ROZHOVOR
Da Moon: "Nejlepšà hudbou je ticho..."
"Nejlepšà hudbou je ticho", Ĺ™Ăká v našem rozhovoru DJ Da Moon... Ĺ˝e to od DJe znĂ trochu zvláštnÄ›?! PĹ™eÄŤtÄ›te si, jak k tomuto názoru za lĂ©ta svĂ© kariĂ©ry dospÄ›l, jakĂ© má rád knihy, na co chodĂ do divadla, a samozĹ™ejmÄ› mnoho dalšĂch zajĂmavostĂ. Martin zaÄŤĂnal na plzeĹskĂ© taneÄŤnĂ scĂ©nÄ› a za 12 let svĂ© kariĂ©ry ušel slušnĂ˝ kus cesty. Sešli jsme se v CafĂ© Lounge v Radosti FX a o všem jsme si popovĂdali. PĹ™ĂjemnĂ© ÄŤtenĂ!
Ve svĂ© biografii Ĺ™Ăkáš, Ĺľe se snažÚ budovat základy pro budoucĂ generace. Co tĂm myslĂš?
Ano, je tomu tak a snaĹľĂm se rĹŻznĂ˝mi aktivitami pomáhat. V tomto pĹ™ĂpadÄ› se jedná o podporu kvalitnĂch lidĂ a jejich práce. CĂtĂm potĹ™ebu s tĂm nÄ›co dÄ›lat a pomoci tÄ›m, kteřà majĂ zájem o zkvalitnÄ›nĂ celkovĂ©ho dÄ›nĂ na ÄŤeskoslovenskĂ© scĂ©nÄ›. A nenĂ to jen o šanci, ale vĂce o utuĹľovánĂ novĂ© komunity lidĂ, kteřà by se mÄ›li spoleÄŤnÄ› vĂce scházet, dÄ›lat akce, hudbu a tĂm stavÄ›t podpÄ›rnĂ© pilĂĹ™e celĂ© scĂ©ny. Je dĹŻleĹľitĂ© myslet na budoucnost, co bude za pÄ›t, za deset let a právÄ› tihle mladĂ a nadÄ›jnĂ, bez silnĂ˝ch loktĹŻ, si zasloužà šanci. VĹľdyĹĄ právÄ› oni budou jednou naše budoucnost.
Máš pĹ™edstavu, co budou chtĂt lidĂ© za x let poslouchat?
Já věřĂm, Ĺľe právÄ› ÄŤĂm dál vĂce dobrou hudbu, která bude lidmi vyhledávána právÄ› pro svou kvalitu a hloubku.
Co si tedy myslĂš o "Ăşrovni" taneÄŤnĂ scĂ©ny u nás dnes, právÄ› teÄŹ? PatřÚ k tÄ›m, kdo Ĺ™ĂkajĂ, Ĺľe to bylo dĹ™Ăve lepšĂ?
Nedá se Ĺ™Ăct, Ĺľe by to bylo dĹ™Ăve lepšĂ, ale bylo to rozhodnÄ› novĂ©. DĂky tomu to mÄ›lo tak úžasnou atmosfĂ©ru a lidi se na akce a vše kolem mnohem vĂce těšili. Zpočátku nebylo ani tolik akcĂ a DJ nebyl kaĹľdĂ˝ druhĂ˝. VelkĂ˝ vliv na to stát se DJem, mÄ›la i horšà dostupnost vinylĹŻ, ze kterĂ˝ch se hrálo a ne kaĹľdĂ˝ byl ochoten do toho investovat tolik energie, ÄŤasu a penÄ›z. Cena vinylu se pohybovala okolo 300 KÄŤ, coĹľ je velkĂ˝ rozdĂl oproti dnešku, kdy si stáhneš MP3 za 2 dolary, pokud si ji ovšem koupĂš a ne nÄ›kde ukradneš. V dnešnĂ dobÄ› mĹŻĹľe bĂ˝t prakticky DJ opravdu kaĹľdĂ˝. Nic v tom nikomu nebránĂ a trh je doslova pĹ™esycen hudbou a technikou. Tohle povaĹľuji za jeden z velkĂ˝ch a zásadnĂch rozdĂlĹŻ oproti dobÄ›, kdy se v tĂ©to branĹľi pĹ™evážnÄ› pohybovali nadšenci a srdcaĹ™i. VĂ˝voj ale nezastavĂš. ĂšroveĹ je pak dalšà vÄ›c, která se samozĹ™ejmÄ› rok od roku zvyšuje tak jako poĹľadavky návštÄ›vnĂkĹŻ.
PĹ™ed chvĂlĂ jsi mluvil o tom, Ĺľe kdyĹľ chceš bĂ˝t DJ, stáhneš si pár MP3, nakoupĂš nÄ›jakĂ© mašinky a mĹŻĹľeš hrát. VážnÄ› je to takto jednoduchĂ©?
