ROZHOVOR

 

Michael L Penman: "Je dobré poslat nový track klidně i mámě..."

Michael L Penman, britský DJ a producent, kterému se v poslední době opravdu nebývale daří, bude dalším hlavním hrdinou večírku Republic Artists. Než se v sobotu v noci postaví za mixážní pult, aby vás seznámil s tím, co ho v poslední době vzalo za srdce, ochotně nám odpověděl na všechny zvídavé otázky... Dneska už tedy víme, že než se nově dokončený track vydá do mailových schránek vydavatelství, k nimž má nějaký vztah, jako první ho slyší kamarádi a máma. Jenom ta ho totiž dokáže posoudit z úplně jiné perspektivy, což je také hodně důležitý faktor pro úspěch... Michael se nám mimo jiné pochlubil, proč je pro něho cestování po světě tolik důležité, jaké mašinky ve studiu preferuje, jaký zážitek měl ze setkání s Joshem Winkem a přidal i svou celoživotní TOP 5. Hezké čtení!

 

Prozraď nám něco o začátcích Tvé kariéry... Jak ses dostal k elektronické muzice?

Dřív jsem poslouchal hip hop a trip hop. Pocházím z malého skotského města Kelso, kde nebyly v mém mládí žádné kluby, které bych mohl navštěvovat. Kontakt s elektronikou, technem, housem a klubovou kulturou přišel, až když jsem se přestěhoval do Edinburghu. Rozmanitost hudebních žánrů, které jsem dřív poslouchal, mi teď určitě pomáhá v aktuální produkci...  

Jak ses dostal k hudební produkci a k DJingu?

Předpokládám, že to bylo vždycky moje přání. Když mi bylo patnáct, měl jsem práci na částečný úvazek na čerpací stanici BP. Ta mi pomohla k nákupu gramců, muziky, bicích mašinek a hlavně MPC. Od tohoto momentu se začal prohlubovat můj vztah k produkci a analogovému studiovému vybavení vůbec. Vždycky jsem k analogovému zvuku tíhnul. Spousta dnešní "moderní" produkce postrádá opravdový "analogový" zvuk, který je vždycky tak trochu špinavý. Ale abych se vrátil k začátkům - v Edinburghu jsem začal studovat produkci na Jewel & Esk a pak v Los Angeles na SAE. Kromě toho, že mi studium umožnilo zvládnout technickou a teoretickou stránku produkce, jsem byl také dost ovlivněn dalšími studenty, a to jak jejich přístupem k hudbě, tak i jejich odlišnou kulturou.

Michael L Penman

Dáváš přednost DJingu, nebo spíš produkci?


Řekl bych, že jsem radši ve studiu, ale DJing je těsně v závěsu. Je krásný opustit jednou za čas moje hnízdo a zažít něco nového: kulturu, lidi, jídlo atd. Taky si myslím, že když jsem pryč, moje studio mě postrádá. Pokaždé, když se odněkud vrátím, mám pocit, že studiové vybavení nechce úplně spolupracovat. :)

Mění se Tvůj studiový arzenál vzhledem k typu hudby, kterou zrovna produkuješ, nebo stále používáš stejné nástroje a techniky?

Při produkci používám většinou analogové synťáky a bicí automaty. Koupil jsem novou Arturii Beatstep Pro, která propojila všechny mašiny a tím mám vše, co potřebuju, po ruce na jednom rozhraní. Když vybírám zvuk, tak třeba na bass zvolím Moog Miniatur, nebo Roland SH 101. Na další zvuky Juno 6, Access Virus, nebo můj nový Roland JP08. Na Acid používám 303 Clone. Ale není to pravidlo, někdy taky mixuju zvuk pro bass line s Juno 6 a JP08. Myslím si, že nejlepší je používat stále stejné nástroje. Když jich máš míň, tak se ti paradoxně otevírá více možností... Je to tím, že když používáš stejné synťáky, bicí nebo virtuální nástroje, tak se je naučíš využívat a zvládat na 100%. Vytáhneš z nich plný potenciál! Dále používám ve studiu Neve 8816 summing amp a sérii VSTs jako Izotope Trash, Camel Phat, Sonalksis tbk3 nebo Guitar Rig. Do budoucna určitě zainvestuju do dalších analogových procesorů zvuku. Možná LA2A, Culture Vulture nebo Fatso.



