ROZHOVOR

 

Papal Visit: "Potřebujeme fyzicky cítit pod rukama skutečné nástroje..."

Dva muži. Desítky nástrojů. Nejen na české poměry unikátní způsob živého hraní. Papal Visit na koncertech nepoužívají žádné laptopy, svoji hudbu tvoří přímo na pódiu. Nyní připravují desku, na které se objeví i remix od klasika elektronické hudby Vince Clarka. Jen o důvod více, abychom zašli na kus řeči a já mohl nadějné duo Papal Visit vyzpovídat...

 

Odkud vzešla myšlenka na tento projekt a kde jste čerpali inspiraci?

Jsme muzikanti, elektronická hudba nás bavila odjakživa, ale nikdy dřív jsme ji neprodukovali. Zhruba před třemi lety jsme si řekli, že se do toho konečně pustíme, takže jsme začali zjišťovat, co všechno obnáší živé hraní. Nechtěli jsme dělat DJe, nebo pouštět hotové stopy z počítače. Tři roky jsme tudíž vymýšleli, jak hrát, tvořili, četli manuály a zkoušeli různé věci. Udělali jsme první desku, kterou jsme celou vyhodili, pak to konečně zacvaklo a začalo to být ono.

Papal Visit

Takže první koncert byl až po těch třech letech příprav?

Je to tak. Zároveň ale rozhodně nejsme ve finální fázi toho, jak naše hraní naživo vypadá. Teď jsme se dostali lehce pod povrch tohoto způsobu hraní a jeho možností a hodláme to rozvinout ještě mnohem dál. Stále objevujeme nové věci.

Proč vlastně odmítáte laptopy? Neusnadnily by vám práci?

Nebaví nás ten formát: laptop je myš a monitor - my potřebujeme fyzicky cítit pod rukama skutečné nástroje. Ta různá omezení, co mají jednotlivé kusy hardwaru, jsou vlastně hrozně inspirativní. Baví nás tlačit každý z našich nástrojů do kouta a mačkat z nich všechno, co se dá. Tam teprve začíná ta tvůrčí práce, která nás nejvíc baví.

Papal Visit

Co tedy můžou lidé vidět a zažít při vašem koncertě?

Prakticky s sebou vždy vezmeme celé studio a přestěhujeme ho na stage. Máme nazkoušené skladby, ale zároveň i velký prostor pro improvizaci. Tím pádem můžeme hrát cokoliv a jakkoliv, reagovat na lidi, nic není úplně pevně dané. Na pódiu máme vlastní mix, k tomu vlastního zvukaře a dva techniky. Tenhle tým s námi na zkouškách vymýšlel věci, které jsou minimálně u nás opravdu nevídané! Publikum uvidí, že každá nota fakt musí vzejít z určitého nástroje. Fungujeme vlastně podobně jako kapela, akorát kompletně elektronicky.

Kdo vás inspiroval? Vycházíte z něčeho konkrétního?

Maximální inspirace jsou devadesátý léta - přijde nám, že tehdy elektronická hudba měla skutečnou duši. Záměrně to proto pojímáme trochu jako retro. Baví nás právě ten starší, hutnější, špinavější a analogovější sound, který se v poslední době už moc nedělá. Výborná byla třeba nedávná deska projektu VCMG - když jsme to slyšeli, byli jsme z toho naprosto ohromení. Když nám potom o pár měsíců později Vince Clarke, polovina tohohle dua, zremixoval jeden náš track, byli jsme blahem bez sebe.

Papal Visit

Jak k tomu došlo? Jak jste se hned takto na začátku dostali k někomu takovému, jako je Vince Clarke?

Zeměkoule je malá, úplně nečekaně jsme na něj dostali kontakt, tak jsme ho oslovili s tím, že nás jeho věci baví a jestli by s námi nebo pro nás nemohl něco udělat. On si vyžádal naše věci, poslechl si je, zalíbily se mu a rovnou jeden náš track zremixoval...

Zní to skvěle! Kde si ten remix můžeme poslechnout?

Zatím nikde. Objeví se na desce, která je momentálně těsně před dokončením. Je to vlastně výsledek té naší tříleté práce a má to zvuk, který je docela odlišný od současného mainstreamu. Míchá nám to Matouš Godík, který velmi dobře pochopil náš koncept a dost tomu pomohl svou sbírkou hardware procesorů, které ten celkový sound ještě vylepšují.

Takže deska je na spadnutí... Co bude dál?

Chceme hlavně hrát, hrát a hrát. Kvůli živému hraní jsme to celé začali dělat a teď to konečně přišlo a strašně nás to baví. Festivaly, kluby, všechno to chceme objet!


Oblíbený hardware:

DSI TEMPEST – famózní analogový bicí automat od legendárních designérů, základ zvuku našich bicích

DSI TEMPEST

ROLAND OCTAPAD – bicí kontroler s výborným sekvencerem pro živé hraní

ROLAND OCTAPAD

DSI POLY EVOLVER – unikátní hybridní syntezátor, brutální zvuk

DSI POLY EVOLVER

ACCESS VIRUS TI – jeden z nejlepších digitálních syntezátorů vůbec, vynikající efekty

ACCESS VIRUS TI

ROLAND JUNO 60 – nadčasová klasika, která se nedá ničím úplně nahradit

ROLAND JUNO 60

Kdo je Vince Clarke?

Pionýr elektronické hudby, zakládající člen Depeche Mode, polovina synthpopové legendy Erasure a dodnes jedna z největších ikon tohoto druhu hudby. V roce 2012 dohromady s Martinem Gorem z Depeche Mode vytvořili projekt VCMG ve stylu minimal techno a jejich debut "Ssss" skvěle přijali kritici i běžní posluchači. Je i vyhledávaným autorem remixů, které udělal mimo jiné pro Rammstein, Liar, Depeche Mode, Goldfrapp nebo Franz Ferdinand.

Ptal se Milan Cejpek v lednu 2014.

foto: archiv + terezi


Více o zpovídaných naleznete zde:

www.papalvisitlive.com

www.facebook.com/papalvisitlive

www.youtube.com/papalvisitlive

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016