Ano, je to tak. DĹ™ĂvÄ›jšà doba tohle neumoĹľĹovala. PoĹ™Ădit si vinyly a techniku bylo velice nákladnĂ©. Dnes staÄŤĂ vlastnit notebook, MIDI kontrolĂ©r a MP3. Oproti dnešnĂm nákupĹŻm hudby jsem miloval chozenĂ do vinyl shopĹŻ. DĹ™Ăv ještÄ› nebyl tolik rozšĂĹ™enĂ˝ internet a desky se nedaly pĹ™es net tak snadno objednávat. Jezdil jsem buÄŹ do Prahy do Disco Ducku nebo do NÄ›mecka a v neposlednĂ Ĺ™adÄ› ke klukĹŻm v Plzni do Musicu a do DJ33. Byl to urÄŤitĂ˝ rituál, kdy jsem pĹ™išel do DJ shopu, popovĂdal jsem si s prodavaÄŤi a s ostatnĂmi DJs, projel jsem si svĂ© došlĂ© objednanĂ© desky a ĹľhavĂ© novinky na obchodÄ›. Byla to hezká doba, dokázal jsem tam strávit i nÄ›kolik hodin dennÄ›. Na druhou stranu to zabralo velkĂ© mnoĹľstvĂ ÄŤasu, kterĂ˝ bych dnes uĹľ těžko hledal a pohodlnĂ˝ nákup z tepla domova jen ocenĂm.
A pak jsi odešel hrdě se třemi deskami, šťastný, že jsi je objevil, nemám pravdu?
No jasnÄ›. DĂky tomu byl v tĂ© dobÄ› kaĹľdĂ˝ svĂ˝m zpĹŻsobem originálnĂ. Desek bylo jen pár vĂ˝liskĹŻ a k nÄ›kterĂ˝m se nedalo ani dostat, protoĹľe ty nejlepšà kousky si rozebrala elita.
Jaká byla tvá cesta k úspěchu?
Kolem hudby se pohybuji takĹ™ka od narozenĂ. MĹŻj otec byl jednĂm z prvnĂch diskĹľokejĹŻ v severnĂch ÄŚechách, takĹľe pĹ™Ăsun novĂ© hudby byl na dennĂm pořádku. Od 12ti let jsem byl aktivnĂm na diskotĂ©kách, ale cesta k velkĂ© lásce - elektronickĂ© hudbÄ› - byla ještÄ› dlouhá a dĂky financĂm nerealizovatelná. AĹľ ve 21 letech jsem zaÄŤal na snu pracovat a koupil si prvnĂch 7 desek za tehdy ušetĹ™enĂ© penĂze. PodotĂ˝kám, Ĺľe jsem v tĂ© dobÄ› nemÄ›l gramce ani mix. V ten tĂ˝den, co jsem si koupil desky, jsem oslovil Vaška Dioma (dĂky Vašku), jestli bych si to u nÄ›j nemohl vyzkoušet. Domluvili jsme se a u Vaška doma jsem si zkusil pár prvnĂch mixĹŻ. I kdyĹľ jsem to chápal spĂše jen teoreticky, musĂm Ĺ™Ăct, Ĺľe mi to docela šlo. UĹľ odmala obdivuji ten nezamÄ›nitelnĂ˝ kontakt s deskami. To je nÄ›co tak krásnĂ©ho, aĹľ magickĂ©ho. Od kamaráda jsem pak dostal jeden ĂşplnÄ› obyÄŤejnĂ˝ Ĺ™emĂnkovĂ˝ gramofon (dĂky PupĂno) bez pitche, a dalšà mixy vypadaly tak, Ĺľe jsem z jednĂ© strany hrál na kazeťák a z druhĂ© jsem dorovnával dotykem talĂĹ™e gramec. Vše bylo zapojeno do zesilovaÄŤe, mix s korekcemi jsem totiĹľ nemÄ›l. Bylo to dost vtipnĂ˝. Po 14 dnech jsem s tÄ›mi sedmi deskami dostal pozvánĂ na narozeniny baru Pink Pantera. To je docela známĂ˝ pub v Plzni, kde ten veÄŤer hrál Sirkir, LPD a Hoffee (tĂmto jim patřà velkĂ© dĂky). Kluci mi nabĂdli, moĹľná proto, Ĺľe jsem u nich utrácel za desky (smĂch), abych pĹ™išel a na chvĂli si zahrál. Jen abych si to prĂ˝ zkusil. Pub byl tehdy narvanĂ˝ k prasknutĂ a nevěřila bys, jak se mi klepala ruka trĂ©mou. PopravdÄ› si z toho dĂky nervozitÄ› ani moc nepamatuji, ale byla to šance a hodnÄ› to pro mÄ› dodnes znamená.
A co bylo dál?
