupení M-art společně tvoří hudební projekty Wollny patt a MJ. Charon me  (znáte i jako Charon) zůstal věrný svému převoznickému image a na první disk dodal melancholickou skladbu s názvem track 1. Wollny patt je pro mě osobně vrcholem celé kompilace. Krásná akusticko-ambientní skladba s všeříkajícím názvem In heaven with you.

Mindmap se zpívanou písničkou Snom narouboval triphop a breakbeat do jednoho tracku. Eau de toilette odvedl řemeslně a muzikantsky skvělou práci. Jeho track Runaway začíná v podstatě jako vážná hudba, která se později přesune do orchestrální až filmové polohy. Skladba má vývoj, příběh a gradaci. Hodně se mi líbí moment, kdy se ve stopáži 6:30 do klasického orchestrálního soundu  přidá elektronický zvukový pozdrav. Metheora ve skladbě Solaris je přesně ta záležitost, u které záchvat smíchu nedostanete. Elevenclouds  mně udělal docela radost, jeho skladba Feathers totiž nese prvky ambientu, idm a clicks and cuts. Více takových skladeb!

Druhý disk otevírá skladba s názvem track 2 od Charon me, který se ukázal i na cd 1. Vezmu-li v potaz i skladbu, kterou Charon přispěl na Out of place artefacts, tak track 2 považuji za jeho nejpovedenější věc, pěkné idm zvuky. Neutrino složil takovou lehce valivou skladbu, ve které si pohrál i se zpětným chodem tracku. Komu se tahle věc od Neutrina bude líbit, tomu rád doporučím skladbu Cansada od projektu Verbrili sound, hledejte na kompilačních albech Om lounge. Skladba Empty life od Diomos dá možná vzpomenout na jeden z předělů televizního pořadu Paskvil.

Další track obstarala Nika 77. Nika je dnes ve skoro záplavě více či méně zdařilých ženských djských polotovarů vzácnou výjimkou. Na Nice je totiž vidět, že hudbou skutečně žije. Kromě velkých halových akcí je Nika 77 ke slyšení i v malých klubech (zajděte někdy do Punta na Deactivate), kde představuje různorodou poslechovou hudbu od clicsk and cuts, idm až po minimal. Podobně, v tomto duchu zní i skladba Nimba, atmosféra a zvuky mohou vzdáleně připomenout legendu Black dog, ale také zde vnímám podobné postupy, jako se používají třeba v minimal technu.

Blue M se ve skladbě Jasuzzmine opřel do takového líného idm. Martin Burlas aka Satellite noise trochu zakliká a zavrže do ambientní plochy. Absturz je projekt z Maďarska a jeho track Manifest je asi v takovémto duchu: je páteční únor roku 1995, tři hodiny ráno. Z rádia zní temná  postindustriální hudba, do které se náhle vloží hlas Davida Lochschmidta s otázkou - 'Nebo je to všechno jenom Iluze?' Karaoke Tundra svoji písničku .) pojmenoval zcela výmluvně: Audismog. Selectone použil proti předešlým projektům i zvuk klasického kontrabasu, ke kterému by se možná hodil nějaky pěkný ženský hlas, tak jako to mají v některých skladbách třeba Lamb.

Další dvě skladby jsou označeny jako bonusy. První je projekt Origami galaktika, který vydává i na značkách Vendlus a Duplicate, druhým pak projekt Mindmap, který je v remixu od Abuse. Kompilace Ambsine vol. 1 je dalším zajímavým počinem v oblasti leftfield elektroniky, jediné, co mě trochu mrzí, je absence hudebního stylu a atmosféry, jakou venku reprezentují třeba Manual, Isan atd. V tomhle ohledu česká a slovenská hudební scéna bohužel stále ještě spí.

Hodnocení 83 %

Ambsine records 2004