Vydal jsi hudbu na respektovaných labelech, jako jsou Ovum, Tronic nebo vydavatelství Minus12, které patří Richie Hawtinovi. Bylo těžké tracky na těchto labelech vydat? Můžeš dát začínajícím producentům tip, jak mají muziku dostat do těch správných rukou (uší)?

Asi to nebude nic objevného, když řeknu, aby byli trpěliví... Dělám i na muzice pro jiné producenty, kteří jsou hladoví po vydání tracku nebo EP za každou cenu, ale bohužel na úkor kvality. Ale byl jsem na začátku v podobné pozici, takže to vlastně i chápu... To, že vydáte něco ne úplně povedeného, vám v kariéře nepomůže, spíš naopak. Když dokončím track, tak si vždycky položím dvě otázky. Chtěl bych ten track hrát? Koupil bych si ho? Jestliže je minimálně jedna odpověď negativní, tak se musím k projektu vrátit a zamyslet se, proč se mi ten track nezdá. Má nudné aranžmá? Má basa příliš nízkých frekvencí, nebo naopak? Taky je dobré poslat track producentům a DJům na "feedback", ale také kamarádům a klidně i mámě, která ho posoudí z naprosto jiné perspektivy, než z té producentské a DJské. Co mně osobně pomohlo a posunulo dál, to bylo sepsání pětiletého business plánu. Nedržím se ho striktně, ale je dobré mít nějaký plán, podle kterého se chceš řídit, na papíře. Mám tam například zapsané labely, na kterých bych chtěl vydávat. Každé 2 až 3 měsíce posílám dokončené tracky vybraným labelům, ale to neznamená, že když začínám pracovat na něčem novém, tak směřuji sound k určitému vydavatelství. Je to naopak! Podle toho, jaký track z mého nápadu vznikne, pak vybírám adekvátní label. Taky si myslím, že když posíláš muziku konkrétnímu labelu, měl bys být jeho fanda a mít rád jeho produkci.

Dá se o nějakém Tvém tracku říct, že byl mezníkem ve Tvé kariéře? Na jaké tracky jsi nejvíc pyšný?

Řekl bych, že to bylo EP, které jsem napsal společně s Ambivalent pro značku Ovum. Byl to můj první vinylový release a vidět vlastní muziku na fyzickém nosiči byl opravdu krásný pocit! Samotná práce s Ambivalent byla přitom úžasná, produktivní, ale i poučná. Ovšem sejít se s mým idolem Joshem Winkem, zakladatelem Ovum, byl téměř surrealistický zážitek. :)



Hrál jsi ve zvučných klubech a vydal tracky na skvělých labelech. Co dál? Je nějaké místo, kde bys ještě chtěl hrát, nebo label, na kterém bys chtěl něco vydat? Jaké jsou Tvé ambice a přání?

Chtěl bych více cestovat - rád poznávám nové končiny a jejich zvuky. Když jsem v novém prostředí, hodně mě inspiruje. A to úplně všechno - klidně zvuk vlakových kolejí nebo zvuk moře. Mám u sebe pořád rekordér a laptop a tak můžu třeba nahrát šum v kavárně, pak hned otevřít notebook a začít dělat na novém tracku... 

Co tě čeká v nadcházejících týdnech a měsících?

Co se týče nového materiálu, tak momentálně pracuju ve studiu s Killed Kassette, který vydává na KMS a dvěma DJs z Bristolu, kteří si říkají Bakkos. Nevím kdy a na kterém labelu to vydáme, ale dokončené tracky zní hodně dobře! A co se týče hraní, tak mě v nejbližších týdnech čeká Praha, Gdaňsk a Leicester. A v létě Off Sonar - miluju tenhle festival!



Co sis připravil na sobotní vystoupení v Chapeau Rouge?

Budete si muset počkat do soboty, abyste to zjistili! ;)

Nejtěžší otázka na závěr - řekneš nám 5 nejoblíbenějších skladeb?

DJ Shadow - "Blood On The Motorway

Boards of Canada - "Roygbiv

Silicone Soul - "Right On

Thug Life - "Don´t Get It Twisted"  

Massive Attack - "Unfinished Sympathy

Ptal se Da Moon v březnu 2016.

foto: archiv

Michael L Penman se představí v České republice a to 18. března na akci Republic Artists v Chapeau Rouge.

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016