V tĂ© dobÄ› docela dobĹ™e fungoval El Carmel v Kolárovce, kde probĂhaly tzv. Free Mondays, urÄŤenĂ© pro lidi, co zaÄŤĂnajĂ. PoÄŤkal jsem si asi mÄ›sĂc, dva, neĹľ jsem se v programu dostal na Ĺ™adu a zaÄŤal tam pravidelnÄ› hrát. Staly se z toho nejen pravidelnĂ© trĂ©ninky, kdy jsem musel hrát pĹ™ed lidmi, a to povaĹľuji za nejvÄ›tšà školu. ObdobnÄ› to pak pokraÄŤovalo i v klubu MazanĂ˝ KrálĂÄŤek, kterĂ˝ byl dalšĂm pro mÄ› velmi dĹŻleĹľitĂ˝m pilĂĹ™em a hranĂ tam je pro mÄ› dodnes legendárnĂm. Láďo dÄ›kuji za ta skvÄ›lá lĂ©ta! PrvnĂ gramce jsem si koupil asi aĹľ po ÄŤtyĹ™ech letech hranĂ. ChtÄ›l jsem je mĂt doma - je to krásnĂ˝ a funkÄŤnĂ kus nábytku. (smĂch)
Co potřebuješ ke svému hranà dnes?
V podstatě jsem se vrátil ke gramcům. Hraju na vinyly z DVS systému Traktor Scratch.
VzpomĂnám si, Ĺľe jsi na jednĂ© akci v Inspiralu v Plzni pĹ™ed dvÄ›ma lety mluvil o tom, Ĺľe jsi z Traktoru nešťastnĂ˝. UĹľ sis tedy zvykl? Z ÄŤeho jsi hrál pĹ™edtĂm?
Ano, to bylo v dobÄ›, kdy jsem chvĂli hrál z kontroleru a Ĺ™ešil technickĂ© problĂ©my se softwarem. Prošel jsem jinak celĂ˝m vĂ˝vojem a zaÄŤĂnal z desek, pak jsem pĹ™ešel na kombinaci gramofonu a CD playeru. Pak pĹ™išla globálnĂ digitalizace a já hrál nÄ›jakĂ˝ ÄŤas uĹľ jen z CD playerĹŻ. To mi dlouho nevydrĹľelo a svĂ© hranĂ jsem zpestĹ™oval fázovĂ˝m syntetizátorem a efektorem Pioneer EFX1000. Tato kombinace byla zajĂmavá, ale po nÄ›jakĂ© dobÄ› jsem pĹ™esedlal a asi pĹŻl roku pouĹľĂval NI S4 a hrál z virtuálnĂch 4 deckĹŻ. CelĂ© to je jen o maÄŤkánĂ ÄŤudlĂkĹŻ, kterĂ© ti umoĹľnĂ spousty zajĂmavĂ˝ch vÄ›cĂ, ale zastesklo se mi po toÄŤĂcĂm se talĂĹ™i a práci s tĂm všĂm pĹ™i mixu. Nejsem ale odpĹŻrcem tÄ›chto technologiĂ - pokud to ÄŤlovÄ›k umĂ vyuĹľĂvat a nemĂchá jen dva tracky, tak proÄŤ ne? Vrátil jsem se ke gramofonĹŻm v kombinaci s Traktor Scratch a kontrolerem X1, kterĂ˝ mi sloužà jako browser a efektová jednotka. BavĂ mÄ› zápasit s gramofony a kdo z nich hraje, tak vĂ, co tĂm myslĂm...
Serato tě neláká?
Láká. Serato má rozhodnÄ› lepšà zvuk, vĹľdyĹĄ jen jejich zvukovky SL3 a vyššà modely majĂ ty nejlepšà pĹ™evodnĂky, kterĂ© jsou na trhu. Dokonce zvuková karta SL3 od Rane teÄŹ vyhrála v anketě DJ Magu v kategorii Tech Awards nejlepšà zvukovou kartu pro DJing. I celĂ˝ systĂ©m je stabilnÄ›jšà a co se tĂ˝ká podpory pro klienty, tak je mnohem lepšĂ, neĹľ u Native Instruments, kde se vyššà updaty musĂ platit. MnÄ› ale v Seratu moc nevyhovuje grafickĂ© rozhranĂ a celková orientace v nÄ›m, ale i tak si myslĂm, Ĺľe je otázkou ÄŤasu, kdy pĹ™esedlám.
Nekoketoval jsi nÄ›kdy s tĂm, Ĺľe by ses vrátil k deskám? VycházĂ na nich dnes dobrá hudba?
VycházĂ na nich moc dobrá hudba! Dnes je to tak, Ĺľe hodnÄ› kvalitnĂ hudby vycházĂ právÄ› pouze na deskách a v digitálnĂch formátech ji nemáš šanci sehnat. VidĂm to jako dobrou cestu, ale popravdÄ› dokud u nás budou finanÄŤnĂ podmĂnky pro DJs takovĂ©, jakĂ© jsou, tak to nelze financovat.
Desky jsou dražšĂ, neĹľ byly tenkrát?
Ne, jejich cena je přibližně stejná, ale na druhou stranu zase dost věcà na vinylech nevyjde.
Tak proč by to tedy nešlo? Tenkrát jsi přece nedostával žádné honoráře, a přesto sis je kupoval.
To ano, ale taky jsem tenkrát nemÄ›l co jĂst. Byl jsem totiĹľ takovĂ˝ nadšenec, Ĺľe jsem za mÄ›sĂc utratil za desky X tisĂc KÄŤ a vĂ˝platu mÄ›l o pár stovek vyššĂ. V tĂ© dobÄ› jsem bydlel ještÄ› v pronájmu s bratrem a nájem platil relativnÄ› nĂzkĂ˝, tak jsem si mohl dovolit tĂ©měř všechny penĂze utratit za desky. NemÄ›l jsem ani moc jinĂ˝ch starostĂ, kromÄ› skateboardingu a DJingu, do kterĂ˝ch jsem investoval veškerĂ˝ ÄŤas a penĂze. Dnes uĹľ je vše jinak a jak uĹľ to bĂ˝vá, s pĹ™ibĂ˝vajĂcĂm vÄ›kem pĹ™išel i rozum. Je ÄŤas myslet na budoucnost, na rodinu a tak podobnÄ›. A hlavnÄ› já jsem strašnĂ˝ audiofil, takĹľe by mi tĹ™i, ÄŤtyĹ™i desky mÄ›sĂÄŤnÄ› nestaÄŤily. Do toho dostávám ÄŤĂm dál vĂce promotrackĹŻ pouze v digitálnĂ podobÄ›...
SamozĹ™ejmÄ›, dnes je mnohem vĂce moĹľnostĂ a technickĂ˝ch vymoĹľenostĂ... PĹ™esto mi, prosĂm, Ĺ™ekni, co kromÄ› finanÄŤnĂ stránky a odlišnĂ˝ch priorit bylo tenkrát pro tebe jinĂ©?
Nechal jsem se nĂ©st vlnou euforie. DĹ™Ăve pro mÄ› byly dennĂm chlebem desky, hudba a nadšenĂ z toho všeho. Bylo to naprosto neskuteÄŤnĂ˝, a popravdÄ› si nemyslĂm, Ĺľe by to dnes ještÄ› takovĂ© mohlo bĂ˝t, to fakt ne. JasnÄ›, Ĺľe jsem stále nadšen a vkládám do všeho hodnÄ› energie, ale je to jinĂ©. VyklidĹuji se...
VnĂmáš nÄ›jak rozdĂl zvuku hudby na desce a v digitálnĂm formátu?
Ano, co se tĂ˝ká kvality, tak urÄŤitÄ›. HodnÄ› lidĂ stahuje rĹŻznÄ› komprimovanĂ© formáty a ten zvuk je bohuĹľel pak ve vĂ˝sledku strašnĂ˝. Vinyl má celkovÄ› lepšĂ, pĹ™ĂjemnÄ›jšà a teplejšà zvuk.
PlatĂ to i v pĹ™ĂpadÄ› formátu wav? Ten je pĹ™ece mnohem kvalitnÄ›jšĂ...
UrÄŤitÄ›, to je ĂşplnÄ› nÄ›co jinĂ©ho. PoslednĂ dobou dost pĹ™emýšlĂm o tom, Ĺľe si pĹ™iplatĂm dolar a koupĂm mĂsto MP3 wav, protoĹľe rozdĂl je znatelnĂ˝. PĹ™estoĹľe u nás v klubech nenĂ kvalitnĂ zvuk, najde se tÄ›ch 15% lidĂ, kteřà to slyšà a ocenĂ.
Jak se z tebe, jakoĹľto PlzeĹáka, stal Pražák?
Vše se odehrálo hroznÄ› rychle a neplánovanÄ›. Ale hlavnĂ pĹ™ĂÄŤinou byla urÄŤitÄ› pĹ™ĂtelkynÄ›, která bydlela v tĂ© dobÄ› v Praze. Dalšà události se na sebe samy nabalily.
A nevadĂ ti ten rozdĂl v porovnánĂ s PlznĂ? Já jsem tu dva dny a jsem ĂşplnÄ› zoufalá...
To je o zvyku. Já si tĹ™eba nemohl zvyknout na shon a kamennĂ© obliÄŤeje v MHD, kde máš obÄŤas pocit, Ĺľe nejsi mezi lidmi, ale spĂš mezi stroji. NenĂ tu žádnĂ© souznÄ›nĂ, žádnĂ© emoce, ale uĹľ jsem si zvykl a nauÄŤil se vyuĹľĂt ÄŤas pĹ™ejezdĹŻ mezi vzdálenĂ˝mi mĂsty tĂm, Ĺľe si ÄŤtu knihy.
Co čteš?
Teď jsem dočetl Karla Čapka - Krakatit, moc pěkná kniha s velkou myšlenkou. A teď přelouskávám trilogii Millenium od Stiega Larsona. Mimochodem také výborné čtivo.
VĹľdycky jsem mÄ›la pocit, Ĺľe na to, aby se nÄ›kdo prosadil, musĂ mĂt nÄ›co navĂc, nÄ›co zvláštnĂho. Co si o tom myslĂš? AĹĄ uĹľ je to touha, sen něčeho dosáhnout...
TÄ›ch cest je mnoho a je na kaĹľdĂ©m, jakou z nich si zvolĂ. UrÄŤitÄ› musĂš mĂt cĂle, ale pravdou je, Ĺľe kdyĹľ zaÄŤĂnáš, nevidĂš celĂ© to zákulisĂ a uĹľĂváš si právÄ› jen to hranĂ, mejdany a vše co k tomu patĹ™Ă. Pokud to ale zaÄŤneš brát vážnÄ›, stane se z toho tvrdá práce. V tom jsou ty začátky asi nejkrásnÄ›jšĂ, ta nevÄ›domost a obrovskĂ© nadšenĂ. Vše kolem mĂ˝ch DJskĂ˝ch aktivit je jeden velkĂ˝ sen, kterĂ˝ si plnĂm, z nichĹľ se pak staly urÄŤitĂ© cĂle. A za tÄ›ch 12 aktivnĂch let se mi podaĹ™ilo zdolat všechna patra toho nÄ›kolikapatrovĂ©ho snu. NejvÄ›tšĂm bylo zahrát si v mecce taneÄŤnĂ scĂ©ny v LondĂ˝nÄ›, coĹľ jsem si pĹ™ed nÄ›kolika lety splnil, a bylo to úžasnĂ˝. Ale pak nastalo takovĂ© zvláštnĂ mrtvĂ© obdobĂ, kdy jsem si Ĺ™ekl: "A co dál?" Mnoho lidĂ snĂ o Ibize a vyprodanĂ˝ch halách, ale já to mám naopak. Pro mÄ› je napĹ™Ăklad mnohem zajĂmavÄ›jšà klubovĂ© prostĹ™edĂ a kdyĹľ uĹľ nÄ›co velkĂ©ho, jako je Ibiza, tak mÄ› láká spĂš vĂ˝chodoevropskĂ˝ Kazantip, kde bych si rád zahrál a strávil tam pár dnĂ. KdyĹľ se ale vrátĂm k tvĂ© otázce, tak je samozĹ™ejmÄ› dobrĂ© bĂ˝t odlišnĂ˝ a dÄ›lat to jinak, jen nevĂm, jestli zrovna v Čechách je to vĂ˝hra. NavĂc jsem si pĹ™ed nÄ›kolika lety Ĺ™ekl, Ĺľe je tĹ™eba zaÄŤĂt pracovat ještÄ› vĂce. A to nejen na DJingu, produkci, ale i na sobÄ› jako na ÄŤlovÄ›ku...
Co si myslĂš o fenomĂ©nu sociálnĂch sĂtĂ typu facebook?
Pokud se budeme bavit o jeho vyuĹľitĂ a pĹ™Ăstupu k informacĂm, tak je vĂ˝bornou kĹ™iĹľovatkou, mĂstem, kterĂ© odkazuje na dalšà a dalšà informace. Je to zajĂmavĂ˝ nástroj, ale na druhou stranu i dosti nebezpeÄŤnĂ˝, hlavnÄ› co se týče ztráty identity. KaĹľdĂ˝ je ale strĹŻjcem svĂ©ho štÄ›stĂ.
Kdysi dávno jsi vyhrál Demo mÄ›sĂce v XMAGu. VzpomĂnáš si na to?
Tohle "ocenÄ›nĂ" je pro mÄ› dodnes hodnÄ› vĂ˝znamnĂ˝m a vážĂm si ho. Ke všemu bylo od nÄ›koho, koho respektuji nejen jako ÄŤlovÄ›ka s obrovskĂ˝m hudebnĂm pĹ™ehledem. NavĂc znám dost lidĂ, kteřà mix Architecture dodnes poslouchajĂ a ujĂĹľdĂ si na nÄ›m. To je milĂ©!
OK. MyslĂš, Ĺľe bylo dĹŻleĹľitĂ© mĂt tak kvalitnĂ ÄŤasopis, jakĂ˝m XMAG bezesporu byl, proto, aby se tato hudba dostala do širšĂho povÄ›domĂ lidĂ? NechybĂ tu nÄ›co podobnĂ©ho?
Ano, chybĂ, tak jako poĹ™ady v rádiĂch a televizi. Lidi, kteřà pĹ™emýšlĂ a majĂ svĂ© názory, si informace umĂ hledat sami, ale jak dostat kvalitnĂ vÄ›ci i mezi ty dalšĂ? TĂm myslĂm to nekoneÄŤnĂ© stádo, kterĂ© je právÄ› ovlivĹováno masmĂ©dii a jede si trendy vÄ›ci. Ale proÄŤ by velká rádia a televize zajĂmala undergroundová hudba? NekoukajĂ z toho velkĂ© penĂze a sledovanost. Je to zaÄŤarovanĂ˝ kruh, ale jak jsem Ĺ™Ăkal - kdyĹľ lidi chtÄ›jĂ, majĂ moĹľnost snadno si v dnešnĂ dobÄ› najĂt kvalitnĂ vÄ›ci. NapĹ™Ăklad na Radiu 1, kterĂ© nám uĹľ pĹ™es dvacet let nabĂzĂ zcela jinĂ˝ pohled na vÄ›c.
MĹŻĹľeš definovat urÄŤitĂ˝ okamĹľik, kterĂ˝ zásadnĂm zpĹŻsobem ovlivnil tvou kariĂ©ru, aĹĄ to byl rozhovor, mejl, telefonát nebo nÄ›jakĂ© zajĂmavĂ© osobnĂ setkánĂ?
Pro mÄ› byl asi stěžejnĂm bodem telefonát od Romana Raie a jeho pozvánĂ do Roxy v dobÄ›, kdy byla v nejvyššĂm bodÄ› svĂ© slávy. Byla to pro mÄ› obrovská ÄŤest zahrát si právě tam. Romanovi kaĹľdopádnÄ› jako jednomu z mála u nás patřà velkĂ˝ respekt za jeho lidskost a za vše, co tady dÄ›lá. TěšĂm se na jeho novĂ˝ projekt, kterĂ˝ si urÄŤitÄ› najde dost silnou fanouškovskou základnu.
TakĹľe jednĂm z dĹŻleĹľitĂ˝ch okamĹľikĹŻ bylo hranĂ v Roxy?
JasnÄ›. Roxy je srdcová záleĹľitost a hranĂ tam znamenalo dosáhnout nejvyššà laĹĄky. Tenkrát to pro mÄ› bylo hodnÄ› zásadnĂ, mÄ›l jsem z toho obrovskĂ˝ respekt a zároveĹ, i kdyĹľ to byl krásnĂ˝ veÄŤer, tak paradoxnÄ› to bylo jedno z mĂ˝ch nejhoršĂch vystoupenĂ. MÄ›l jsem tak velkou trĂ©mu jako nikdy pĹ™ed tĂm. NavĂc jsem dostal primetime a hrát pro 900 lidĂ v tĂ© dobÄ› pro mÄ› bylo hodnÄ› silnĂ© kafe!
V jakém to bylo roce?
2005, a byl jsem hodnÄ› nervĂłznĂ. AĹľ tak moc, Ĺľe kdyĹľ jsem dal druhou desku, chtÄ›l jsem z pĂłdia utĂ©ct. (smĂch) Ale to se stává, Ĺľe obÄŤas máš takovĂ˝ pocit vnitĹ™nĂho neklidu, kterĂ˝, kdyĹľ se spojĂ s trĂ©mou, je přÚernĂ˝. To se mi vlastnÄ› stává dodneška - sice ne ÄŤasto, ale nÄ›kdy aĹĄ dÄ›lám, co dÄ›lám, nedokážu se patĹ™iÄŤnÄ› uvolnit. A mám z toho spĂš nepĹ™ĂjemnĂ˝ pocit, jsem nespokojenĂ˝ a sám k sobÄ› hodnÄ› kritickĂ˝.
Nemáš dojem, že tě takové pocity svým způsobem brzd�
To je pravda, je hodnÄ› vÄ›cĂ, ve kterĂ˝ch právÄ› z tohoto dĹŻvodu nejdu nikam dál. NapĹ™Ăklad v produkci.
Proč právě v produkci?
ProtoĹľe jsem věčnÄ› nespokojenĂ˝ a nÄ›kdy postrádám zdravĂ© sebevÄ›domĂ. Nemám ani tolik volnĂ©ho ÄŤasu, abych to vše stĂhal dopilovávat, navĂc jsem obrovskĂ˝ perfekcionista a kdykoli dÄ›lám hudbu, trvá mi strašnÄ› dlouho, neĹľ dojdu k pocitu, Ĺľe se to dá pouĹľĂt. Ale pracuji na tom a věřĂm v lepšà zĂtĹ™ky. Pár trackĹŻ na ukázku mám na SoundCloudu, ale dalšà doma v šuplĂku rozdÄ›lanĂ©. TeÄŹ pracujeme spoleÄŤnÄ› s Radkem Randomem na pár vÄ›cech a musĂm Ĺ™Ăci, Ĺľe spolupráce s nĂm je fajn. Brzy pustĂme urÄŤitÄ› nÄ›co ven, tak sledujte mĹŻj SoundCloud.
VĂš, Ĺľe uĹľ jsi mi odpovÄ›dÄ›l na vÄ›tšinu mĂ˝ch otázek? MusĂm improvizovat a pouĹľĂt nÄ›jakĂ© vyprošťovacĂ... VzpomĂnáš si na svĂ© nejlepšà hranĂ?
Tuhle otázku nemám moc rád, protoĹľe nikdy nevĂm, co odpovÄ›dÄ›t. Ale poÄŤkej... Je pravda, Ĺľe nejkrásnÄ›jšĂch hranĂ bylo vĂc. Všechny veÄŤĂrky Dance In The Sky ve Sky Baru v Plzni. Tohle obdobĂ povaĹľuji za nejhezÄŤĂ lĂ©ta mĂ©ho DJskĂ©ho Ĺľivota. PĹ™edstav si, Ĺľe tanÄŤĂš v 16. patĹ™e budovy, která je v centru PlznÄ› a máš vĂ˝hled na nejzajĂmavÄ›jšà mĂsta mÄ›sta dĂky kompletnÄ› prosklenĂ©mu podniku. UĹľiješ si nádhernĂ˝ západ i vĂ˝chod slunce a hlavnÄ› parádnĂ zvuk, lidi a atmosfĂ©ru. Na DITS chodilo hodnÄ› lidĂ a dokonce za námi jezdili z Prahy, PĹ™Ăbrami a dalšĂch mÄ›st. Byla tam tak neskuteÄŤná atmosfĂ©ra, Ĺľe bych se ji nebál pĹ™irovnat k ShakĹŻm v Roxy. ZaÄŤĂnali jsme s akcĂ v roce 2005 a celĂ˝ projekt vznikl ĂşplnÄ› nenápadnÄ› jako narozeninová oslava mĂ˝ch ÄŤtyĹ™ kamarádĹŻ a nikdo z nás neplánoval, natoĹľ tušil, Ĺľe se z toho nakonec stane legendárnĂ mejdan.
Máš ještě jiné srdcovky? Hrál jsi třeba na Summer Of Love?
Srdcovek bylo a ještÄ› bude hodnÄ›. Hrál jsem na SOL dvakrát nebo tĹ™ikrát a bylo to moc pĹ™ĂjemnĂ©. (tvářil se zasnÄ›nÄ› a hledÄ›l kamsi do dálky - pozn. red.) Nikdy jsem ale nehrál na hlavnĂm pĂłdiu. Jen na tÄ›ch malĂ˝ch, kde tedy mimochodem probĂhaly šĂlenĂ© mejdany. Nezapomenu na pĹ™edposlednĂ dvoudennĂ SOL, kdy jsme se Soundjetem hráli na menšĂ, ale ĂşplnÄ› narvanĂ© Timeout stage. BÄ›hem hranĂ na nás pořád mávaly nÄ›jakĂ© sleÄŤny a strašnÄ› moc se chtÄ›ly dostat na stage. Uplácely bodyguarda všĂm moĹľnĂ˝m, kupovaly mu drinky a skoro se svlĂkaly, aby se dostaly k nám a zĂskaly autogramy a CDÄŤka.
A pustil je nakonec za vámi?
Pustil, holky tam vbÄ›hly, dostaly CDÄŤka, autogramy, vyfotily se s námi, a mÄ›ly z toho strašnou radost. V tĂ© dobÄ› to pro nás bylo nÄ›co naprosto neuvěřitelnĂ©ho a vtipnĂ©ho. Byly to holky ze sousednĂho NÄ›mecka. HlavnÄ› celĂ˝ veÄŤer byla hrozná kalba, takĹľe na to strašnÄ› rád vzpomĂnám. Kde se mi ale opravdu dobĹ™e hraje, to je malĂ˝ festiválek u PĹ™Ăbrami v Horčápsku s názvem KaÄŤeĹ™i. To bĂ˝vá takĂ© neskuteÄŤnĂ˝ mejdan. Vznikl podobnÄ› nenápadnÄ› jako DITS a to tak, Ĺľe si parta přátel udÄ›lala fotbalovĂ˝ turnaj na louce. A jak uĹľ to po sportovnĂch vĂ˝konech bĂ˝vá, je to tĹ™eba veÄŤer spláchnout a tak nÄ›jak to celĂ© vzniklo. Byl jsem pozván na druhĂ˝ roÄŤnĂk a hned si to mĂsto a lidi zamiloval. V tĂ© dobÄ› se hrálo ještÄ› ve vojenskĂ©m stanu. Dalšà roÄŤnĂk uĹľ byl i s kapelami a rok od roku to roste a roste. Dokonce jsem kvĹŻli tomuto festiválku uĹľ dvakrát zrušil hranĂ na Mácháči. Letos tam zase jedu a těšĂm se na skvÄ›lĂ© lidi a úžasnou atmosfĂ©ru. Znám málo mĂst, kde je v osm veÄŤer taneÄŤnĂ stan narvanĂ˝ k prasknutĂ a pĹ™i gigantickĂ© atmosfĂ©Ĺ™e v tomto stylu to vydržà aĹľ do rána.
Kdy se to koná?
V sobotu 24. srpna. Takže si Mácháč dejte v pátek a v sobotu se potkáme na Kačerech.
ChodÚ někam jen tak zapařit?
ChodĂm obÄŤas, rád podpoĹ™Ăm svou návštÄ›vou i jinĂ© akce. ObÄŤas zajdu do Roxy na Flow nebo i na jiná mĂsta, ale spĂše na koncerty. V poslednĂ dobÄ› jsem stihl The Orb a Orbital. V lĂ©tÄ› se chystám na Depeche Mode a mezi tĂm snad ještÄ› na Portishead. ObÄŤas zajdeme s pĹ™ĂtelkynĂ do divadla...
Na co konkrétně chodÚ do divadla?
ZaÄŤĂnal jsem chodit uĹľ v Plzni, i kdyĹľ to nebylo ÄŤasto, tak jsem si rád našel ÄŤas a zašel do komornĂho divadla napĹ™Ăklad na ÄŤinohry od Procházky. Po seznámenĂ s pĹ™ĂtelkynĂ jsem byl pozván na parádnĂ one man show – Caveman a tĂm se to celĂ© tak nÄ›jak odstartovalo. Po tĂ© pĹ™išla na Ĺ™adu one woman show se Simonou Stašovou - Shirley Valentine, pak pÄ›tistĂ© vĂ˝roÄŤĂ Sluhy dvou pánĹŻ v NárodnĂm a poslednĂ pĹ™edstavenĂ bylo VÄ›c Makropulos ve StavovskĂ©m divadle. TĂm ale rozhodnÄ› nekonÄŤĂme...
Co pro tebe kultura, hudba, knihy, divadlo a tak dále znamená?
Kultura je pro mÄ› osobnÄ› moc dĹŻleĹľitá a je urÄŤitĂ˝m zpĹŻsobem relaxu a odpoÄŤinku. JĂt do divadla nebo do kina a nechat se unášet pĹ™ĂbÄ›hem, je pro mÄ› odpoÄŤinek. JĂt na párty uĹľ pro mÄ› takovĂ˝ odpoÄŤinek nenĂ. ZaprvĂ© uĹľ to prostÄ› vidĂm z tĂ© druhĂ© strany a navĂc se to vÄ›tšinou zvrhne v nároÄŤnĂ˝ veÄŤĂrek. NejvÄ›tšĂm relaxem je zmizet nejlĂ©pe do pĹ™Ărody a tam si uĹľĂvat ticha. Pro mÄ› je vlastnÄ› nejlepšà hudbou ticho...
Pomalu konÄŤĂme, ještÄ› mi Ĺ™ekni, jak sám sebe vidĂš za deset let?
Stále mladĂ©ho a ještÄ› spokojenÄ›jšĂho neĹľ tomu je v tuto chvĂli, se ÄŤleny rodiny navĂc, ještÄ› vÄ›tšĂho milovnĂka nejen hudby, stále na cestách a koneÄŤnÄ› s vydanĂ˝m LP.
Máš moĹľnost zmĂnit jmĂ©na, která tÄ› svĂ˝m zpĹŻsobem ovlivnila, nebo ti v začátcĂch pomohla. UrÄŤitÄ› jich bude hodnÄ›, tak mi prosĂm na závÄ›r Ĺ™ekni ta nejdĹŻleĹľitÄ›jšĂ.
Za celĂ˝ Ĺľivot mÄ› ovlivnilo hodnÄ› lidĂ, jevĹŻ, ale i situacĂ. PodÄ›kovat chci všem, kterĂ© jsem za dosavadnĂ Ĺľivot mÄ›l moĹľnost potkat a spolupracovat s nimi. Je vás ale opravdu tolik, Ĺľe bych nerad na nÄ›koho zapomnÄ›l. PodÄ›kovat ale mohu kaĹľdĂ©mu, kdo došel aĹľ k tÄ›mto řádkĹŻm a rozhovor si pĹ™eÄŤetl. Stavte se na nÄ›kterĂ© z akcĂ, kde budu hrát, a rád si s vámi pohovoĹ™Ăm i na jiná tĂ©mata, neĹľ která jsme stihli zde probrat. DÄ›kuji za rozhovor Katko a TobÄ› Davide za pÄ›knĂ© fotky a zbytku za to, Ĺľe jste. UĹľijte si blĂĹľĂcĂ se jaro a mÄ›jte se rádi...
Já ti taky dÄ›kuji, pĹ™eji hodnÄ› ĂşspÄ›chĹŻ a aĹĄ se ti vše vysnÄ›nĂ© splnĂ! :)
Ptala se -kat- v Ăşnoru 2013.
foto: David Karas